השוק

הכלכלה מתקררת: ההכנסות של המסעדות בישראל החלו לרדת

מנתונים מעניינים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המבוססים על הדו"חות למע"מ עולה כי לראשונה מזה תקופה הפדיון של המסעדות בישראל החל לרדת; ההכנסות של חברות ההייטק מתמתנות כנראה בשל תמהיל של האטה כלכלית עולמית והחקיקה המשפטית
ניצן כהן |  5
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הכלכלה הישראלית הולכת ומתקררת. מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הפדיון בענפי הכלכלה ירד בין החודשים פברואר לאפריל בקצב שנתי של 1.4% ולמרות שאלה חדשות לא טובות לכלכלה הרי שמדובר בנתון חשוב מאוד שיכול להצביע על ירידה בביקושים שבתורה תלחץ את האינפלציה כלפי מטה.
אם כן, מתחילת השנה ירד הפדיון בקצב שנתי של 1.4% וזה אומר שבאופן עקרוני כל הכלכלה הישראלית סובלת מירידה קלה בביקושים. שני נתונים שיש לשים אליהם לב זה הפדיון בענפיי ההייטק עלה בקצב שנתי של 15.8% וזאת לאחר עלייה בקצב שנתי של כ-21% בסוף השנה שעברה.

עוד נתון שיש לשים אליו לב הוא הפדיון בענפי שירותי האירוח והסעדה שירדו בקצב שנתי של 2.6% לאחר עלייה בקצב שנתי של יותר מ-9% בסוף השנה שעברה.
עכשיו נסביר מעט את הדברים. הדיון של ענפי הכלכלה מבוססים על נתוני מע"מ כלומר מדובר באגרגצייה של דו"חות המע"מ במטרה להבין האם אנשים פוקדים יותר את החנויות אם לאו. מהנתונים עולה שבעוד אחד ממחוללי האינפלציה הם שירותי הפנאי הרי שניתן לראות התחלה של ירידה בפדיון של אנפי האירוח וההסעדה וזה אומר שהחשבונות שאנשים שילמו עליהם במסעדות היו נמוכים יותר וזה אומר כנראה פחות ביקושים.
נתון פדיון ענפי ההייטק מלמד למעשה כי חברות ההייטק מוכרות פחות או לחלופין במחירים נמוכים יותר או אופציה נוספת היא עזיבה של חברות הייטק את ישראל. כך או אחרת ההכנסות של חברות ההייטק עלו מתחילת השנה בקצב שנתי של כמעט 16% לאחר שבסוף השנה הם עלו בכ-21%, וזו התמתנות.
באופן עקרוני בנק ישראל מעלה את הריבית כדי לגרום לביקושים לרדת. אם ננסה להסביר את הירידה בפדיון של ענפי האירוח והאוכל הרי שנוכל להסביר את זה בגלל שאנשים יש להם פחות כסף פנוי אם בגלל שהם משלמים יותר על המשכנתא או שההוצאות שלהם עלו בגלל האינפלציה. כך או אחרת הם מתחילים לצמצם ביקושים וזו מטרת העל של העלאת הריבית.
בענפיי ההייטק קצת קשה לקבוע אם מדובר בירידה במכירות בשל ההאטה הכוללת בעולם או בשל העובדה שחברות הייטק העבירו פעילות לחו"ל והן מדווחות על ההכנסות שלהן (ומשלמות את המסים) בחו"ל בגלל המשבר הפוליטי בישראל. כך או אחרת אלה הנתונים המעודכנים ביותר שיש על הכלכלה הישראלית.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בנק ישראל והממשלה
    גרשון 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יוקר המחיה והמשכנתה ממשלה חזירה.
    סגור
  • 2.
    70 שקל למנת שווארמה, בטח שההכנסות ירדו.
    יוגב 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השאלה היא האם הרווחים ירדו ג״כ?
    סגור
  • 1.
    נו באמת, אתם באמת מאמינים לפסיכוזה של השפעת הרפורמה?
    ער 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל השוק העולמי חווה משבר. ב"ה שיש לנו מנהיג כמו נתניהו בזירה הכלכלית- גם ככה רוב חברות הייטק מנסות להתחמק ממערכת המשפח הישראלית. למעט כמה הזויים שמצאו תירוץ לבעיות תזרים של החברות הכושלות שלהם, אין קשר ולו במעט למהפיכה המשפטית ההכרחית. אגב, ד"ש מתיק 4000.
    סגור
  • בנק ישראל והממשלה (ל"ת)
    גרשון 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בנק ישראל והממשלה (ל"ת)
    גרשון 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור