השוק

נגיד בנק ישראל: אמרתי למנהלי הבנקים - תהיו הוגנים בפיקדונות

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, אמר היום כי בפגישה שקיים השבוע עם מנהלי הבנקים הוא ביקש מהם להיות הוגנים בריבית על פיקדונות; ירון אמר עוד כי המערכת הבנקאית איננה חשופה בצד ההכנסות לריבית בנק ישראל ולכן היא יכולה להיות הוגנת בריבית הפיקדונות
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון סיפק היום את המניעים לבקשה שלו מהמערכת הבנקאית להיות הוגנת יותר בריבית על פיקדונות. ירון הסביר בכנס שהתקיים באוניברסיטת ת"א כי כמעט כל האשראי שהבנקים נותנים הוא בריבית משתנה ולכן אין להם סיכון בצד ההכנסות וזה מאפשר להם להיות הוגנים יותר בריבית שהם משלמים על פיקדונות
"אני מניח שרובכם שמעתם בתקשורת לפני מספר ימים כי נפגשתי עם מנהלי הבנקים. בפגישה, אמרתי בצורה ברורה כי על המערכת הבנקאית, שהציגה רווחיות גבוהה ברבעונים האחרונים, לבחון בצורה אקטיבית כיצד למצוא את האיזון הנכון וההוגן יותר בין ההכנסות מריבית להוצאות הריבית, בפרט בתקופה מאתגרת בה אנו נמצאים" אמר ירון.

ירון הסביר תוך שהוא מנמק את דבריו כדבעי כי בשל העובדה שהמערכת הבנקאית מגדרת את הסיכונים שלה טוב הרי שהריבית שהיא יכולה לשלם על הפיקדונות יכולה להיות גבוהה יותר. ירון הסביר את המנגנון שמכיוון שהריבית על ההלוואות מגולגלת ללקוח הרי ששמרנות בנושא ההוצאות של המערכת מגדילה משמעותית את הרווחיות שלה.
נסביר את הדברים. נגיד בנק ישראל לפחות בשלב הזה לא קובע לבנקים מה לעשות ואיזו ריבית לשלם על הפיקדונות אבל הוא מבקש מהם להיות הוגנים. הנגיד מסביר שכל מבנה ההוצאות בבנקים עבר תהליך לא רע בכלל בשנים האחרונות כשהוצאות השכר ירדו והם מתקרבים לשכר שמקובל במערכת הבנקאית ב-OECD ואת ההלוואות הם נותנים בריבית משנה, הרי שנוצר למערכת מרווח שהם יכולים "לשחק" איתו וככה לשלם ריבית טובה יותר על הפיקדונות.
ירון הסביר תוך שהוא מגובה בנתונים כי המצב בישראל לא רע בכלל והמערכת הבנקאית מגלגלת כמעט את כל הריבית של בנק ישראל ללקוחות על הפיקדונות וזה משמעותי כי כל עוד אין מנגנון חלופי לפיקדון הבנקאי להוציא המק"מים שמנפיק בנק ישראל והם נגישים פחות לציבור הרחב הרי שמדובר בתהליך כמעט וולנטרי במערכת הבנקאית.
יחד עם זאת, המערכת הבנקאית יכולה לשלם יותר, לפחות לשיטת הנגיד, מבלי לפגוע בטח לא משמעותית ברווחיות של המערכת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה