השוק

בנק ישראל מפיל פצצה: מאפשר לביט ופייבוקס לגבות עמלות | כל הפרטים

בנק ישראל יאפשר לביט ופייבוקס לגבות עמלות מהמשתמשים; בנק ישראל מטיל אמנם מגבלות על שתי האפליקציות אבל למעשה הסכר נפרץ והשירות יתחיל לגבות עמלות - ויש גם סוכריה משמעותית לציבור| כל הפרטים על המהפכה
ניצן כהן |  5
ביט ופייבוקס (צילום freepik, pixabay)
בנק ישראל מאפשר לביט ופייבוקס לגבות עמלות. בנק ישראל אמנם מטיל מגבלות על האפליקציות הפופולריות אבל למעשה מדובר בסכר שנפרץ. יחד עם זאת, ולפני שאנחנו מתגוללים על בנק ישראל ועל הבנקים נסביר לרגע את הרקע לדברים ואת החידושים שבכל זאת בנק ישראל מאפשר לאפליקציות הפופולריות האלה לפתח ולהשיק ולגבות עליהם עמלה.
ביט ופייבוקס הן אפליקציות התשלומים הפופולריות בישראל ושתיהן בבעלות של בנקים (הפועלים במקרה של ביט ודיסקונט במקרה של פייבוקס). מאחר ושתי האפליקציות האלה לא גובות עמלות על השירותים שלהן הרי שהן מפסידות כסף ולא מעט ממנו. התהליך הזה גרם לבנק לאומי לצאת מהתחום וגם ישראכרט שניסתה להקים משהו דומה, סגרה את הפעילות הזו.
מאחר ואלה פני הדברים הרי שנוצרה בעיה לפיה רק בנק או משהו בגודל של בנק יכול להחזיק אפליקציות כאלה, לממן אותן ולהפסיד כסף. אבל גם כאן יש בעיה כי בנקים לא אוהבים להפסיד כסף ואז עלול להיווצר מצב שאחד הבנקים שפועלים בתחום יצא ממנו ואז - אין תחרות. והאפשרות השניה היא ששני הבנקים יצאו מהתחום ואז לא יהיה שירות כזה בישראל.
למעשה בנק ישראל מאפשר לביט ופייבוקס לגבות עמלה על מי שעושה שימוש באפליקציה ביותר מ-25 אלף שקל בשנה. בניתוחים מקדימים שערך הפיקוח על הבנקים עלה כי נכון להיום, הרוב המוחלט של הלקוחות אינם מגיעים לרף זה וימשיכו לקבל את השירות ללא עלות.
אז אם זה החלק הפחות טוב (צרכנית) - גביית עמלות על שירות שניתן עד כה בחינם. הרי שבנק ישראל מנסה לאזן בין הבעיה הצרכנית שנוצרת כאן, לצרכים של השוק (יותר שחקנים כדי לשכלל את השוק) הרי שבנק ישראל מגדיל ועושה ומאפשר לביט ולפייבוקס לגבות דמי שימוש קבועים.
רגע לפני שאתם מתעצבנים, בנק ישראל מאפשר את גביית דמי השימוש רק אם האפליקציות האלה יוסיפו שירותים נוספים בעלי ערך כמו למשל מסחר בשוק ההון בסכומים קטנים. הפקדה לפיקדונות משלמי ריבית (פייבוקס כבר עושה את זה). האפליקציות יוכלו למעשהלהשיק כל שירות שיחפצו בו כדי לגבות את דמי המנוי אבל זה כבר סיפור לא רע בכלל שכן הוא פותח עולם חדש של תחרות על תשלומים קטנים בישראל.
עכשיו, אם באופן עקרוני אנחנו מדמיינים תחרות עם הבנקים הרי שהסיפור כאן הוא שונה לגמרי. שירות כזה, ככל שניתן יהיה לעבוד ישירות מול חשבון הבנק (ללא תיווך של חברת כרטיסי אשראי) הרי שהתחרות האמיתית היא לכרטיסי האשראי שכן ניתן יהיה לוותר על השירות שלהם בסיגמנט הזה. או אז חברות כרטיסי האשראי יצטרכו להמציא את עצמן מחדש.
העמלות אגב, יכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2025.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    יש מצב שchatgpt כתב את הכתבה הזו?
    ליאו 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יודע למה, אבל הכתבה הזו נראת לי לא כתובה על ידי אדם
    סגור
  • 4.
    קראתי פעמיים ולא הבנתי למה זה טוב לאזרח הקטן
    שמי 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז מעכשיו התשלום בביט יהיה גבוה יותר???מה עשיתם בזה
    סגור
  • 3.
    בנק בתוך בנק (ל"ת)
    אזרח 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    בקיצור למחוק את האפליקציות בינואר 2025
    אוי נו 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שיחפשו
    סגור
  • 1.
    מסכנים הבנקים מפסידים (ל"ת)
    ששון 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור