קונים חכם - המתחם לצרכנות נבונה

"יוקר המחייה מחייב אותנו ללכת לקראת הצרכנים ולהציע סל מזון במחיר הוגן"

הטענות לפיהן לרשתות השיווק חלק נכבד בעליות המחירים, לא משאירות את רמי לוי אדיש: "המחויבות שלי היא לצרכנים. אם לא היינו קיימים, סל המזון היה יקר בלמעלה מ-20%". בראיון לאתר ice הוא מסביר איך ניתן לחסוך בהוצאות הקנייה, מסמן את האשמים ביוקר המחייה וקורא לפוליטיקאים: "לשנות את שיטת הבחירות ועכשיו"  

בשיתוף רמי לוי | 
רמי לוי (צילום באדיבות רשת רמי לוי שיווק השקמה)
"זיכרון אחד שמלווה אותי כבר עשרות שנים הוא של אמא שלי שמנסה להוזיל את הקניות", מספר איש העסקים רמי לוי, בראיון לאתר ice. "כדי לחסוך במחיר היא הייתה פונה אל הסיטונאים, מבקשת לרכוש את פריטי המזון אצלם, ונענית בסירוב. הם פשוט לא רצו למכור לה, והיא מאוד נפגעה. עד היום העניין הזה חרוט אצלי בלב, ויש לו כמובן גם קשר ישיר למוטו שמלווה אותי מתחילת הדרך: להיטיב עם הצרכן ולספק סל מזון במחיר שווה לכל כיס. אני לא שוכח מאיפה באתי, ויודע שבסופו של דבר הצרכנים הם העוגן, בלעדיהם אין לנו זכות קיום".
דבריו של לוי מקבלים חשיבות גדולה פי כמה על רקע מציאות המתאפיינת בעליית מחירים כמעט בכל תחומי החיים, והגידול ההדרגתי והמדאיג בהיקף המשפחות הישראל המתקשות לסגור את החודש ולעמוד בעלויות סלי המזון. "בילדותי היית מוקף בעוני, ראיתי מקרוב אנשים שאין להם, אנשים רעבים בלי אוכל. לכן, במיוחד בתקופה כזו של יוקר מחייה, אנו מחויבים להתנהל בשיקול דעת ובאחריות: ללכת לקראת הצרכנים, להילחם אם צריך בספקים, ולהציע סל מזון במחיר הוגן".
איך מתרגמים את האג'נדה הזו לפרקטיקה?
"המטרה היא למכור הרבה, אבל בזול. הרווח הגולמי של הרשת שלי הוא הכי נמוך בתחום, ואני לא אומר את זה סתם. ברור לכולם שהמחירים שלנו מגבירים את התחרות ומשפיעים על כל השוק – ועל כך אני גאה. בלי הרשת של רמי לוי, סל המזון בישראל היה יקר בלמעלה מ-20%".    
מה החלק שלכם, רשתות השיווק, ביוקר המחייה? מה אתה עונה לטענות שגם לכם אחראיות לעליות המחירים?
"אני יכול להתייחס רק לרשת שלי, ולומר שאצלנו היעד הוא לספק את סל המזון המשתלם בישראל – ומבלי להתפשר על האיכות או השירות. זה לא סיסמה, אלא הצהרה שמגובה במעשים. כבר שנים רבות שסל המזון של רמי לוי הוא הזול ביותר, וגם הסקרים האחרונים מראים זאת. מעבר לזה, אני סבור שהאשמה העיקרית במחירים המזנקים היא הממשלה, שפשוט איבדה פרופורציות. המכסים, המסים, מחירי הקרקע וכמובן הרגולציה – אי אפשר להמשיך להתנהל כך. זה עוד לפני שאפילו דברנו על ההתייקרות של מוצרים בסיסיים כמו מים או חשמל, שפוגעת בכל שכבות הציבור".
עד כמה משפיע על העניין הקיפאון הפוליטי?
"למציאות הפוליטית, ולכמות הבלתי-נגמרת של מערכות בחירות, יש השפעה מכרעת על יוקר המחייה. כשאין ממשלה שנהנית מתמיכה רחבה ומסוגלת לקדם מהלכים משמעותיים – במקום לצעוד קדימה אנחנו נסוגים לאחור. המסקנה ברורה: חובה לשנות את שיטת הבחירות בישראל, ועכשיו. הסטטוס הזה שלא ניתן להקים ממשלה מתפקדת ואז יוצאים לעוד מערכת בחירות ועד אחת אחריה, פוגע בכולנו. הגיע הזמן לעשות מעשה".

