השוק

לקראת העלאת ריבית נוספת: האינפלציה בארה"ב כפולה מהתחזיות

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.6% זאת בעוד התחזיות היו למדד של 0.3%; הקצב השנתי של האינפלציה עומד על 3.7%, הרמה הגבוהה ביותר בחודשים האחרונים
ניצן כהן | 
מדד ה-S&P 500 בשיא שלילי (צילום shutterstock, edrod /freeimages)
מדד המחירים לצרכן האמריקאי לחודש אוגוסט עלה ב-0.6% זאת בעוד התחזיות היו למדד של 0.3%. קצב האינפלציה השנתי בארה"ב עומד כרגע על 3.7% וזו הרמה הגבוהה ביותר בחודשים האחרונים. עלייה גבוהה מתחזיות המוקדמות נרשמה גם באינפלציית הליבה.
בתגובה ראשונה לנתוני האינפלציה לחודש אוגוסט החוזים העתידיים יורדים בשיעור של עד 0.2%.

ההפתעה באינפלציה אמורה לגרור תגובה של הפדרל ריזרב כשיו"ר הפד, ג'רום פאוול, בנאום אחרון שלו אמר כי הוא מחוייב למלחמה באינפלציה והנאום שנשא היה נצי. הפרשנות שמקבלים היום דברים של פאוול הם למעשה אזהרה כי הוא יעלה את הריבית בישיבה הקרובה של הפד ומכאן גם החשש של המשקיעים בוול סטריט.
יוני פנינ ג מחדר העסקאות של בנק מזרחי אומר בתגובה ראשונה לנתונים כי "עליית מחירי האנרגיה של החודש האחרון מאיצה מאוד את התפתחות האינפלציה בחודש אוגוסט בארה"ב לקצבים שלא נראו לאחרונה. בניגוד לשנה שעברה, את העלייה הפעם במחירי סעיפי האנרגיה הראשונית, כמו הנפט, והגז הטבעי ניתן לייחס בעיקר לשיקולים גיאופוליטיים, כמו המשך הקיצוץ בתפוקה של OPEC פלוס, או השביתה במתקן הנזלת הגז הטבעי שלAustralia  LNG.
"לאלה מתווספים כמובן התמשכות השפעות האקלים. אשר תומך, במקרה האמריקאי, במרווח זיקוק הנפט, אשר נותר ברמות גבוהות היסטורית, ודוחק מעלה את מחירי הבנזין בתחנה אל סביבת 3.80 דולר לגלון.
"בסיבוב הקודם, הקיץ של 2022, אותם מחירי בנזין עלו כזכור אל קרוב לרמת 5 דולר לגלון. ובמידה רבה, היו אחראים להערכתנו לגל עליות מחירים ברחבי המדינה, בדגש על מוצרים סחירים למיניהם. בשלב הנוכחי, עוד לא ברור אם מחירי הנפט הגולמי מצאו את התקרה שהשוק, או OPEC פלוס ציפו לו. אבל ההתפתחות האינפלציונית היום בהחלט מדליקה נורה אדומה אצל הפד.
"אל מול זה, אינפלציית הליבה, ללא רכיבי האנרגיה והמזון רושמת התמתנות ניכרת ל-4.3%, מקצב של 4.7% בחודש שעבר. זה ממחיש לא רע, לתפיסתנו, את המצב הדחוק יותר של הצרכן האמריקאי כרגע, כפי שזה נשחק מתשלומי ריבית גואים, וכפי שהוא נעדר מעודפי מזומנים מתקופת הקורונה.
"בנוסף לזה, התמחור המאוחר של עליית מחירי השכירות בארה"ב, כתוצאה מאותן עליות ריבית, מהווה את החלק הארי של האינפלציה בארה"ב בשלב זה, עם או בלי מחירי אנרגיה ומזון. ולהערכתנו, תידרש דרמה גדולה הרבה יותר מהכיוון הזה כדי להביא ל-'גל אינפלציה' של ממש.
"בהסתכלות קדימה, יכול להיות שאותו צרכן אמריקאי ייאלץ לשוב ולשלם באוק' את החובות שנטל בתקופת הקולג'. מהלך כזה יהיה משמעותי הרבה יותר להערכתנו מעוד העלאת ריבית על ידי הפד, בשבוע הבא. ועובדה זו מסייעת לראייתנו להבין מדוע בפועל הציפיות להעלאת ריבית נוספת כזו בארה"ב, בשלב הזה, עומדת על אחוזים בודדים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה