השוק

בנק לאומי מנסה למכור את ההלוואות שנתן לקבלנים בשדה דב

בפיקוח על הבנקים החלו לשאול את בנק לאומי שאלות אודות הטיפול החשבונאי בחשיפה לשדה דב, הבנק הבין את הרמז ופנה למוסדיים בניסיון למכור להם חלק מההלוואות; גורם בשוק ההון: "אם לאומי רוצה עסקה, הוא צריך להכניס את הקבלנים לתמונה ולתת לנו להרוויח מהחילוץ הזה"; מלאומי נמסר "לא היו דברים מעולם"
ניצן כהן |  4
חנן פרידמן מנכל בנק לאומי (צילום אורן דאי)
בנק לאומי שנחשב לבנק שחשוף מאוד לפרויקט הענק בשדה דב מעוניין לצמצם את החשיפה הזו. ל-ice נודע כי גורמים בבנק פנו למספר משקיעים מוסדיים גדולים במטרה למכור להם חלק מהחוב של הקבלנים בשדה דב. בבנק ניסו להכניס מוסדיים באופן ישיר לפרויקט וגם באופן עקיף, כלומר ניסו להקים קונסורציום מלווים שהבנק ינהל אותו וכך יצמצם את החשיפה לשדה דב אבל נכון להיום המאמצים האלה לא מניבים פירות.
נכון להיום יש שלושה פרויקטים גדולים בשדה דב שהבנקים נמצאים מלווים גדולים שלהם. הפרויקט הראשון הוא המתחם של קנדה ישראל, השני של אלייד והשלישי של חנן מור.
על פי גורמים שונים במערכת הכלכלית, בנק לאומי יאלץ במוקדם או במאוחר לבצע מחיקות לא פשוטות בגלל החשיפה לשדה דב. והפיקוח על הבנקים כבר החל לשאול שאלות את הבנק בנוגע לחשיפה למתחם הזה והטיפול החשבונאי בו. מה שגרם לבנק להתחיל לחפש דרכים לצמצם את החשיפה לפרויקט.
נזכיר כי שדה דב הוא אחת מעתודות הקרקע האחרונות בתל אביב כשהמיקום מול הים נחשב למיקום אטרקטיבי במיוחד. המתחם יצא למכרז כששוק הנדל"ן היה בשיאו ומכאן קבלנים הסכימו לשלם כמעט כל מחיר על הקרקע והבנקים, בטח מי שלא היה מספיק שמרן, נתנו אשראי של יותר מ-100% על הקרקע לקבלנים.
הנחת העבודה הייתה שניתן יהיה למכור בפרויקט דירות במחיר של 70 אלף שקל למ"ר, מה שנראה היום בלתי אפשרי וזה אומר שלקבלנים שזכו בפרויקטים האלה יהיה קשה עוד יותר לקבל מימון ולהרוויח ממנו. כרגע לפחות הקבלנים שבתמונה הם קנדה ישראל שמצליחה למכור דירות במחירים סבירים ונחשבת לפרויקט חזק במתחם, וחנן מור שכרגע הבנקים פחות רגועים לגביו אבל היכולות שלו כמו גם המוניטין החיובי שלו מאפשרים לו מרווח נשימה מתאים, הפרויקט של אלייד (בנק לאומי לא חשוף לפרויקט הזה) נחשב לחזק בין היתר בגלל הכיס העמוק של אלייד עצמה.
כך או אחרת, בשוק ההון אומרים שקיבלו לאחרונה פניות מבנק לאומי שניסה לעניין אותם ברכישת חלק מהחוב של הקבלנים בשדה דב. אלה מצדם פחות מעוניינים להיחשף עכשיו ובתנאים האלה לפרויקט. גורם בכיר בשוק ההון אמר ל-ice "באופן עקרוני ברור לנו שהפיקוח על הבנקים לוחץ על בנק לאומי שמצדו לוחץ על הקבלנים. אנחנו בהחלט מוכנים לקחת חלק בפרויקט אבל לא בתנאים שלאומי מציע כרגע. הבנק יאלץ להכניס את הקבלנים לתמונה ולאפשר לנו גם לקחת חלק במימון וגם לקחת חלק בפרויקט עצמו ובמחירים טובים".
מלאומי נמסר: "לא היו דברים מעולם".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שימשיכו לפרסם בערוץ 14
    הפירומן מחברון 08/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שיקרוס
    סגור
  • בערוץ 14 מקסימום דירה במיגרון (ל"ת)
    הרב כהנא 08/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כתבתי וכתבתי וכותב!!
    גאון 08/2023/13
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הפרוייקט בקריסה!! המחיר למפתח היום 50 אלף למטר ! אחרת הכסף בפיקדון בבנק שווה 5% פיקדון 4 מיליון הון עצמי בבנק בפקדון 200 אלף בשנה ריבית! מי ירכוש דירה בשדה דב?? וישלם 8% בבנק להשלים 4 מיליון לדירה של 100 מ"ר = 8 מיליון השקעה! לכן בנק לאומי מתעורררררר
    סגור
  • ממש כך
    בול בפוני 08/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משדה דב תגיע הקריסה
    סגור