כסף וצרכנות

מנכ"ל משלוחה: "וולט היא מונופול, קשה להתחרות מולה" | ראיון

ריאיון נוקב עם דניאל רחמים, שמדבר על הבעיות בוולט. הוא מסביר למה היא "מונופול לא מוכרז", מדוע רשות התחרות צריכה לבטל את הפטור להסדר הכובל ואיך ההתנהלות שלה מתגלגלת לעלויות הצרכן. וגם: ומה יש לו לומר על חברת המשלוחים שלו?
ענת סימן טוב |  2
דניאל רחמים מנכ"ל משלוחה (צילום יחצ)
"רשות התחרות האריכה את הפטור להסדר הכובל של וולט, כך שרשתות המזון יכולות להמשיך להשתמש בשירות של וולט לחודשיים נוספים, במקביל לשירות "וולט מרקט", שנמצא בבעלותה של וולט.
כעת בודקת הרשות האם ניתן להאריך את הפטור פעם נוספת, לנוכח העובדה שוולט מחזיקה גם ב"וולט מרקט". חלק מרשתות המזון כבר החלו לחפש פתרונות חלופיים. כך למשל, פיני שטרית, מנכ"ל "רמי לוי בשכונה", התחיל להפעיל מערך משלוחים עצמאי.
שוחחנו עם דניאל רחמים, מנכ"ל "משלוחה", שמדבר בראיון נוקב על המתחרה, אותו הוא מגדיר כמונופול. הוא מסביר כיצד היא פוגעת בצרכנים, ולמה העלויות מתגלגלות בסופו של דבר אליהם.
מה דעתך על ההסדר של וולט כיום עם רשויות המזון?
"בגדול, הסיטואציה כרגע היא שכולם מחכים לראות מה הממונה על ההגבלים יחליט. מדובר במצב שהוא סופר בעייתי. זה התחיל כשלוולט היו שני סניפים, והיום יש להם כבר 27. אם הם היו מבקשים את ההיתר כשכבר היו להם 27 סניפים, הסיכוי שהם היו מקבלים אותו היה אפס. תחשבי על זה רגע: אם רמי לוי, כרשת, היה נותן את כל נתוני המחירים שלו למתחרים שלו, נניח שאני רמי לוי, והייתי יודעת מה הנתונים  של יוחננוף, של ויקטורי, של שופרסל, אז לפחות הייתי יודעת איך לשפר את העסק שלי. הייתי מרוויח יותר, יודע באילו אזורים הם מוכרים הכי הרבה, ופותחת שם סניף חדש. וולט כבר פתחה 27 סניפים, והם יודעים בדיוק איפה לפתוח את הסניף הבא".
למה?
"רמי לוי, ויקטורי ושופרסל עושים הרבה כסף. יש להם שליטה כמעט מלאה בשוק, והם יודעים בדיוק מה כל אחד מוכר. יש להם מידע על מה אנשים קונים. אם את עושה הזמנה לא רווחית, למשל מוצרים בפיקוח, וולט לא תנסה למשוך אותך לוולט מרקט. אבל אם את עושה הזמנות גדולות, עם רווחים גבוהים כמו גבינות ובשר, פתאום תקבלי מהם קופון של 30 שקלים. הם יפנו אלייך ויגידו לך להזמין מוולט מרקט, וככה בקלות הם לוקחים את הלקוח. זאת הסיטואציה".
רחמים חושף איך רשתות המזון מספרות לו כי, וולט הפכו עבורם לאיום. לא משנה כמה מותג גדול הם, וולט מותג חזק יותר ומוסיף: "רשתות המזון רואות בזה איום. אני מדבר איתן והן אומרות שוולט כבר לא רק אפליקציה עם שני סניפים. הם סופרמרקט שמתחרה בהן. מצד אחד, הן רוצות להילחם בזה. מצד שני, הן תלויות בוולט, כי הוא מביא להן עבודה. אז הן תקועות. אם הסיטואציה הזו תימשך, כולם ייפגעו. וולט הופכת למפלצת, והעלויות מתגלגלות לצרכנים. יש אלטרנטיבות כמו משלוחה, תן ביס, יאנגו דלי. אבל אם לא תהיה תחרות אמיתית, גם הן ייפגעו".
 
