קריפטו

איך 4 דפי נייר גרמו למטבע קריפטו לזנק ב-10%?

הזינוק המפתיע של ריפל נגרם, לא יותר ולא פחות, מ-4 דפי נייר שהוגשו בימים האחרונים לבית משפט בניו-יורק. מה היה כתוב על ארבעת הדפים שהפיח במשקיעים כל כך הרבה תקוה?

יאיר מור | 
מטבע הריפל (צילום pexels)
ריפל, מטבע הקריפטו המדורג שביעי בשווי השוק – או הרביעי, אם מוציאים מהתמונה את המטבעות ששוויים צמוד לדולר האמריקאי – זינק היום בשיעור חד, שבלט ביותר מפי ארבעה מממוצע העליות של המטבעות האחרים בעשירייה המובילה. הוא גם המטבע המרכזי היחיד שנמצא כעת מעל ערכו ביום שלישי שעבר, ולמעשה קרוב לשיא חיובי של חודשיים וחצי, בזמן שהמטבעות האחרים קרובים לשפל של אותו פרק זמן.
הסיבה לעלייה החדה במטבע הזה היא אירועים שעשויים להשפיע על שוק הקריפטו כולו, אך לעת עתה מתמקדים בריפל: בימים האחרונים הגישו הנציבות לניירות ערך בארה"ב (SEC) וחברת Ripple Labs, המפעילה את המטבע שנסחר תחת הסימן XRP, בקשות מקבילות לבית המשפט המחוזי בדרום ניו-יורק, בנות שני עמודים כל אחת - אחד לטקסט ואחד לחתימות. גם הנציבות וגם החברה דורשים מהשופטת אנליסה טוֹרֶס להגיע לפסק דין מזורז בתביעה ביניהן, שנמשכת כבר כמעט שנתיים.
הנציבות תבעה את ריפל לאבס ואת ראשיה בשלהי 2020, בטענה כי המהלך במסגרתו גייסה 1.3 מיליארד דולר על ידי מכירת המטבע שלה לא היה חוקי, מאחר שמדובר בניירות ערך לא רשומים והחברה לא ציינה זאת בפני הרוכשים. החברה, מצידה, טוענת שאף אחד לא חשב שמדובר בניירות ערך, רשומים או לא.
לדברי הנציבות, החברה יצרה מצג שוא של חוזה בינה לבין המשקיעים, במסגרתו הציגה את תוכניותיה להבטחה שהמטבע שלה, בדומה למניה, יצבור ערך לאורך זמן. אלא שהחברה הדגישה כי הצגת התוכנית לא מהווה חוזה, אלא ניסיון להסביר מה הופך את המטבע שלה לבר-קיימא בשוק הקריפטו (שבו, אגב, "נמחקו" בחודשים האחרונים לפחות 400 מטבעות, לפי אתר CoinGecko). החברה הוסיפה כי ההזדמנות שהציגה בפני המשקיעים לא עומדת ב"מבחן האווי" – ארבעה כללים שנקבעו על ידי בית המשפט העליון בארה"ב ב-1946 בתביעה דומה נגד חברה לניהול שדות חקלאיים. בית המשפט קבע כי כדי שפעולה כספית תיחשב לחוזה השקעה דרושים השקעה של כסף; שההשקעה תהיה במיזם משותף למשלם ולמקבל; שלמשקיע יוצג צפי לרווחים; ושהרווחים הללו ינבעו ממאמצים של אחרים.
פרשנים של תחום הקריפטו טוענים כי בכל המסמכים שהגישה הנציבות בשנתיים האחרונות היא לא הוכיחה שריפל לאבס עומדת במבחן האווי, ולכן רוב הסיכויים שבית המשפט ייאלץ לקבוע שהחברה לא הפרה את חוק ניירות הערך. ככל הנראה, מסיבה זו מזנק המטבע, בשל התקווה שכעת הוא יוכל ליהנות מחופש פעולה ללא השגחה צמודה של הנציבות.
עם זאת, פסק הדין צפוי להשפיע על תחום הקריפטו כולו, משום שפסיקה לטובת ריפל תפגע בטענתה של ה-SEC כי היא זכאית לפקח גם על מטבעות קריפטו אחרים כניירות ערך. לכן, בימים הקרובים, כל התפתחות בתיק הזה צפויה להזניק – או להפיל – לא רק את ריפל, גם אם הוא ירשום את התנועות החדות ביותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה