השוק

ענקית הספנות תפסיק לעגון בישראל, החשש: אפקט דומינו

קוסקו הסינית החליטה להשעות את פעילותה בארץ בעקבות האיום החות'י, על אף שבכירים נועים כי סוחרות מסין זוכות ל"חסינות" עקב הקשר שלהן עם איראן. בכירים בענף חוששים כי חברות נוספות ילכו בעקבות ענקית הספנות 
מערכת ice |  1
נמל המפרץ (צילום נמל המפרץ)
הענקית הסינית בתחום ההובלה הימית קוסקו (COSCO) הודיעה כי נכון לעכשיו, היא משהה את פעילותה בארץ ולא תעגון בישראל. אמנם על פי ההערכות, הדבר לא אמור להשפיע במיוחד על שרשרת האספקה לישראל, אך החשש העיקרי הוא כי חברות נוספות ילכו בעקבותיה ויודיעו כי יפסיקו לעגון בנמלים בארץ.
קוסקו לא הוציאה כלל הודעת הסבר על ההחלטה להפסיק את פעילותה בארץ, שנעשתה לרוב מול נמל המל בחיפה אשר נפתח ב-2021, והמפעילה שלו היא החברה הממשלתית הסינית SIPG. בכל מקרה, ניתן להניח כי ההחלטה מגיעה על רקע האיום החות'י בזירת הים האדום.
ע"פ דיווח של כלכליסט, מכולות עם סחורה שמיועדות להגיע לישראל ומצויות אצל קוסקו, יועברו לאוניות אחרות באמצעות "קונקשן" שיבוצע בנמל פיראוס – מה שיאריך את משך הגעת הסחורות לישראל וכמובן שגם לייקרן. בענף הספנות בישראל לא התייחסו באופן פומבי למהלך של חברת הספנות הסינית, אך בכירים אמרו כי סימנים מטרימים העידו על החלטתה החריגה, משום שקוסקו לא הטעינה אוניות עם מכולות שיועדו להגיע לישראל.
חשוב להסביר כי באופן מעניין במיוחד, וכרגע שעל רקע היחסים הדי "חמימים" שבין ממשלת סין לחמאס, אף סוחרת סינית לא נפגעה מירי החות'ים בים האדום, וגורמים בענף ההובלה טוענים כי ספינות אלו זוכות למעין "חסינות". כמו כן, אותם גורמים ביקרו את ישראל ביחס להיקף פעילותה עם סין (כמו גם הקמת נמל המפרץ בידי החברה הסינית), עקב העובדה שבמצבי חירום היא תעדיף לשתף פעולה עם איראן.
"זה לא מקרה נדיר שחברת ספנות מחליטה לא לפעול באזורי מלחמה, יש חברות שקיבלו החלטה לא לפקוד נמלי ים ברוסיה ואוקראינה", אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף הספנות. "יש חברות שמייקרות את פוליסת הביטוח של החברה, לעיתים מכפילה ואף משלשת את השכר של אנשי הצוות על הסיפון. קוסקו נזהרת בקשר למלחמה בישראל".
צים הייתה החברה הראשונה ששינתה את תנועת כלי השיט בים הערבי בעקבות האיום', וביצעה מספר שינויים בפעילותה כמו הרחבת מספר האוניות ברשותה, ואת נפח המטען שבכוחן להוביל. בשל שיתוף הפעולה שלה עם קוסקו, סביר להניח כי החבר הישראלית תרחיב את היקף פעילותה.
חשוב להדגיש כי על פי ההערכה, עצירת הפעילות של קוסקו לא תוביל לגל התייקרויות חריג במשק, אך זמני האספקה של תוצרת מיובאת מאסיה תוארך. "לציבור הישראלי יש רמת ביטחון גבוהה שהסחורה תגיע ליעדה, בסופו של דבר", אמר בכיר בענף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האמריקאים עם ביידן הסנלי לא מפגינים שליטה וכוח ולכן כל
    אאבב 01/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האמריקאים עם ביידן הסנלי לא מפגינים שליטה וכוח ולכן כלהעולם סובל
    סגור