פתר חלקית את הסיטואציה. רמי לוי לצד וולט (יחצ, פייסבוק/ רמי לוי בשכונה, פלאש 90/ יונתן זינדל)
יבטלו את ההסדר הכובל?
"אין לי מושג, אבל אני מאוד מקווה. אני יודע שיש הרבה לחצים מצד וולט להאריך את זה, כי מדובר בהרבה מאוד כסף. לכן, רשות התחרות ממשיכה לדחות את ההחלטה.  זו כבר הפעם השנייה, למרות שעברו שלוש שנים. באופן אישי, נראה שהם מחפשים דרך להמשיך את המצב הקיים, במקום לעצור אותו. וזה פוגע ישירות בצרכנים. אנשים משלמים 30 או 40 אחוז יותר כשהם מזמינים דרך וולט, שזה בפועל מונופול בתחום הזה. זה לא תוספת קטנה. מדובר בעשרות אחוזים. וולט שולטת בשוק, והפלטפורמות האחרות פשוט לא מצליחות להתחרות. המונופול הזה חוסם צמיחה של אחרים".
בוועדת הכנסת ניסו לקיים דיון בנושא וולט, על ההסדרים שלה עם המסעדות שגורמות למחירים יקרים, ועל הגיון האם וולט מוגדרת כמונופול או לא.
"הבעיה העיקרית היא שאין בכלל דיון רשמי על זה. הייתי בוועדות בכנסת, והנציגים של הממונה על ההגבלים אמרו בעצמם: 'לא חשוב אם נגדיר אותם כמונופול או לא, מה שחשוב זה הצעדים שננקוט'. אבל בפועל, צעדים כאלו לא ננקטים. כולם יודעים שהם מונופול, יש את כל הנתונים וזה ברור. ובינתיים, הצרכנים הם אלה שנפגעים, ומשלמים יותר. וולט הפכה לגורם דומיננטי יחיד, בזמן שיש אלטרנטיבות בשוק, כמו משלוחה ואפליקציות אחרות. הן קיימות, אבל זקוקות לשוק פתוח ותחרותי כדי באמת לפרוץ. עצם זה שמתחילים לדבר על זה, זה חשוב. אבל עכשיו צריך גם לפעול".

רמי לוי בשכונה הקים משלוחים עצמאיים. הוא אמר: "תקשיבו, אני לא מחכה להם,  אני עושה פעילות עצמאית, אני עושה שירותי משלוחים". זה משהו שאתם חושבים לעשות? 
"אנחנו עושים את זה. אנחנו בתקשורת עם רשתות המזון. אבל, כשפנינו עד עכשיו לרשתות המזון והשיווק, הן אמרו: תקשיבו, וולט הם מונופול, אני מקבל מהם את כל העבודה, למה אני צריך אתכם? ובעצם זה שהם היו היחידים, זה רק חיזק את המונופול שלהם,  עוד יותר ועוד יותר. ועכשיו, פתאום הם מבינים, גם רמי לוי, גם אחרים שזה כבר לא בעיה של מישהו אחר, זו בעיה שלהם. היום, אנשים בתל-אביב בכלל לא יודעים מה זה רמי לוי. הם יודעים מה זה וולט. אז רמי לוי התעורר ואמר: 'אוקיי, אני צריך לבנות משהו משלי'. בעבר גם דיברנו איתם על זה איתם והם לא עשו את זה.
"היום הם מבינים שזה היה צריך לקרות כבר אז. אבל עכשיו, כשגם הממונה בא ואומר: 'אני לא יכול להמשיך לתמוך בהיתר', אז רשתות המזון אומרות: 'אוקיי, אנחנו חייבות לפתח את האלטרנטיבות'. אבל לפני זה הן אמרו: 'גם ככה יש מונופול שנקרא וולט. למה אני צריכה להיות במשלוחה? למה אני צריכה להיות בתן ביס? למה אני צריכה בכלל להיות במקום אחר? יש מונופול. קוראים לו וולט'".
ומה הבעיה?
"הבעיה שזה מתפוצץ להן בפנים. הן מבינות שוולט זה לא רק אפליקציה, יש גם את וולט מרקט, שהיא מתחרה ישירה שלהן. אז הן מתחילות לחשוש.  כשוולט התחילו, היה להם שני סניפים. אז ויקטורי, רמי לוי, שופרסל וכו' לא ראו בהם תחרות. אבל עכשיוף יש להם 27 סניפים. והם גדלים בקצב של שלושה או ארבעה סניפים כל רבעון ואולי יותר. הם הופכים למתחרים אמיתיים. חשוב להדגיש, וולט הם כבר לא רק מתחרים של אפליקציות משלוחים".
למה בעצם הם הצליחו לעשות את זה? הרי אתם בסוף מספקים את אותו דבר.
"את יודעת, למה קוקה קולה מצליחה יותר ופפסי פחות? זה הרבה עניין של מיתוג, וגם של עיתוי. דברים קרו, הייתה הקורונה שדחפה את הכל, וגם שיתופי פעולה משמעותיים שהיו להם, יחד עם סיבות שגרמו להעברת המון כסף. הם קיבלו רוח גבית מאוד חזקה מתוך הקורונה, וכשזה קרה, כבר היה מאוד קשה להתחרות. גם לפני זה הייתה תחרות קשה, אבל מרגע שהעבודה כבר אצלם, אז את באה לרשתות השיווק והן אומרות: "העבודה שם".
אני יכול לבוא ולהגיד: "תקשיב, כשתביא את העבודה שוולט מביאים אז אני אצטרף", אבל אם אתה לא תצטרף, לעולם לא תביא את העבודה שהם מביאים. את מבינה? זו ביצה ותרנגולת".

"תחרות לא הוגנת". שליחי משלוחה (יחצ)
התחרות בעיניי רחמים לא הוגנת. וולט היא מונופול וברגע שזה לא מוכרז, זה פוגע בכולם. ברשתות המזון, בהם, בצרכנים, במסעדות. "בסוף, זה עניין של עיתוי, של ניטור,  ושל הצמיחה המהירה שלהם בתוך כל הדבר הזה", הוא מוסיף. "כי עכשיו כבר מתחרים מול מונופול. תראי, גם בארצות הברית, פפסי ו-RC, הן חברות ענק שמתחרות בקוקה קולה, אבל ברגע שקוקה קולה הייתה שם עשרים או שלושים שנה  קשה מאוד להתחרות. זה לא שמשלוחה לא גדלה, אנחנו כן גדלים. הטכנולוגיה מתפתחת, אנחנו משתמשים בטכנולוגיות חדשות, הכול מתקדם. אבל עדיין יש פה משהו שהוא מאוד חזק, תמיד יש איום ממונופולים".
אז מה עושים?
"כדי להתחרות באמת, אתה צריך שיכירו אותך ברמה שמכירים את וולט. וזה בעצם הקטע של המותג. המותג חזק, כן. מצד אחד הוא מאוד מוכר, אנשים משתמשים בו, הכול טוב, אבל מצד שני הוא לא מותג אהוב. הצרכן יודע שהוא יקר. יש שם הרבה דברים שהצרכן מרגיש לגביהם חוסר נוחות. אבל זה מונופול – וקשה מאוד להתמודד מול זה. אני מאוד מאוד מקווה שהממונה יקבל את ההחלטות הנכונות".
האם גדלתם במספר הלקוחות?
"מאז שהבינו שיש עוד אלטרנטיבות, הכפלנו את כמות ההזמנות והמשתמשים הפעילים אצלנו. זאת אומרת, אנחנו גדלים בקצב. משנה לשנה אנחנו גדלים בעשרות אחוזים. לא הכפלנו את עצמנו בבת אחת, אבל אנחנו ממשיכים להכפיל את עצמנו משנה לשנה. זה כל העניין. ברגע שהבנו שיש עוד אלטרנטיבות, צמחנו משמעותית, וזה נשאר כך.
"הצרכן יודע שהוא משלם יותר בוולט, הוא פשוט לא יודע כמה. אם הוא היה יודע כמה, הוא היה בשוק. אני מעריך שכל הזמנה מוולט עולה עשרים או שלושים שקלים יותר. כי המשלוח יקר יותר, כי המוצרים יקרים יותר. אני לא רואה איך זה משתנה, כי אם וולט לוקחת 30%, ובגלל זה המסעדה מעלה מחירים ב20%-30% כדי לא להפסיד, אז הצרכן משלם גם כאן וגם כאן ביוקר".
אמרת שאתם בשיח עם רשתות המזון. יש כבר הסכמים מתקדמים עם אחת מהן?
"יש כאלה שמתקדמים, כן. ייקח זמן. רשתות המזון מפחדות. רשת שיווק עם אחד המותגים הגדולים בארץ באה ואמרה לי 'אני כבר לא רלוונטית. יש וולט. אם מחר אני יוצאת מוולט, אז לא מזמינים ממני. אני המותג, אבל אני כבר לא קיימת'. פתאום נכנס שחקן שהוא לא מהמשחק הישראלי. אם הם פתחו 27 סניפים בשנה, הם יכולים להיות 50, ואם ירצו גם 100. אין מגבלה".
בסוף, זה שוק חופשי.
"אבל לפעמים יש בו קלקולים. בשביל זה יש את הממונה על ההגבלים העסקיים. ואם הוא לא יתערב בשוק, אז זה לא באמת שוק חופשי. ואז המצב רק יחמיר. את רואה שזה רק מחמיר. את רואה שזה מדרדר. הדרמה האמיתית בשוק היא שוולט הפכה לשחקן הכי משמעותי בשוק בשנתיים-שלוש האחרונות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    משלוחה כשלקוח מזמין אוכל בפעם הראשונה והאוכל מגיע אחרי
    גולן 09/2025/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשבוולט האוכל מגיע תוך 20 דקות עד חצי שעה. מאותו מקום. אז לא מזמינים יותר ממשלוחה זה פשוט. עובד טוב זה לא מונופול.
    סגור
  • 1.
    וולט
    מוזי 09/2025/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הורדים את המסעדנים, את הלקוחות ועכשיו גם את התחרות ושאפו לרשות להגבלה שנותנת לזה יד
    סגור