קלפי. "כשאין ממשלה שמסוגלת לקדם מהלכים משמעותיים, במקום לצעוד קדימה אנחנו נסוגים לאחור" (צילום פלאש 90/יונתן זינדל)
בחזית הטכנולוגיה
עוד נדבך חשוב, שהוא חלק בלתי נפרד מה-DNA של רשת רמי לוי, טמון בעידוד תעשייה כחול-לבן – נושא שהוא בעל חשיבות גדולה עבור לוי עצמו. "אנחנו תומכים בתעשייה הישראלית במגוון אספקטים", הוא מציין. "כך לדוגמה, יש לנו שיתופי פעולה נרחבים בענף החקלאות, שבאים לידי ביטוי בכך שאנו רוכשים את התוצרת מראש, עוד לפני שהיא בכלל הבשילה – וזאת מתוך מטרה לספק ראש שקט לחקלאים. יש לנו גם הסכמים מול חקלאים בדרום, בבקעה ובאזורים נוספים, וביחד אנחנו מגדלים מאות דונמים של פירות וירקות. בנוסף, בית האריזה שלנו בצפון משרת את החקלאים הקטנים באזור ומסייע להם באריזה ובשילוח התוצרת. אגב, גם את מוצרי המותג הפרטי שלנו אנחנו מקפידים לייצר פה בישראל".
איך מאזנים בין היעד לספק סל זול, לרצון לתמוך בתעשייה המקומית? לא קורה שהאחד בא על חשבון השני?
"האידיאל מבחינתו הוא לשלב בין השניים – לכן אנחנו מייבאים מחו"ל רק כאשר יש מחסור גדול או כשמחירי התוצרת הישראלית בשמיים. חשוב להדגיש: כשיש התנגשות, הנאמנות והמחויבות הראשונה במעלה היא לקהל הצרכנים. בכל מקרה, אנחנו עושים את מרב המאמצים כדי לייצר דיאלוג עם החקלאים עניין שישרת גם את הצרכנים".
הפכת לאחד המטיפים הגדולים לצריכה נבונה. מה זה אומר מבחינתך? האם ניתן בכלל לשנות את הרגלי הקנייה של הישראלים?
"בסופו של דבר הכוח הוא בידי הצרכן. מי שקונה חכם יכול לחסוך עשרות אחוזים מסך הקנייה – ואני רואה שהישראלים מתחילים להפנים את זה ומשנים את ההרגלים. בהקשר הזה של צרכנות נבונה, אנחנו מציעים למשל את המותג הפרטי. המותג הזה הוא גם זול יותר באופן ניכר לעומת המותגים הגדולים והמוכרים, גם לא נופל מהם מבחינת האיכות, וגם מייצר תחרות וגורם לספקים הגדולים לקצץ במחירים. הטיפ שלי למי שלא מכיר את המותג הפרטי, פשוט שיבוא ויתרשם בעצמו. מי שינסה, לא יתאכזב".
"המותג הפרטי הוא רק אחד מתוך שורה של חידושים, שינויים והתאמות שעשינו", מדגיש לוי. "כדי להיות רשת מובילה, אנחנו חייבים להיות בחזית החדשנות והטכנולוגיה. מערכת הזמנות מקוונת, קופות ללא קופאי ומרכזי לוגיסטיקה רובוטיים הם הוכחה לרצון שלנו להשתכלל ולהתייעל למען הצרכן".

קניות בסניף רמי לוי. "נדרשים כל העת להשתכלל ולהתייעל למען הצרכן" (צילום פלאש 90/יונתן זינדל)
אופטימיות זהירה
כיום מוביל לוי (66), קבוצה רב זרועית, כשלצד רשת שיווק השקמה המוכרת והוותיקה, היא בעלת אחיזה במגוון ענפים רחב – בזכות מותגים דוגמת קופיקס, גודפארם, ישראייר, רמי לוי תקשורת ורמי לוי נדל"ן.
לאחרונה נכנסה הקבוצה גם לגזרת הביטוח, עם הקונספט המוכר: סוכנות המוכרת את מוצרי ביטוח של החברות הגדלות בישראל במחירי רמי לוי. "בדומה לתחומים רבים נוספים, גם את תחום הביטוח אנו רוצים להנגיש לישראלים במחירים זולים יותר", מסביר לוי את המהלך. "צעדים אחרים שעשינו לאחרונה היו כניסה לתחום הסטוק, כמו גם הכנסת ישראייר לתווי הקנייה שלנו עם אפשרות לקנות בעזרתן טיסות וחופשות. אנחנו נמצאים גם בשיחות לרכישת בתי מלון, כשהשאיפה היא לשדרג עוד יותר את הפעילות הנופש והתיירות אצלנו, וכמובן גם בגזרה הזו להוריד מחירים". 
במבט קדימה, ללוי חשוב לשדר אופטימיות. "אני מאמין שהשנה העברית החדשה תהיה טובה יותר מקודמתה", הוא מסכם. "הלוואי וזו תהיה שנה מוצלחת לכל עם ישראל, שנה של שפיות, של אחדות ושל בלימת גלי ההתייקרויות במשק. אני מאחל לכולנו שבשעה טובה תקום ממשלה יציבה שתביא שינוי ותקווה".
לכל הכתבות והטורים בפרויקט קונים חכם לחצו כאן
בשיתוף רמי לוי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה