השוק

הכלכלן הבכיר מזהיר: "התמשכות המלחמה תביא להאטה כלכלית ולעלייה באבטלה"

עופר קליין, הכלכלן הראשי של חברת הביטוח הראל מזהיר שהתמשכות המלחמה והריבית הגבוהה יביאו עימם האטה כלכלית ואיתה תבוא העלייה באבטלה; "שוק הנדל"ן", הוא אומר, "סובל מאוד ממחסור בידיים מיומנות"
ניצן כהן |  3
עופר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock)
עופר קליין, הכלכלן הראשי של חברת הביטוח הראל מזהיר היום מפני התמשכות המלחמה שתביא לשיטתו להאטה כלכלית ועלייה באבטלה. לגבי שוק הנדל"ן הוא מזהיר מפני המחסור בידיים עובדות מיומנות ומכאן הוא מגיע למסקנה כי דירות ימסרו ללקוחות תוך פרקי זמן ארוכים מכפי שהיה נהוג בעבר.
"התחלות הבנייה בישראל רשמו התאוששות ברבעון הראשון של 2024 והן אף גבוהות בכ-3% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, כך ב-4 הרבעונים האחרונים הן עמדו על כ-63 אלף. גם מספר הדירות בבנייה פעילה רשמו עלייה מהירה כאשר הן עלו לשיא חדש של כ-174 אלף במהלך הרבעון הראשון.
"למרות הנתונים המעודדים, אנו סבורים שהמספרים לא משקפים את התמונה המלאה וחלק מהשיפור הוא כתוצאה של חידוש פרויקטים שהושהו בחודשים הראשונים של המלחמה. אמנם רוב אתרי הבנייה חזרו לפעילות אך המחסור החמור בעובדים מיומנים, כפי שבא לידי ביטוי גם בסקר מגמות בעסקים, משמעותו שזמן הבנייה יתארך במיוחד בשלבים המאוחרים יותר של הבנייה. המשמעות בפועל היא גידול איטי בעתיד בהיצע הדירות למסירה".
באשר לשוק העבודה אומר קליין כי "על פי האומדנים הראשוניים שיעור האבטלה נותר על 3.4% (נתונים מנוכים עונתיות), וסקר המשרות הפנויות שפורסם בשבוע הקודם הצביע עדיין על ביקוש גבוה לעובדים (עם כי הרוב מרוכז במספר מצומצם של ענפים ובעיקר לא-אקדמאיים).
"יחד עם זאת, קצת ההתאוששות התמתן משמעותית בחודשיים האחרונים ואף ראינו עלייה קלה בשיעור האבטלה הרחבה במאי; מספר הנעדרים זמנית מהעבודה מסיבות כלכליות כבר כמעט ולא הצמצם בחודשיים האחרונים ונתוני לשכת התעסוקה מראים על שינויים קטנים במספר דורשי העבודה הכולל.
"במבט קדימה אנו צופים עלייה מתונה בשיעור האבטלה לנוכח האטה כלכלית כתוצאה מהתמשכות המלחמה לצד הריבית הגבוהה (הארוכה והקצרה), שמהוות משקולת שלילית גם על הצריכה וגם על שוק העבודה. גם היצע העובדים צפוי לעלות לאור צמצום משרתי המילואים (בהשוואה ל-3 החודשים הראשונים במלחמה), וכ-90 אחוזים מדורשי העבודה (שנרשמו בתחילת המלחמה) סיימו כבר את זכאותם במהלך מאי.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מצחיק
    אור 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין עובדים לסדרנות אפילו והיום צריך לשלם לעובד מינימום 35-40 שח בשביל שיבוא בכלל לדבר איתך,כולם מחפשים עובדים בנרות אין עובדים באף תחום . על איזה אבטלה אתה מדבר? נראה לי האיש מנהל את המשרד בחוץ לארץ חחח
    סגור
  • 2.
    בלבלן ביצים
    שונא טאמעים 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוא תראה באשדוד כמה מנופים עובדים ואז תספר שאין פועלים, חבורה של ליצני חצר
    סגור
  • 1.
    ????
    צי, 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במלחמה זה צפוי, לא צריך להיות כלכלן.
    סגור