השוק

בגלל הריבית: עסקאות המשכנתא ירדו בכ-20% ביחס ליוני ולאשתקד

השפעתה של העלאת הריבית במשק מתבטאת גם בירידה במספר עסקאות המשכנתא שנחתמו בחודש יולי האחרון, שעמד על 9,701 עסקאות. ירידה נרשמה גם במספר העסקאות לטובת דירות להשקעה, כך עולה מנתוני בנק ישראל
מערכת ice | 
שוק הנדל"ן (צילום vecteezy)
הנתונים המעניינים שמפרסם היום בנק ישראל על שוק הנדל"ן הישראלי מלמדים על השפעתה הניכרת של העלאת הריבית במשק. על פי הנתונים, סך מספר עסקאות המשכנתא שנחתמו בחודש יולי האחרון עמד על 9,701 עסקאות, מה שמהווה ירידה של 19.3% לעומת החודש הקודם ושל 19.6% לעומת חודש יולי המקביל בשנה שעברה במספר עסקאות המשכנתא החדשות שנחתמו. 
אם מנכים את העסקאות שהתבצעו במסגרת דירה במחיר מופחת, מספר העסקאות הכולל עומד על 8,720. ירידה נרשמה גם במספר העסקאות שנעשו לטובת דירות להשקעה שהסתכמו בחודש שעבר על 1,062 עסקאות המהוות כ-11% מכלל העסקאות. למרות הירידות האמורות במספרי העסקאות ותוך המשך מגמת עליית מחירי הדיור, הגיע המשכנתא הממוצעת בחודש יולי ל-1.04 מיליון שקלים (או 1.05 מיליון שקלים בניכוי עסקאות מחיר מופחת).
נכון לחודש יולי יש היום 996 אלף משכנתאות בישראל, כלומר בחישוב גם הרי שאנחנו מדברים על יותר ממיליון ישראלים מחזיקים משכנתא וזה משמעותי. החישוב הזה מעוות מעט מאחר ו-996 אל משכנתאות כוללות בתוכן משכנתא שניה ושלישית לאותו אדם ומאידך, שני בני זוג שלקחו משכנתא אחת. כך או אחרת, הנתון הזה של בנק ישראל משקף מצב מעניין מאוד בשוק המשכנתאות הישראלי.
עוד נתון מעניין מגלה כי שוק המשכנתאות הישראלי מסתכם היום בכ-512 מיליארד שקל (משכנתאות שניתנו). מתוך הסכום הזה נשאלת השאלה כמה כסף יושפע מההתפרצות האינפלציונית שהביאה איתה את עליית הריבית. אם כן, המספר הזה מדבר על 375 מיליארד שקל שצמודים למדד המחירים לצרכן או לחילופין נושאים ריבית משתנה (שגם היא בתוואי עולה).
בחודש יולי ניתנו בישראל קצת יותר מ-10 מיליארד שקל משכנתאות. הנתון המעניין הוא המינוף של משקי הבית וכאן אנחנו מדברים על כל שקצת פחות מ-80% מהמשכנתאות האלה נילקחו ברמות מינוף משמעותיות של 45% מימון ומעלה.
באופן עקרוני המערכת הבנקאית נצמדה להוראות הפיקוח על הבנקים ושמרה על רמת חיתום נאותה. כ-80% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש יולי, ההחזר שלהם מסך ההכנסה הפנויה של משק הבית נעה בטווחים של 20% עד 40% וזה נתון טוב שמאפשר מרחב תימרון למשקי הבית בתוך ההחזר החודשי מבלי לפגוע משמעותית ברמת החיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה