טלוויזיה

גלעד שלמור בראיון: "נפעמתי מהחברה החרדית, הפער בלתי נתפס"

הערב ישודר הפרק הראשון מ"צבא שמיים", פרויקט מיוחד של גלעד שלמור המספק הצצה נדירה לחברה החרדית. "אני לא מתיימר שהסדרה תייצר הסכמה, כי זה בלתי אפשרי שישראל במלחמה ויש מגזר שלם שלא מתגייס. אני מקווה לפחות שזה ייצר עומק וראיה קצת יותר מורכבת של החברה שחיה כאן ממש בתוכנו" | ריאיון 
רוני שיינר |  7
גלעד שלמור (צילום חדשות 12)

העיתונאי גלעד שלמור (41), כתב בחברת החדשות של קשת 12, עבד בחודשים האחרונים על "צבא שמיים", סדרת כתבות המספקת הצצה מיוחדת ונדירה אל מעמקי החברה החרדית בישראל. הכתבה הראשונה תשודר הערב בקשת 12.   

שלמור, חייל קרבי בעברו שעבר אירוע מטלטל בטירונות כאשר אחד החיילים בפלוגה שלו התמוטט ומת, העלה מול המצלמות בין היתר את סוגיית הגיוס לצה"ל. נזכיר, כי לפני מספר ימים בג"ץ קבע פה אחד כי המדינה חייבת לגייס חרדים בטענה כי "מעמסת אי- השוויון בנטל חריפה מתמיד".  
גלעד, איך נולד הרעיון לצלם את הפרויקט?
"בימים בהם המדינה רותחת סביב חוק הגיוס, היה לי ברור כאדם חילוני ששירת בשירות קרבי למה המצב של גיוס חרדים מרגיז את החברה המשרתת, והייתה לי מוטיבציה וסקרנות לקבל תמונת מצב יותר מלאה ועמוקה מהצד השני. להבין מהם הגורמים של החברה החרדית שלא להתגייס, להתכנס בתוך עצמם ולא לרצות להשתלב". 
מה מצפה לנו בפרק שישודר הערב?
"התחלנו בישיבת 'אור ישראל', אלה אנשים ש'תורתם אומנתם'- הם באמת למדנים, העילית שבעילית של החברה החרדית. אלה אנשים שברגע שהם למדו שם, אחר כך הרבה יותר קל להם לקבל שידוך טוב וראוי, כי יש להם איזה שהוא דימוי של למדנים ושקדנים גדולים. זה היה אירוע מפעים מבחינתי. אני לא אדם חרדי, ובכל זאת יש משהו בלב היהודי שמתקשה שלא להתפעם אל מול הליכוד, הסגפנות, היכולת של אדם להקדיש את עצמו במאה אחוז למשהו שהוא מאמין בו. שם הם באמת למדו מבוקר ועד לילה- מתחילים ב7:15 בבוקר ומסיימים ב23:15. למדתי איתם, התפללתי איתם, ראיתי את הסדר יום שלהם, ובעיקר ניהלתי איתם שיחות בין לבין, שיחות שלפני השינה, כדי להבין באמת מה הם מרגישים כלפי צה"ל וכלפי המדינה. מאוד נהניתי. חוץ מהאוכל, שהיה שילוב של בין אוכל קיבוצי לאוכל צה"לי. מהמטבחים הלא טובים של צה"ל".

