השוק

מנהל חטיבת המשכנתאות בלאומי: "הריבית הגבוהה מאווררת את השוק"

אורי יוניסי, מנהל חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי לא מוטרד מהתכווצות השוק; "יש עודפי ביקוש גדולים" הוא אומר וגם "החיתום בלאומי לא השתנה בכלל"; "אנחנו פונים באופן יזום ללקוחות שההחזר שלהם גדל ביותר מ-1,000 שקל"; הריאיון המלא
ניצן כהן |  3
אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי (צילום רמי זרנגר, Magma Images, vecteezy)
שוק המשכנתאות מתכווץ וזה נתון משמעותי. באופן עקרוני עולם המשכנתאות אחראי לצד הביקוש של דירות המגורים וכאן כשהשוק הזה מתכווץ אנחנו יכולים לראות את הקונים נעלמים. עכשיו, אנחנו מבינים את הסיבה המרכזית להיעלמות הקונים - הריבית. בתהליך מעניין מאוד עליית הריבית מקשה על מי שלקח משכנתא להמשיך לשלם אותם מבלי לצמצם הוצאות במקום אחר וזה כאב ראש לבנקים.
תהליך נוסף הוא כזה: ריבית שעולה גורמת להחזר החודשי על המשכנתא לעלות וזה אומר שבתרחישים השונים שמייצרים בבנקים הרבה אנשים "נופלים" בתרחיש התשלום השוטף ואז הבנק שפועל באופן בינארי, פשוט לא מאשר את המשכנתא וזה סותר את ה-DNA הבסיסי של בנק - לתת הלוואה, כמה שיותר גדולה יותר טוב, לגבות ריבית גבוהה ולשעבד את הנכס לטובת התשלום.

כאן באופן מעניין למדיי המערכת הבנקאית נוהגת באחריות. בין אם זו תולדה של פיקוח הדוק של בנק ישראל ובין אם אלה נהלים שהבנק לקח על עצמו. כך או אחרת מנקודה בה הבנקים העמידו משכנתאות בהיקף של 13 מיליארד שקל בחודש (בשיא של 2022) היקף הביצועים ירד לכ-4 מיליארד שקל בחודש (באפריל השנה) ובמאי האחרון עלה ל-6.5 מיליארד שקל, חצי מנקודת השיא של השנה שעברה. 
אחד השחקנים המשמעותיים בשוק הזה הוא בנק לאומי ואורי יוניסי, מנהל חטיבת המשכנתאות בבנק הוא הגורם שאמור לתכלל את האירוע הזה לבנק, לייצר ממנו תובנות ומכאן לקבל החלטות איך מתנהלים באחריות בסיגמנט החשוב הזה בחיים הכלכליים בישראל.
בנק ישראל פרסם שבמאי כל השוק (המשכנתאות) היה כ- 6.5 מיליארד שקל. השוק יכול להתקיים בסדר גודל כזה?
"השוק חזר לממדים שאפיינו אותו עד לפני שנתיים, לכן ברור שהוא יכול להתקיים בהיקפים כאלה כי חווינו את זה גם בעבר. להערכתי היקפי השוק יגדלו עם הזמן מכיוון שעדיין קיים עודף ביקוש משמעותי מצד רבים. מחוסרי דירה שכיום גרים בשכירות".
עד כמה החיתום כיום קשיח יותר ממה שיהיה שנה אחורה?
"החיתום לא השתנה כלל. כיום, כתוצאה מעליית הריבית, לקוחות נדרשים לפרוס את המשכנתא לטווח ארוך יותר כדי לעמוד בתשלומים. עם זאת אנחנו רואים שלקוחות שכבר נטלו משכנתא ספגו עלייה ממוצעת של מעל 1,000 שקל בהחזר החודשי. במקביל, שכר הדירה עלה לפחות באותו שיעור. מה שעלול להכביד על הוצאות היום יום שעלו גם הן כתוצאה מעליית האינפלציה.
"עבור אלו הזקוקים לסיוע בהחזרים החודשיים אנחנו בלאומי מציעים מגוון פתרונות מהקפאת משכנתה, מיחזור ועוד. אנחנו מקפידים לפנות ללקוחות באופן יזום בייחוד לאלו שאנחנו מבחינים אצלם שההחזר החודשי שלהם עלה משמעותית כדי להציע להם פתרונות שמותאמים לצרכים האישיים שלהם. 
"אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק ומסתכלים על הנתונים. כאמור, כרגע ניכר שהציבור יודע להכיל את השינויים בסביבה הכלכלית. אם יש קושי נקודתי, אנו בלאומי יודעים לסייע באמצעות מגוון הכלים העומדים לרשותנו.
איך אתה רואה את השוק שנה מהיום?
"הציבור מתחיל להסתגל לסביבת הריבית החדשה ומתחיל לפעול ע"פ הצרכים האישיים שלו ולא על סמך ספקולציות שהמחירים ירדו. אחרי 15 שנים של עליית מחירים רצופה, כאשר במהלך 2022 עלו המחירים ב-20%, כעת יש לנו כוחות מנוגדים ואני צופה שנמשיך לראות עודף  ביקושים.
"כיום יש עדיין מחסור של כמאה אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ. כל עוד לא מספקים את הביקוש הקיים, המחירים עוד עשויים לעלות. במקביל, שיעורי הריבית הגבוהים מאווררים את השוק, כאשר ישנם רוכשים שכרגע החליטו לא להיכנס לעסקת רכישה, מה שגם יכול להשפיע על המחירים במידה מסוימת.
"אפשר להבחין כי משקיעי הנדל"ן כמעט יצאו לחלוטין  מהשוק, היות וכיום יש להם ריבית אלטרנטיבית חסרת סיכון בפיקדונות עם תשואה מאוד טובה, וזה מפחית את הלחץ בשוק.
"לצד זאת, גם היזמים בשוק הדירות יד ראשונה מעוניינים למכור כמה שיותר כדי להימנע מעלויות מימון גבוהות, מה שמביא אותם להציע לרוכשים הצעות יותר אטרקטיביות. כל הסיבות האלו מביאים לסברה שהמחירים עשויים לרדת, אבל לדעתי זה לא יוכל להמשיך לטווח ארוך כל עוד יש בשוק יותר ביקוש מהיצע. נוכל לראות התחלה של פתרון  אם ניתן יהיה לבנות 75 אלף יחידות דיור כל שנה. אנחנו צועדים לכיוון הזה אבל בכדי שזה יפגוש את השוק ייקח עוד זמן".
מה התובנה המרכזית שלך על הרגישות של הרוכשים בתנאי השוק האלה
"כיום הרוכשים מאוד מבולבלים מהסיטואציה שנוצרה. הם רואים הערכות על צפי לירידת מחירים ולכן הם נמצאים כבר זמן מה בעמדת המתנה שאיננה מרגיעה אצלם את הצורך להיות בעלים של דירה בישראל".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מי רוצה בעלות על דירה במדינה דיקטטורית? (ל"ת)
    ביבי מחריב ישראל 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נהנה מהעלאת ריבית בנק ישראל
    התפקיד הכי טוב בעולם 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    4 1
    זה יותר טוב מלשבת על באר נפט,כל פעם שהנגיד מעלה הריבית, הבנק מרוויח עוד קצת, ארביטראז׳ שדורש אפס מאמץ, המחשב כבר מעדכן ריביות ללווה המסכן ויאללה הפועל
    סגור
  • 1.
    הבנקים וחברות הביטוח והמונופלים
    אודי 06/2023/30
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הרגתם את העם..... עשיתם מילארדים...!!! אין בושה ?
    סגור