השוק

המספרים נחשפים: אלה הפדיונות בקרנות הנאמנות השבוע

בתעשיית קרנות הנאמנות מרגיעים ואומרים כי עד כה מתחילת המלחמה ולהוציא יום ראשון, הרי שהציבור מגלה אחריות ולא פודה כסף אם הוא לא באמת זקוק לכסף; ומכאן שהיקף הפדיונות אינו גבוה

ניצן כהן |  1
בתי השקעות (צילום יחצ, בועז צרפתי, מתוך אתר אנליסט, סם יצחקוב, freepik)
קרנות הנאמנות הן האפיק הפופולרי להשקעות בשוק ההון עבור הציבור הרחב. הן נהנות מנזילות גבוהה ומפוקחות על ידי רשות ניירות ערך כדי שיעמדו במדיניות ההשקעה שלהן ומכאן הציבור שרוצה להיחשף לשווקים מבלי לוותר על נזילות וליהנות מניהול השקעות פעיל, מוצא את דרכו לתעשייה.
מאז החלה המלחמה ובשל החריגות שלה נוצר חשש בקרב מנהלי קרנות הנאמנות כי הציבור יפדה כסף רב ויהפוך אותו למזומן, על כל צרה של תבוא. ביום ראשון היה גל פידיונות לא גדול במונחים של מלחמה אבל גדול דיו כדי להלחיץ את בכירי תעשיית קרנות הנאמנות ומכאן החל גל מכירות של המנהלים בשוק כדי להתנזל ולאפשר לציבור לפדות כסף.

עוד במוצ"ש פנה בנק ישראל למנהלי קרנות הנאמנות הגדולים והשיק עבורם תוכנית הלוואות כך שביום ראשון, במהלך היום, נרגעו מנהלי ההשקעות והבינו שבמקרה חירום יהיה להם די מזומן להחזיר כסף לציבור ומכאן כבר הכל נרגע.
אם כן, ביום ראשון נרשמו פדיונות של 650 מיליון שקל מהתעשייה ובימים האחרונים התייצבו הפידיונות על סדר גודל של 300 מיליון שקל מידי יום וזה אומר שבסך הכל נפדו מקרנות הנאמנות כמעט 2 מיליארד שקל מיום ראשון ואלה סכומים נמוכים.
בכירי תעשיית קרנות הנאמנות אמרו בימים האחרונים בשיחה עם ice שיש להם די מזומן לענות לצורכי הציבור שזקוק לכספו ועד כה לא היה לה שימוש דרמטי בתוכנית ההלוואות של בנק ישראל. הבכירים היו רגועים עד כדי שמספר מנהלי השקעות גדולים אף אמרו שנוצר להם מצב שיש להם יותר מידי מזומן ולכן הם חוזרים לקנות סחורה (שאת חלקה זרקו לשוק ביום ראשון) אם כי בסכומים לא גדולים.
כך או אחרת, נראה שהציבור נותן אמון גדול במנהלי קרנות הנאמנות ובבנק ישראל שבמקרה חירום יספק את הנזילות הנדרשת ומכאן שמי שלא זקוק לכסף (ויש כאלה שכן זקוקים לו) לא פודה כסף מהתעשייה וזו בגרות ואחריות של הציבור לכספו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא רק שזו טעות למכור, צריך לחזק פוזיציה
    ארז 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במדדים ישראלים.
    סגור