דיגיטל וטק

צייץ נגד להט"בים ולא פוטר? זו ההחלטה של חברת ההייטק

אחרי שעובד חברת מובילאיי צייץ נגד להט"בים וחזר בו, החברה החליטה שלא לפטרו. אך האם זו הייתה ההחלטה הנכונה ומה עושות החברות בישראל לעומת החברות הגדולות בעולם?
מערכת ice |  9
עבודה (צילום shutterstock)
לפני מספר שבועות, עובד בחברת מובילאיי הישראלית העלה ציוץ לחשבון הטוויטר שלו ועורר סערה גדולה אחרי שטען שצייץ  הקבלה הקיימת לדעתו בין "זיהום האוויר" שנגרם משימוש בכלים חד־פעמיים — לזיהום "רוחני" שגורמים להט"בים. אותו עובד חטף ובגדול והרבה מאוד מהתגובות נגדו התייחסו לכך שהוא עובד במובילאיי ואיך החברה מחזיקה עובדים עם דעות כמוהו.
בעקבות הדיון הסוער, הסיר העובד את הציוץ, וכתב כי "למחוק ציוץ זה תמיד הרגשה שמשטרת המחשבות ניצחה". עוד הוסיף העובד כי הוא לוקח הפסקה מטוויטר. ממובילאיי נמסר ל"דה מרקר": "מבדיקת החברה, העובד הסיר את הציוץ מיד לאחר פרסומו. מובילאיי מגנה בכל תוקף אמירות הומופביות מכל סוג שהן ומקפידה על קיום שוויון זכויות מלא בקרב כל עובדיה. כחברה המעסיקה יותר מ–3,000 עובדים מכל רבדי וגווני החברה הישראלית, איננו רואים מקום להתבטאויות מסוג זה".
הציוץ הזה עורר דיון רחב ותהייה האם התבטאויות שכאלה יפגעו באותו עובד בהמשך אם ירצה לעזוב למשל את עבודתו ולהתקבל לעבודה אחרת. כיום, הרבה יותר קל למצוא מידע ברשתות החברתיות וכדומה ולדעת מה הן דעותיו של אותו עובד. אך השאלה הנשאלת היא - האם זה באמת אמור להשפיע על קבלת משרה כזו או אחרת? מגייסות ומגייסים רבים אכן נוהגים לבדוק את הפרסומים של המועמד ברשתות החברתיות, אבל בניגוד להנחה הרווחת, לא כל ענקיות הטכנולוגיה עושות זאת.
אחת הדוגמאות הבולטות מהתקופה האחרונה ליחס של חברות ההיי־טק הגדולות להתבטאויות של עובדיהן, גם בזמנם הפנוי, היא הפיטורים של מנהל בכיר באפל בעקבות הופעה רנדומלית בסרטון טיקטוק. בסרטון נראה טוני בלבינס פותח את דלת מכונית היוקרה שלו, ששווייה חצי מיליון דולר, בבואו לתערוכת מכוניות.
"מה אתה עושה למחייתך?", הוא נשאל בספונטניות על ידי בחור שצילם במקום. "מרוצי מכוניות, משחק גולף וחופן נשים עם חזה גדול. אבל אני לוקח חופש בסופי שבוע ובחגים", ענה בלבינס, במצב רוח מרומם, בעוד אשתו נשמעת צוחקת ברקע. לאחר מכן כאמור הוא פוטר. בעוד החברות הגלובליות הגדולות בעולם, שנוקטות בצעדים נוקשים במקרים כאלה של אמירות פוגעניות, נותר רק לתהות האם ההחלטה של מובילאיי להקל יחסית ולא לפטר עובד במקרה שכזה, מציגה דפוס בחברות ההיי טק הישראליות.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    אני מתבייש
    עובד מובילאיי 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לעבוד בחברה שסותמים לאנשים את הפה. מישהו קרא מה הבנאדם כתב בכלל? איפה הזכות לחשוב אחרת? איפה הפתיחות לאנשים מרקע שונה???
    סגור
  • 8.
    הזוי
    מגן דוד 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם ציוץ נגד חרדים/מתנחלים גם יעורר גל של תגובות כזה?
    סגור
  • 7.
    אווירת טרור , גם במרחב האישי.
    שוקובו 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מעניין מי הנרדפים הלהטבים או הסטרייטים ?
    סגור
  • 6.
    לא מבין מה כזה חריג בהתבטאות שלו
    א 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוחניות בדרך כלל מזהה עם דת. כולכם יודעים יחס של דת ללהטבים. אז אפשר להבין מקור של ניסוח "זיהום רוחני". הקבלה לזיהום אוויר זו בדיחה קצת גסה לטעמי אבל לא משהו שמצדיק היסטוריה המונית. וכמובן בכלל לא ברור לי הקשר למקום עבודה. בן אדם צייץ מחשבון טוויטר פרטי אישי שלו שלא מזוהה בשום דרך עם מוביליי. זה לא חשבון רשמי של מוביליי. בנוסף, בן אדם הוא לא דובר רשמי של החברה. אנחנו גרים במדינה דמוקרטית עם חופש ביטוי. אז כל עוד בן אדם מטבתא באופן אישי - המעסיק לא אמור להיות קשור לעניין. אם הוא היה מפוטר - זה בהחלט היה פותח לו אופציה לתבוע את המעסיק על פגיעה בחוק חוקתי של חופש הביטוי.
    סגור
  • 5.
    פשוט הזייה , למה שיפוטר? מה זה צפון קוראיה
    אריק שימט 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    איזה הזיות?
    סגור
  • 4.
    מדוע צריך לפטר על ציוץ. די לאכזריות
    אזרח מודאג 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא צריך לפגוע בפרנסת וח של אדם. על פליטת פה. אנחנו לא צריכים להסתכל עלינו בישראל ולא מה העולם אומר העולם צבוע
    סגור
  • 3.
    ?????? ?????? ? LGBTQ1++ התחיל בשתי אותיות LG ,נהפך לח (ל"ת)
    דנידין 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 2.
    זאת זכותו להגיד מה שבא לו. מספיק כבר עם הפאשיזם השמאלני (ל"ת)
    בחור ת״א 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    גועל נפש של התבטאות
    מגיב 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל אין מקום לפטר עובדים בגלל הדעות האישיות שלהן. זה רדיפה
    סגור