השוק

שיגעון הלבובו נמשך: תכניס השנה מיליארד דולר?

חברת האם של בובת הפרווה הפופולארית פרסמה דוחות למחצית הראשונה של השנה, שמראה את הזינוק החד במכירות. כמה הכניסה החברה וכמה היא עשויה להכניס השנה?
רוי שיינמן | 
בובת לבובו (צילום Shutterstock)
חברת הצעצועים הסינית פופ מארט (Pop Mart), יצרנית הבובה הפופולרית לבובו (Labubu), פרסמה את תוצאותיה הכספיות למחצית הראשונה של 2025 - והמספרים מדהימים.
מגזר "The Monsters", הכולל את לבובו, רשם הכנסות של כ-670 מיליון דולר, כלומר קצב הכנסות שנתי של כ-1.34 מיליארד דולר. מדובר בזינוק שנתי של 688% לעומת השנה שעברה, נתון שמציב את הסדרה הזו מעל ענקיות כמו ברבי והוט ווילס של מטל.
לבובו הפכה תוך זמן קצר לאחד הטרנדים הבולטים בעולם. הדמות נולדה לפני כעשור כחלק מקולקציה שנוצרה על ידי האמן קסינג לונג, אך רק בשנים האחרונות הפכה לתופעה בינלאומית, כשהיא מככבת על תיקים של סלבס כמו שר, קים קרדשיאן, פאריס הילטון ומארק ג'ייקובס. הם לא רק מחזיקים את הבובה, הם מצטלמים איתה, עונדים אותה כמחזיק מפתחות ומציגים אותה בגאווה.
הסוד של פופ מארט טמון בקונספט ה"קופסא העיוורת". קופסה אטומה המכילה בובה אקראית מסדרה מסוימת. הלקוח לא יודע מה הוא מקבל, מה שיוצר אלמנט של הפתעה, התרגשות ואפילו התמכרות. המחיר לקופסה נע בין 10 ל-20 דולר, אך כאשר מדובר בדמויות נדירות או מהדורות מוגבלות, הביקוש גובר, והמחירים מזנקים. קהילות שלמות ברשתות החברתיות מוקדשות להחלפה, סחר ואיסוף של בובות לבובו, וההיסטריה חוצה גבולות.
מאז הקמתה בבייג'ינג ב-2010, פופ מארט בנתה את עצמה לאט ובהתמדה. הפריצה הגיעה ב-2017, עם הצגת תערוכות צעצועים וקידום שיתופי פעולה עם אמנים ויוצרים. ב-2020 היא הונפקה בבורסה של הונג קונג, אך רק בשנה האחרונה המניה המריאה באמת - עם זינוק של כ-590% בשנה האחרונה, ו-250% מתחילת 2025 בלבד. כיום היא נסחרת לפי שווי של כ-55 מיליארד דולר.
אחד ההישגים המרשימים של פופ מארט הוא פריצת הדרך הבינלאומית. במחצית הראשונה של השנה, מכירות החברה מחוץ לסין קפצו ב-373% והסתכמו ב-5.1 מיליארד יואן - יותר מכל ההכנסות של החברה בשנת 2021 כולה. כמעט 40% מהכנסות החברה מגיעות כעת משווקים בינלאומיים, ובראשם דרום-מזרח אסיה, אירופה וארה"ב.
אלא שההצלחה המהירה מושכת גם תשומת ליבם של המבקרים: לאחרונה פרסם עיתון המפלגה הקומוניסטית הסינית, ה-People’s Daily, מאמר שקרא להגביל מכירת "חבילות עיוורות" לילדים בשל הסיכון להתמכרות. אף שפופ מארט לא הוזכרה בשמה, המניה הגיבה מיידית עם צניחה של 5.3% ביום הפרסום, ושל למעלה מ-13% באותו השבוע. כבר אשתקד נאסרה מכירת קופסאות כאלה לילדים מתחת לגיל 8 בסין, וכעת גוברים החששות מהגבלות נוספות.
למרות הנתונים המרשימים, יש מי שמתחילים לפקפק באפשרות שההצלחה תימשך לאורך זמן. בנק ההשקעות מורגן סטנלי הסיר את פופ מארט מרשימת המעקב שלו, לאחר שבחודש שעבר עוד העלה את מחיר היעד למניה ל-302 דולר הונג קונגי. בדו"ח שפרסם הבנק נכתב כי "הצמיחה המהירה כבר מתומחרת במלואה", וכי "הביצועים החריגים לא צפויים להימשך בטווח הקרוב".
גם נושא החיקויים עולה לכותרות: רשויות המכס בסין דיווחו לאחרונה על ניסיונות הברחה של בובות מזויפות של לבובו לחו"ל, מה שמעיד על ביקוש גדול אך גם על סיכון למוניטין המותג.
בובת הלבובו אולי נראית תמימה, אך מאחוריה עומדת מכונה שיווקית משומנת. היא מדברת בשפה של דור ה-Z והאלפא, מתפשטת באמצעות טיקטוק ואינסטגרם, ומשלבת תחושת ריגוש, הפתעה ואפילו מהווה סמל סטטוס במידה מסוימת.
ובכל זאת, מי שבוחן את פופ מארט כהשקעה צריך לשאול את עצמו: האם מדובר בחברה שצומחת בזכות חדשנות או בזכות הצלחה שיווקית חד-פעמית? כדי להישאר רלוונטית, החברה תצטרך להמשיך ולייצר באזז, לייצר טרנדים חדשים - ובעיקר להמציא את עצמה מחדש שוב ושוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה