כסף וצרכנות

מחיר החלב ממשיך להתייקר: זו הרשת שגוזרת עליכם קופון

לקראת חג השבועות בדקנו איזו רשת ייקרה הכי הרבה את מוצרי החלב שלה. רשת אחת ממשיכה להעלות מחירים ולגזור קופון על חשבון הצרכנים, בעוד אחרת מצליחה לשמור על יציבות. גורם בענף מזהיר: "הרפתנים צריכים תמיכה"
ענת סימן טוב | 
חג השבועות (צילום shutterstock)
יוקר המחיה לוחץ על כל צרכן וצרכנית בישראל, במיוחד בתקופה הנוכחית שבה גל של עליות מחירים פוגע כמעט בכל תחום – כולל במוצרי החלב. לקראת חג השבועות, בדקנו אילו מוצרי חלב התייקרו בצורה המשמעותית ביותר, באילו אחוזים ואיזו רשת העלתה הכי הרבה מחירים. את הבדיקה ערכנו באמצעות אתר פרייסז וכללה 39 מוצרי חלב שונים בחמישה חודשים האחרונים.
מתברר כי אמנם לא כל המוצרים זינקו במחירם, אך כן נרשמה עלייה קבועה – לעיתים מינורית של עשרות אגורות, ולעיתים בולטת במיוחד. המוצר שהתייקר הכי הרבה בתקופה שנבדקה הוא יוגורט פרו 20 גרם חלבון 0% בטעם תות של דנונה (200 גרם). הוא נמכר בינואר ברשת שופרסל דיל ב־3.95 שקלים, וכיום מחירו עומד על 6.40 שקלים – זינוק של מעל 62%. גם ברשתות אחרות נרשמה עלייה דומה, עם מחיר ממוצע של כ־6 שקלים כיום, לעומת כ־4 שקלים בתחילת השנה.
מוצר נוסף שהתייקר בכ־25% הוא גבינה לבנה 5% עם זיתים (תנובה, 250 גרם), שמחירה בינואר עמד על כ־6 שקלים בממוצע, וכיום המחיר הגבוה ביותר שנמצא בבדיקה היה 7.50 שקלים ברשת יוניברס.
המוצר שהכי ירד משמעותית הוא גבינה בולגרית מעודנת 5% (משק צוריאל, 250 גרם) שהחיל את דרכו בממוצע של עלות 26 שקלים וכיום הוא נמכר בממוצע של 18 שקלים. ירידה של כ-25%.
עוד מוצר שניכר שירד במחירו הוא גבינה לבנה 5% סקי (שטראוס, 500 גרם) שנמכר בממוצע בעלות של 11.46 שקלים וכיום המוצר נמכר בעלות הכי מוזלת של 5.80 שקלים ברשת רמי לוי ו-5.90 ברשת יוחננוף. אצל השאר הוא נמכר בעלות ממוצעת של 10 שקלים.
לפי ניתוח הנתונים, הרשת שהעלתה הכי הרבה מחירים מבין הנבדקות היא שופרסל דיל, שייקרה 18 מתוך 39 המוצרים שנבדקו. מדובר ברשת היחידה שמאזן המחירים שלה נטו כלפי מעלה עם עלייה ממוצעת של 0.30%. מנגד, רשת רמי לוי העלה מחירים רק ב־5 מוצרים מתוך כלל הבדיקה, ואף הוזיל ב25 מוצרים את המחירים. כשמחשבים את שיעור ההתייקרות עצמו, מדובר בירידה של -8.14%.
הדיון בעליית מחירי מוצרי החלב אינו שלם בלי קשר ישיר למקור – הרפתות והחקלאים המקומיים. גורם בכיר בענף החלב מתריע כי כוונת המדינה להרחיב את היבוא מארה"ב אשר עלולה להביא לקריסת רפתות רבות בישראל, ולפגוע באופן ישיר בביטחון המזון של המדינה. "בזכות הרפת הישראלית, אזרחי ישראל נהנים מחלב טרי ואיכותי מאוד. גם בתקופות קשות, לא היה מחסור על המדפים. אבל פתיחה מסיבית של היבוא תפגע ביצרנים המקומיים ותצמצם את התמריץ להמשיך בייצור. דווקא עכשיו, כשברור עד כמה חשוב לישראל לשמור על עצמאות מזון, הרפתנים צריכים תמיכה, לא תחרות עם גבינות אמריקאיות מסובסדות".
הגורם מסביר כי ענף החלב בישראל פועל תחת שוק מתוכנן, בדומה למדינות מתקדמות רבות בעולם. הרפתנים מייצרים לפי מכסה שנתית, ומוכרים את החלב הגולמי במחיר מטרה שנקבע מראש, למחלבות כגון תנובה וטרה. מהן עובר המוצר לרשתות הקמעונאות. למרות כל זאת, המחיר הסופי של מוצרי חלב בישראל התייקר – אך פחות מאשר במוצרים בסיסיים אחרים לאורך העשור האחרון.
בעוד שבמדינות רבות נהוגה תמיכה ישירה ברפתנים, בישראל התמיכה דלה, ולעיתים לא קיימת כלל. ענף החלב פועל כדי לחזק את הייצור המקומי, לגייס צעירים לענף ולהשקיע בחדשנות, אולם מול גל יבוא מתגבר והיעדר תמיכה ממשלתית – הרפתנים עלולים לקרוס.
 
השורה התחתונה ברורה: הצרכן נפגע פעמיים – גם מהעלייה במחירים שמכתיבה רשת השיווק, וגם מהשלכות רוחב של פגיעה ביצרנים המקומיים. כל שקל שאנחנו משלמים יותר על מוצר חלב בסופר הוא תוצאה של מערכת מורכבת – רובה נעלמת מהעין, אבל השפעתה ניכרת בכל קנייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה