תיירות

סקירת ענף התעופה: מה צפוי בשנת 2024?

על רקע 'מלחמת חרבות ברזל' ענף התעופה ספג פגיעה קשה, עם מאות ביטולי טיסות וחברות תעופה שהפסיקו את פעילותן. לאחרונה התחילו לחזור כמה חברות, אך המחירים עדיין גבוהים. מי בכל זאת הצליחו להרוויח מהמשבר, ומתי הוא צפוי להיפתר?
מערכת ice | 
טיסות מישראל (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
ענף התיירות והתעופה בישראל יצאה לא מזמן ממשבר הקורונה – ואפילו הראה סימני התאוששות. חברות רבות שבו לטוס לישראל והציעו דילים ומבצעים נוחים לכל כיס, ואפילו הסכמי אברהם הועילו לתייר הישראלי ופתחו עבורו יעדים נוספים. לצערנו, ב-7 באוקטובר הענף שותק כמעט לגמרי, והוא מתקשה לחזור לעמוד על הרגליים.
הצהרותיהם של אנשי הביטחון ופוליטקאים, ביניהם רה"מ נתניהו, כי המלחמה תימשך עוד חודשים ארוכים – היא בעיקר סימן לדאגה עבור ענף התעופה בארץ. המשמעות היא שחברות זרות לא ימהרו לחזור לטוס לנתב"ג, ואיתם גם הנוסעים. השילוב של שני אלו יגרום באופן אוטומטי לעליית מחירים.
אמנם בשלב זה כמה חברות תעופה בינלאומיות כבר הכריזו על חזרתן לישראל (לפוטהנזה, אג'יאן אירליינס), אך לא באותה תדירות ובטח שלא באותן מחירים. במבט לעבר חברות הלואוקוסט כדוגמת ראיינאייר או וויז – נראה כי הן כלל לא מעוניינות לחזור עד הפסקת אש כוללת. "חברות תעופה רבות לא ישובו ב-2024, כל עוד המלחמה תימשך", אומר עוז ברלוביץ', מנכל ארקיע.
בחודש דצמבר החלו ניצנים ראשונים של התאוששות מבחינת הנוסעים, ומספרם הממוצע גדל ל-20 אלף ביום, אחרי תקופה ארוכה בה עברו בנתב"ג בממוצע 12–17 אלף נוסעים ביום. עם זאת, החל מחודש מרץ צפויה התאוששות מסוימות ותנועת הנוסעים תגיע ל-70% מהרמה שלפני המלחמה.
ירום ודיש, סמנכ"ל בכיר בתחום מכירות ותיירות באל על, אמר כי "אנו רואים השפעה שונה של המצב הביטחוני הנוכחי לעומת אירועים ביטחוניים קודמים שהשליכו על ענף התיירות. ההבדל העיקרי מושפע מהעובדה שהפעם מדובר במצב מתמשך וההערכות הן שלתיירות הנכנסת ייקח הפעם זמן רב יותר להתאושש". הוא מוסיף ומסביר כי: "בשונה ממשבר הקורונה, הפעם מדובר במשבר מקומי שפוקד את ישראל בלבד, ומאפשר לתיירים ממדינות שונות אלטרנטיבות לחופשות מתוכננות מראש".

חברות התעופה הבינלאומיות לא ימהרו לחזור, נתב"ג (צילום: Magma Images)
ובכל זאת, מי שמרוויחות במיוחד גם מהמצב הנוכחי הן חברות התעופה הישראליות, מהסיבה הפשוטה שאין לנוסעים אלטרנטיבות אחרות. מאז פרוץ המלחמה, נתח החברה של אל על בפעילות נתב"ג זינק ליותר מ-80%, כאשר בימי שגרה מדובר על מספרים נמוכים בהרבה. גם נתח השוק של רקיע גדל ב-2.5%, וישראייר הגדילה את נתחה גם כן מ-2.7% ל-7%.
ככל שהמלחמה מתארכת וההכרזה על סופה עדיין לא באופק, לא נצליח לראות התאוששות משמעותית בענף, גם לא במהלך 2024. סביר להניח כי חברות הישראליות ימשיכו לתפוס את רוב נתח השוק, לפחות עד שחברות בינלאומיות ירגישו ביטחון לחזור לטוס בחזרה לישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה