השוק
הדוח שהראל ויזל רצה שתפספסו - הרווח נחתך ב-60% והמנכ"ל מכר מניות
מנכ"ל שמכר מניות חודש לפני דוחות מאכזבים, חברה שמקדימה פרסום אל מחוץ לשעות המסחר, ורווח שמתרסק ב-60% - מה קורה בריטיילורס?
אתמול אחר הצהריים, בשעה 16:28 ולאחר סגירת המסחר בבורסה, פרסמה ריטיילורס, החברה שבשליטת פוקס של הראל ויזל, הודעה מפתיעה: החברה מקדימה את פרסום הדוחות הרבעוניים ביום, כלומר לאותו היום.
עשר דקות אחר כך, הדוחות כבר היו באוויר: הרווח הנקי של החברה צנח בכ-63%, מ-38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-14.2 מיליון שקל בלבד.
הקדמת הדוחות כשלעצמה היא לא אירוע חריג. קורים מקרים בהם למשל חברות מסיימות ישיבה ומחליטות להקדים את הדוחות לטווח המיידי, אבל אי אפשר שלא לשאול ולתהות לגבי התזמון, במיוחד כשהיום - ההזדמנות הראשונה שיש למשקיעים להגיב - המניה צוללת בכ-6.5%.
הסיפור מסתבך עוד יותר כשחוזרים לדיווח נוסף של החברה מהחודש שעבר. המנכ"ל תומר צ'פניק מכר 27,006 מניות של החברה במחיר של 64.1 שקל למניה - עסקה בהיקף של כ-1.73 מיליון שקל. מאז המכירה של צ'פניק המניה כבר איבדה כ-11%.
מכירת מניות של מנכ"ל היא תמיד אות אזהרה למשקיעים, אך כשהיא מגיעה סמוך לפרסום דוחות מאכזבים, היא מעלה שאלות רציניות על מה בדיוק ידע המנכ"ל ומתי.
השילוב של מכירת המניות, הקדמת הפרסום והתזמון יוצר תמונה של חברה שניסתה למזער את הנזק התקשורתי. הרציונל ברור: פרסום ביום ראשון אחר הצהריים מקטין את החשיפה התקשורתית ומאפשר לסערה להתפוגג עד פתיחת המסחר ביום שני.
למרות העלייה של 10.2% במכירות ל-707.3 מיליון שקל, התמונה המלאה פחות מרשימה. הצמיחה במכירות נבעה בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון המקביל אשתקד, אך הרווח התפעולי צנח ב-29% ל-40.1 מיליון שקל, והרווחיות התפעולית נחתכה ל-5.7% מהמכירות לעומת 8.8% ברבעון המקביל.
הוצאות המימון זינקו ב-86.7% והסתכמו ב-22.5 מיליון שקל, מתוכן 18.7 מיליון שקל בגין התחייבויות חכירה ו-4.4 מיליון שקל מריבית על הלוואות לטווח ארוך. ההתרחבות האגרסיבית, שכללה רכישות בצרפת ותוכניות להקמת 15-30 חנויות בגרמניה, באה במחיר כבד.
בנוסף, חשוב לציין שוב את הקשר, כמעט תלות, של ריטיילורס ונייקי. כמעט 70% מפעילות החברה תלויה במותג האמריקאי, שעובר בעצמו תקופה קשה. ברבעון השלישי, מכירות החנויות הזהות של נייקי ירדו ב-10.3% ל-329.3 מיליון שקל, והמכירות למטר רבוע צנחו ב-15.6%.
נייקי עצמה עוד מנסה להתאושש מהמשבר שלה. מאז הקורונה החליטה החברה לוותר על חלק משמעותי מההפצה דרך רשתות קמעונאיות ולעבור למודל מכירה ישירה לצרכן, מהלך שעלה לה בשטחי מדף שהועברו למתחרות כמו אדידס, סקצ'רס והוקה.
התוצאה: מניית נייקי איבדה גובה באופן עקבי ונסחרת כיום סביב הרמות הנמוכות ביותר מאז 2017. השנה המניה צנחה ב-17% בוול סטריט, ושווי השוק שלה עומד על 92.8 מיליארד דולר.
ב-2024 הכנסות נייקי הסתכמו ב-51.36 מיליארד דולר, אך האנליסטים צופים ירידה בהמשך - ב-2025 ההכנסות צפויות להסתכם ב-46.77 מיליארד דולר בלבד. ריטיילורס היא כמעט "אופציה על נייקי", כפי שמתארים אנליסטים.
עוד ב-
האירועים האחרונים - מכירת המניות של המנכ"ל, הקדמת הפרסום והדוחות העגומים - מזכירים לנו שוב מי משלם את המחיר בסוף: המשקיעים הקטנים. זאת תזכורת לכך שבבורסה התזמון והמידע הם הכול - ומי שיש לו גישה אליהם ראשון, נהנה מיתרון משמעותי על כולם.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