גלעד שלמור (צילום: ינאי יחיאל)
היה קל לשכנע אותם להצטלם ולהיפתח בפני המצלמה?
"זה היה האתגר המשמעותי ביותר, זה היה כרוך בעשרות טלפונים ובלא מעט פגישות. בסופו של דבר הם מאוד גאים במה שהם עושים, וזה מה שהכריע את הכף. בהתחלה כששאלתי את הרב, יגאל רוזן, אם אי פעם הייתה אצלו מצלמה בישיבה, הוא שאל- 'מצלמת אבטחה'? העולם שלהם מאוד רחוק מלהיחשף בטלוויזיה. אבל אני חושב שהייתה שם מעין גאווה, וגם רצון להראות לעולם- אנחנו לא פרזיטים. אנחנו עושים משהו, אנחנו לא יושבים כל היום ומתגרדים. יש פה עשייה". 
מה מצפה לנו בחלקים הבאים של הפרויקט?
"בחלק השני יצאנו לדבר עם אלה שאינם לומדים בישיבות. שבעים אחוז מהחברה החרדית בעצם לא לומדים, או לומדים ומשלבים עבודה, או לומדים מעט בשעות הבוקר ואז יוצאים להסתובב. בימינו, רוב החברה החרדית היא לא כזאת ש'תורתם אומנותם'. והם בכל זאת לא מתגייסים. שם היה מדהים לגלות שהחברה שלהם כל כך מנסה להסתגר וחוששת מפני השתלבות והיטמעות בחברה החילונית, שממש יש מנגנונים שלמים שאנחנו נראה בכתבה, שמונעים מהם לצאת החוצה ולהצטרף לצה"ל, ולו רק כדי לשמר את החברה הסגורה. בחלק השלישי היינו בפלג הירושלמי, שזה הפלג הקיצוני, הרדיקלי, ששיחות איתם לא מעט פעמים הפכו לי את הבטן. אנשים שמתוך אידיאולוגיה נמצאים בניתוק מוחלט מכל החברה הישראלית, והם אלה שטבעו את הסיסמא 'נמות ולא נתגייס'. משיחות רבות איתם התרשמתי שיש ביניהם כאלה שבאמת מוכנים למות, יש כאלה שבאמת מחונכים לזה. מבחינתם הצבא שווה ערך ללהיות חילוני, ולהיות חילוני שווה ערך ללהמיר את הדת, ולהמיר את הדת על פי היהדות שלהם פירושו מוות". 
אתה עצמך היית חייל קרבי. הצלחת יותר להבין מדוע הם כל כך מתנגדים לגיוס לצה"ל?
"הצלחתי להבין את זה שיש פה חברה שלמה שמעולם לא עברה אינדוקטרינציה ללכת לצבא. אני גדלתי על גיבורים, על כאלה שלחמו למען המדינה והקריבו את עצמם, ואני הלכתי באורם והצטרפתי לשירות קרבי בגלל זה. והם, הגיבורים שלהם הם אלה שלא הלכו לצבא. ילד שלומד במסגרת חרדית לא שומע על צה"ל בכלל, ואם הוא שומע על צה"ל, זה בהקשר שלילי, של משהו כזה שיגרום לך לא להיות חרדי, להיות יהודי פחות, והיהדות היא הדבר שהכי חשוב שם. הפער הכל כך בלתי נתפס ביני לבין אנשים שגרים בבני ברק במרחק של בערך שני קילומטר קו אווירי ממני, באמת היה מדהים".
וכעת, בג"ץ קבע כי המדינה תחויב לגייס חרדים. 
"בהיבט של צה"ל, יש איזו תפיסה שברגע שהחוק ישתנה, אז השוויון בנטל ייפתר, והם יתגייסו וישתלבו. אבל יש דורי דורות של חינוך נגד להתגייס, וגם אם יהיה חוק של גיוס חרדים בכפייה ובאמת ישלחו צווים ותהייה אכיפה, זה לא יפתור את הבעיה. החיילים לא יהיו חיילים טובים, חייל שהוא בלי מוטיבציה מהווה הרבה פעמים יותר נטל מאשר הוא נכס. חוק חדש יצטרך להיות רק תחילת תהליך של הכשרת צה"ל בלבבות של החרדים בישראל". 
אתה חושב שהחשיפה של החברה החרדית בפרויקט תשנה משהו ביחס של החברה החילונית כלפיהם?
"העלינו את הפרומו ברשתות החברתיות, קראתי את התגובות הנזעמות שחוצות את כל גווני הקשת הפוליטית, מליברלים שמאלנים ועד שמרנים מהציונות הדתית. אני מקווה שלפחות הסדרה הזאת תוכל להעניק אולי נקודת מבט קצת יותר רחבה, אולי קצת הבנה, אני לא מתיימר שהיא תייצר הסכמה כי זה בלתי אפשרי שישראל במלחמה ויש מגזר שלם שלא מתגייס מעצם היותו בן המגזר. אני מקווה לפחות שזה ייצר קצת יותר עומק וראיה קצת יותר מורכבת של החברה שחיה כאן ממש בתוכנו". 
איך התרשמת מהם במהלך התקופה שהיית לצידם? 
"אני יוצא ללא מעט סדרות בשוליים של החברה ובחברה הזאת גם אם יש ביני לבינה חוסר הסכמות, השיח הוא כמעט תמיד מנומס ואדיב. הם נוהגים בהרבה כבוד ומדברים יפה, גם אחד כלפי השני וגם כלפי. זה היה מאוד נעים להיות בחברה כזאת, גם כשלא הסכמתי עם מרבית הדברים שנאמרו לי שם באופן אישי, האוירה תמיד הייתה טובה ונעימה".
העבודה על הפרויקט גרמה שלך קצת להתחזק?
"אני כבר כמה שנים לומד גמרא, אני לומד את זה דרך פודקאסטים באופן עצמאי, חילוני ולא דתי. אני מתכוון להמשיך, אני מאוד אוהב גמרא. וגיליתי את זה שם, גיליתי כמה שאני אוהב את זה. האם זה יהפוך אותי לאדם יותר דתי? אני לא חושב, אבל יותר להתעמק במסורת? בהחלט". 

תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    מה מהמה
    שלמה 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טטט
    סגור
  • 6.
    וואוו
    יכ 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועדיין לא ראית כלום יחסית
    סגור
  • 5.
    כיצד לומדים
    העמלץ 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גמרא אונליין? איך מתחילים, בעצם?
    סגור
  • 4.
    נפעם?
    יוסי.א. 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 3
    גלעד היקר. אפשר לדעת ממה אתה כל כך נפעם? מהמציאות שבה אלפי בחורים צעירים סמוכים על שולחנם של אחרים במציאות כלכלית שאינה קיימת באף מקום בעולם? מלחפש צידוקים שאחרים ולא אתה ידאגו שיהיה לך מה לאכול. ? זהו ניצול ציני של מציאות פוליטית נכלולית ואכזרית שלא היתה קיימת מעולם בתולדות העם היהודי. ועוד לראות במציאות ההזויה הזאת אור ודוגמא. צר לי, נסחפת בענק.
    סגור
  • 3.
    כתבה רדודה ושאלות סתמיות
    לאה 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הכתבה הראשונה הערב הייתה טריויאלית ורדודה,העתונאי לא שאל שאלות מאתגרות. "הבחינה" של הרב הסתכמה בהצלחה בזכירת מיקום המידע ללא הצגת שמץ של הבנה או מחשבה של התלמיד. גלעד שלמור נשבה בקסמי החברותא ...
    סגור
  • 2.
    גלעד שלמור הוא עיתונאי אמין, ישר וצנוע
    תומר 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ומגיש כתבות בצורה מאוד אינטיליגנטית ורגישה. נעים מאוד לצפות בו
    סגור
  • 1.
    גלעד זה נשמע מאוד מעניין, נצפה בזה הערב! (ל"ת)
    דליה 06/2024/30
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור