השוק
רעידת אדמה נוספת בשוק ה-AI? אנתרופיק וגוגל במגעים
גם גוגל פועלת במרץ להתבסס כמובילה בתחום תשתיות ה-AI ומכניסה את עצמה למסלול התנגשות עם הענקיות האחרות. מה תהיה משמעות העסקה ואיך היא תשפיע על המתחרות?
במרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה סביב הבינה המלאכותית, מתבשלת אחת העסקאות הגדולות ביותר עד כה: לפי הדיווחים, אנתרופיק (Anthropic), מפתחת מודל השפה קלוד (Claude), נמצאת במגעים מתקדמים עם גוגל לעסקה בהיקף עתק של עשרות מיליארדי דולרים, במסגרתה תרכוש שירותי ענן מתקדמים מגוגל.
מדובר בשדרוג דרמטי בשותפות שכבר קיימת בין השתיים, וכזה שעשוי לטלטל את מאזן הכוחות מול OpenAI, אמזון ומיקרוסופט.
העסקה שבדיונים טרם נחתמה, אך לפי הדיווחים, אנתרופיק צפויה להשתמש בשירותי הענן של גוגל ובפרט בשבבים הייעודיים שלה, TPU, שמאיצים תהליכי למידת מכונה ומקבילים לשבבים של אנבידיה.
גוגל כבר השקיעה בעבר באנתרופיק סכום כולל של כ-3 מיליארד דולר, כולל התחייבות להשקעה של 2 מיליארד דולר במהלך 2023 ועוד מיליארד נוספים בתחילת 2025. היא גם מחזיקה בכ-10% ממניות החברה.
המשמעות: אנתרופיק, שנוסדה כמתחרה ל-OpenAI על ידי מספר בכירים שעזבו משם, מקבלת גב טכנולוגי ופיננסי שיכול לקרב אותה לעמדה דומיננטית בשוק. מדובר בחיזוק מהותי במאבק הכוחות מול ChatGPT של OpenAI, ובניסיון של גוגל לסגור את הפער מול מיקרוסופט ששותפה אסטרטגית של OpenAI.
מניית גוגל קפצה בכ-1.5% במסחר המאוחר לאחר הפרסום, בעוד מניית אמזון, שגם היא משקיעה באנתרופיק, דווקא רשמה ירידה של כ-0.7%.
ענף הבינה המלאכותית עובר בשנה האחרונה טלטלות: שחקנים מרכזיים נלחמים לא רק על יכולות טכנולוגיות אלא על שליטה בתשתיות. לצד גוגל, גם אמזון הכריזה בנובמבר האחרון על השקעה נוספת של 4 מיליארד דולר באנתרופיק - מה שמביא את סך השקעותיה ל-8 מיליארד דולר. לפי ההסכם, אנתרופיק משתמשת בעיקר בשירותי הענן של AWS, לרבות השבבים הייעודיים Trainium ו-Inferentia.
אלא שעם העסקה החדשה, ייתכן כי גוגל תכבוש מחדש את עמדת הספק המרכזי של אנתרופיק, או לפחות תתחרה ישירות באמזון עליה. התוצאה עלולה להיות תחרות עזה לא רק על פיתוח מודלים אלא גם על מי תספק את התשתית שמריצה את אותם המודלים - כלומר, מי תשלוט בשרשרת הערך של AI.
המהלך של גוגל משתלב בתוך גל עסקאות ששוטף את שוק הבינה המלאכותית ומעיד על ריכוזיות הולכת וגוברת. לאחרונה דווח כי OpenAI רכשה 10% ממניות AMD, בעסקה שמחזקת את הקשרים שלה עם יצרנית השבבים שמתחרה ישירות באנבידיה.
אנבידיה עצמה ביצעה מהלך דומה והשקיעה הן ב-OpenAI והן באינטל, כאשר רכשה כ-4% ממניות אינטל כחלק מהתרחבות האסטרטגיה שלה.
כל אחת מהחברות מנסה לבצר את מעמדה בצומת שבין פיתוח המודלים (מודלי שפה, כלים גנרטיביים) לבין השכבות התשתיתיות - שבבים, שרתים, ענן, יכולות עיבוד. התוצאה היא שוק שבו הקשרים ההדוקים בין מפתחות המודלים לספקיות הענן והמוליכים למחצה הופכים לקריטיים כמעט כמו החדשנות הטכנולוגית עצמה.
אנתרופיק נמצאת בעיצומו של סבב גיוס נוסף לפי שווי של 60 מיליארד דולר, לאחר שכבר גייסה 13 מיליארד דולר בסבב קודם שהקפיץ את שוויה ל-183 מיליארד דולר (כולל כספי ההשקעה).
החברה דיווחה כי נכון לדצמבר האחרון, קצב ההכנסות השנתי שלה עומד על כמיליארד דולר, עלייה של פי 10 לעומת השנה שקדמה לכך. רוב ההכנסות מגיעות ממכירה של שירותי AI לעסקים.
בין השקות המוצרים האחרונות: מודל הדגל Claude 3.5 Sonnet שהושק ביוני, והפלטפורמה הארגונית Claude Enterprise, שנכנסה לפעולה בספטמבר. בנוסף, אנתרופיק חשפה לאחרונה טכנולוגיה שמאפשרת לסוכנים שלה להשתמש במחשב כמו בני אדם - כולל ניווט בין אתרים, הזנת טקסטים ולחיצה על כפתורים, תכונה שגם OpenAI צפויה להציג בקרוב.
שוק הבינה המלאכותית צפוי להגיע להיקף הכנסות של טריליון דולר תוך עשור, לפי הערכות. הקרב בין השחקניות המרכזיות - OpenAI, אנתרופיק, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא - נהיה צפוף, יקר ורווי באינטרסים.
כל תזוזה של אחת, כמו העסקה החדשה של גוגל ואנתרופיק, עשויה להשפיע על איזון הכוחות בענן, בשוק השבבים ובקרב על הלקוחות העסקיים.
עוד ב-
בסופו של דבר, מעבר לטכנולוגיה עצמה, השליטה בתשתית היא זו שמכריעה מי יוביל את המהפכה הבאה. עסקה כמו זו שבין גוגל לאנתרופיק ממחישה עד כמה הגבולות בין משקיע, ספק טכנולוגי ושותף אסטרטגי מיטשטשים בעולם של בינה מלאכותית.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



