רכב
מהפכה בתחבורה הציבורית: התחנה המרכזית תהפוך לאחת הגדולות בעולם
חזון ה'האבים' התחבורתיים של השרה רגב צובר תאוצה: 'מרכזית המפרץ', מרכז התחבורה העיקרי של הצפון, יכפיל את גודלו ויהפוך למרכז תחבורה משולב הגדול ביותר בישראל ומהגדולים במזרח התיכון
הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) נתנה היום (יום שני) אור ירוק למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקדם תוכנית להרחבת מרכז התחבורה מרכזית המפרץ בחיפה והפיכתו למרכז תחבורה משולב (מתח"ם) הגדול ביותר בישראל ומהגדולים במזרח התיכון.
חזון ה'האבים' של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב הולך ומתקדם, עם מתן האישור להכנת תכנית להרחבת מרכז התחבורה 'מרכזית המפרץ' המחבר בין מגוון רחב של אמצעי תחבורה, המשרתים את כל תושבי מטרופולין חיפה וצפון הארץ.
התוכנית (תת"ל 185 – מתח"ם לב המפרץ) היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שבמסגרתה אושרו עד כה שלוש תוכניות הכוללות 19 מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) במטרופולין תל אביב, ומקודמים עשרות מתחח"מים נוספים ברחבי הארץ.
ייחודה של התוכנית הנוכחית הוא בכך שהיא עוסקת במתח"ם בודד, עקב גודלו וייחודו. מתח"ם 'מרכזית המפרץ' הוא כבר היום מרכז התחבורה הגדול והעמוס ביותר בישראל, מחבר מגוון גדול במיוחד של אמצעי תחבורה ומשרת אזור רחב ביותר. במסגרת התוכנית יגדל שטח המתח"ם מ-20 דונם כיום ל-45 דונם.
הרחבת מתח"ם מרכזית המפרץ נדרשת בדחיפות, על מנת לאפשר לו לתפקד ביעילות נוכח הביקושים הגוברים. בין היתר יתווספו למרכז חניון תפעולי, חניון לילה וחניון "חנה וסע" מצדו הצפוני. במסגרת הליך התכנון תבוצע בדיקה של הפרוגרמה העתידית הדרושה למתח"ם, תוך התחשבות בפיתוח המתוכנן במפרץ חיפה, הכולל הוספת מיליוני מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ופנאי במסגרת תוכנית תמ"א 75.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "מתן אור ירוק לקידום תכנית להכפלת מרכז תחבורה משולב במרכזית המפרץ בחיפה, הוא שלב חשוב במימוש חזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, שבו אנו מחברים את ישראל באמצעות רשת של מרכזי תחבורה מתקדמים, 'האבים', המציעים חיבוריות וקישוריות מלאות. באמצעות 'האבים' אלה נוכל כבר בשנים הקרובות להציע לכל תושבי מדינת ישראל את האפשרות להשאיר את הרכב הפרטי בבית או בחניון, ולהגיע בתחבורה ציבורית מתקדמת ונוחה אל מחוז חפצם – לעבודה, לקניות, ולמרכזי השכלה, רפואה ותרבות, כמקובל בערים המובילות בעולם."
מרכזית המפרץ החלה לפעול בשנת 2002 , ומשמשת כמרכז התחבורה הגדול ביותר בישראל, בו עוברים כ-30 אלף נוסעים ביום. במתחם פועלים 75 קווי אוטובוס המבצעים כ-4,500 נסיעות ביום, וכן 4 קווי מטרונית, מסילת החוף ומסילת העמק של רכבת ישראל, והרכבלית המגיעה ישירות לטכניון ולאוניברסיטה.
בעתיד הקרוב מתוכננים לפעול במתחם גם קו הרכבת הקלה 'נופית' לנצרת. כמו כן, מתוכננים קווי מטרונית נוספים, ושביל אופניים במסגרת תוכנית 'מטרופן' הכוללת 25 קילומטרים של שבילי אופניים המרשתים את כל חלקי חיפה. במתח"ם יוקם גם מרכז ניהול תנועה מטרופוליני.
תוכנית מתח"ם לב המפרץ היא כאמור חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שהכין משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, ואשר נסמכת על תוכנית אסטרטגית ארצית לפיתוח התחבורה הציבורית. בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד פיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית עד שנת 2040.
בשנה החולפת התבצעו בישראל 853 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, מהן 87% באוטובוסים – כ- 740 מיליון. התוכנית מתבססת על ההנחה כי גם לאחר הפעלת מערכות הסעת ההמונים המוקמות ומתוכננות כיום, כמו הרכבת הקלה והמטרו, ימשיכו האוטובוסים לשמש כרובד המשמעותי ביותר של התחבורה הציבורית.
מרכיב מרכזי בהפיכת מערכת התחבורה הציבורית ליעילה ואטרקטיבית יותר הוא חיבוריות וקישוריות. כדי לאפשר חיבוריות וקישוריות מיטביות נדרשת הקמת 'האבים', מסופי תחבורה משולבים (מתח"מים) שבהם נפגשים אמצעי תחבורה שונים כמו רכבת, רכבת קלה ומסוף אוטובוסים, לצד נגישות נוחה ברכב פרטי ("חנה וסע"), באופניים, בכלי תחבורה קלה וברגל.
כיום קיים מחסור חמור במתח"מים ומתקני תשתית נוספים כמו חניוני לילה, בעיקר במטרופולינים. לכן מקדמת שרת התחבורה מירי רגב תוכנית רחבת היקף להקמת מתקני תשתית חדשים בפריסה ארצית ובסמוך למוקדי הביקוש, ובהם מרכזי תעסוקה, לימודים, בריאות ופנאי. המתח"מים יפעלו תוך תיאום זמנים בין אמצעי התחבורה השונים ומעבר נוח ומהיר ביניהם, ופיתוח מסחרי ונדל"ני בסביבה הקרובה. מרכיבים חשובים נוספים של ה"האב" הם חניון אוטובוסים עם עמדות טעינה חשמלית, אזור תחזוקה וטיפול ומקומות מנוחה והתרעננות לנהגים.
עוד ב-
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מסוף מרכזית המפרץ מייצג את חזונה של השרה רגב, שבו מתחברים כל אמצעי התחבורה במקום אחד, עם מעברים מהירים ונוחים ביניהם. לרשות תושבי חיפה והצפון יעמדו מגוון של קווי אוטובוס, מטרונית, רכבת קלה וכבדה, ואפילו רכבלית, עם נגישות נוחה ברכב פרטי, אופניים ומיקרו מוביליטי, והכל תוך חיבוריות וקישוריות אופטימליות. כך תיראה תחבורת העתיד בישראל, וזו רק ההתחלה."
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(20):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
15.אישה מוגלה (ל"ת)צחי מועלם 08/2024/12הגב לתגובה זו0 0סגור
-
14.נישאר עוד מישהו שמאמין לה... (ל"ת)חה חה חה... 08/2024/12הגב לתגובה זו1 0סגור
-
13.קודםמלך 08/2024/11הגב לתגובה זו0 0קודם לדאוג להרס טוטאלי של התחנה המרכזית בתל אביבסגור
-
12.שקריםלהב 08/2024/09הגב לתגובה זו0 3גברת רגב לא יהיה ולא היה מאז כניסתך לתפקיד שרת התחבולה המצב בכבשים רק מחמיר את כמו עצם בגרון תתפטרי את וכול הממשלה הרעועה הזו חייבים להחזיר מפתחות רק שקרים הרס חורבן ועוגמת נפש תעשו טוב ותעשו לנו מהענייםסגור
-
11.תחבורה ציבוריתיוסי אברהמי 08/2024/08הגב לתגובה זו0 1איני יודע מהיכן הרעיון להרחעב את התחנה בלב המפרץ. יש מצב שלפני כן תדרגו שכלהפרוייקט הזה לא יושבת, בסוף שבוע ויעבוד 24/7 לטובת תושבי הצפון. רכבות מקדימות לשבות בשיש בצהריים עד שעתיים לאחר צאת השבת.סגור
- טען עוד
-
10.מירי רקבחי 08/2024/07הגב לתגובה זו4 1המגלומניה של מירי גורמת לה לחלום על פרוייקטים הזויים. משחקת בכסף של המדינה כאילו זה כספה הפרטי. תקדמי קודם את פרוייקט המטרו, תבני מסילות רכבת נורמליות כמו בכל העולם ותפסיקי לבלבל את המוח כל הזמן.סגור
-
9.מירי רגב ביחסי ציבור במקום לשפר את מצב התחבורהDoron 08/2024/07הגב לתגובה זו3 2לפחות תוסיפו שזה קידום ממומןסגור
-
8.תחנה מרכזית חיפהא.ב. 08/2024/06הגב לתגובה זו1 3סופו יהיה כמו של אחיו התאום מתל-אביב 30 שנה לקח לבנות אותו ועוד 30 שנה של פיל ופיח ציבוריסגור
-
7.קמפיין בחירות ?נמר 08/2024/06הגב לתגובה זו1 2בהמתנה אין קץ כי תאל רגב תתאדה מחיינוסגור
-
6.משכורת עלובה לנהגים. והנהגים בהתאם לשכר (ל"ת)אסי 08/2024/06הגב לתגובה זו2 1סגור
-
5.כרגיל ״גונבת דעת״חיפאי ותיק 08/2024/06הגב לתגובה זו2 2זאת תכנית של עיריית חיפה משנת 98 שנקראת רובע הקישון- העברת התעשיה מהמקום ניקוי וטיהור נחל הקישון פארק נופש ענק לאורכו (משער העמקים עד לים), חוף שמן ינוקה ויהפוך למוגנת יאכטות, רובע הקישון יהפך למגורים עבור 100 אלף איש ויחובר לרובע קרית חיים. כרגיל היא קושרת כתרים לעצמה. את התכנית הוביל אז יונה יהב וגם המחליפה שלו… מירי ובן זקן- לא תצליחו לסבן את תושבי חיפה שמכירים את התכנית כבר 25 שנה. בושה האישה הזאת!סגור
-
בסוף יגמרו להם התירוציםעופרי 08/2024/06הגב לתגובה זו0 1מה עוד היא תמציא, לא יעזור להם כי בבחירות הבאות- הבייתה!!!!!!!!!!סגור
-
4.רק שלא יסתיים כמו התחנה המרכזית בתל אביב.דוד כ. 08/2024/06הגב לתגובה זו2 1רק 2 הקומות העליונות עובדות. שאר הבניין הענק הזה שומם. חנויות סגורות...בכייה לדורותסגור
-
תחנה מכרזיתדליה 08/2024/06הגב לתגובה זו1 1המקום הוא סוג של בית ז.... גועל נפש ולא שווה מאומהסגור
-
3.קים מחסורחסרוני 08/2024/06הגב לתגובה זו0 1קים מחסור חמור באנשים ללא עבר פלילי, אנשים ישרים. ותרבות נורמלית. אני יודע אין כתבה ספציפית, אבל קיים מחסור......סגור
-
צודקקקקקק (ל"ת)חיפאי ותיק 08/2024/06הגב לתגובה זו1 1סגור
-
2.מוביל הלעגאיריס 08/2024/05הגב לתגובה זו1 0כדי שיהיה מתחם נוסף לתקיפה של חיבאללה? מרכזים במקום לפזר? לא למדו כלום מהפיל הלבן שקוראים לו התחנה המרכזית בתל אביב?סגור
-
זאת תכנית מ98 של ע, חיפה (ל"ת)חיפאי ותיק 08/2024/06הגב לתגובה זו1 1סגור
-
1.מהההההיורם 08/2024/05הגב לתגובה זו1 1למי. למה. הכל דיבורים.סגור
-
קשקשנית זאת תכנית של יהב מ98 (ל"ת)חיפאי ותיק 08/2024/06הגב לתגובה זו2 2סגור