בעולם

"רוצחת פלסטינים": המדינה שמורידה את דרג היחסים עם ישראל

ההצעה העולה להצבעה בפרלמנט הדרום אפריקאי על ידי מפלגת ״החופש הלאומי״, שאמרה כי היא תגובה ל״פגיעות הנמשכות של ישראל בפלשתינים״
מערכת ice | 
דרום אפריקה החליטה להוריד את דרג היחסים עם ישראל וכעת השגרירות מדינה תהפוך למשרד קישור בלבד. ההחלטה עברה ברוב של 208 תומכים מול 94 מתנגדים בפרלמנט הדרום אפריקאי. 
מפלגת ״החופש הלאומי״, שהעלתה את ההצעה, אמרה כי היא תגובה ל״פגיעות הנמשכות של ישראל בפלשתינים״ והוסיפו כי הייתה זוכה לתמיכתו של מנהיג המאבק נגד האפרטהייד. ״זה רגע שהיה משמח את מנדלה. הוא תמיד אמר שהחופש שלנו לא יהיה מושלם מבלי שיושג חופש לפלשתינים״, אמרה המפלגה בהודעה.
בהצעה נאמר, בין היתר: "מדינת ישראל נבנתה על עקירת ורצח הפלשתינים. וכדי שהישראלים יוכלו לשמור על שלטונם הם מיסדו את האפרטהייד כך שיועלו לשלוט ולפקח על הפלשתינים. כדרום אפריקנים אנחנו מסרבים לעמוד בצד בשעה שאפרטהייד מיושם שוב".
גם מפלגת השלטון, ״הקונגרס האפריקני הלאומי״ שהוקמה ע״י מנדלה, תמכה בהצעה.
ההחלטה להוריד את דרג היחסים עם ישראל אינה מפתיע. דרום אפריקה היא אחת המדינות התומכות ביותר של הפלסטינים ומוקד פעילות בינלאומי של תנועת ה-BDS. בחודש יולי האחרון שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פנדור טענה ש"ישראל צריכה להיות מוגדרת מדינת אפרטהייד". 
במהלך שנות ה-50 וה-60 הפכה ישראל למבקרת גלויה של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, בתקווה ליצור יחסים טובים עם מדינות באפריקה. עם זאת, רוב היבשת ניתקה את הקשר עם ישראל ב-1973 עקב איומים כלכליים של מדינות עשירות בנפט בעולם הערבי.
מצב זה הוביל את ישראל להעמיק את קשריה הדיפלומטיים עם דרום אפריקה לאורך שנות ה-70 וה-80, למרות החרם הבינלאומי נגדה בגלל משטר האפרטהייד, כאשר ב-1986 ישראל הייתה המדינה הדמוקרטית היחידה עימה עדיין קיימה יחסים דיפלומטים מלאים. 
אחרי סיום האפרטהייד ב-1994, היחסים בין שני המדינות נשארו טובים, אך הידרדרו לאורך השנים בגלל תמיכתה הנוקשה של דרום אפריקה בפלסטינים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה