TOP 5

מה נגיד בנק ישראל צופה לכלכלה הישראלית? 5 נקודות שחשוב להכיר

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הציג ניתוח מעמיק של השפעות המלחמה על הכלכלה הישראלית. מהם חמשת הנושאים המרכזיים שצפויים להשפיע על המשק בשנים הקרובות?
מערכת ice | 
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול (רביעי), נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס למצב הכלכלה הישראלית לאור המלחמה והאתגרים הגיאופוליטיים. הנאום כלל חמש תובנות מרכזיות שיכולות להשליך על עתיד הכלכלה בשנים הקרובות. הנה תמצית דבריו בנוגע לנושאים המרכזיים.
1. האינפלציה בעלייה מתמדת
ירון ציין כי האינפלציה בישראל נמצאת במגמת עלייה, בשונה מהעולם, כאשר היא חורגת מהגבול העליון של יעד האינפלציה. לדבריו, "האינפלציה שוהה מעל הגבול העליון של היעד, ושיעור האינפלציה השנתי הוסיף לעלות בחודש אוגוסט". ירון ציין כי הציפיות לאינפלציה ימשיכו לעלות בראשית 2025, עם התמתנות אפשרית רק במחצית השנייה של השנה. ההתפתחויות הגיאופוליטיות והפיחות בשקל משחקים תפקיד משמעותי בתהליך זה.
2. הפיחות בשקל והשלכותיו
מאז ההסלמה בצפון, השקל נחלש בכ-2.8% מול הדולר ו-1.5% מול האירו. ירון הדגיש כי הפיחות משפיע ישירות על מחירי היבוא, מה שמעלה את עלויות המוצרים המקומיים. "הפיחות בשקל, יחד עם המצב הגיאופוליטי, מייצר תנודתיות בשוק ומעלה את פרמיית הסיכון של ישראל", אמר ירון, תוך הדגשת השפעת ההיחלשות על יוקר המחיה.
3. קשיים בשוק העבודה
המלחמה והמצב הביטחוני השפיעו גם על שוק העבודה, ובמיוחד על ענפי הבנייה והשירותים. ירון הסביר: "מגבלות העבודה נמשכות, בעיקר בשל מחסור בעובדים לא ישראלים ונעדרים בשל שירות מילואים". הוא הוסיף כי הקשיים הללו מעכבים את חזרת המשק למצבו ערב המלחמה ומקשים על ענפים חיוניים כמו הבנייה.
4. תחזיות צמיחה מתונות
על פי נתוני בנק ישראל, הצמיחה הכלכלית ב-2024 צפויה להיות נמוכה. ירון ציין כי "צמיחת המשק טרם חזרה לרמת הפעילות הכלכלית ערב המלחמה", והוסיף כי ההתאוששות מתונה ואיטית. נתונים כגון גיוסי ההון של חברות הייטק והוצאה בכרטיסי אשראי מצביעים על שיפור קל, אך רחוק מהמצופה.
5. הגירעון והחוב הציבורי במגמת עלייה
נגיד הבנק התייחס גם לתחזיות הגירעון והחוב הציבורי לשנים הקרובות, כאשר הגירעון לשנת 2024 צפוי לעמוד על 7.2% מהתוצר, בעיקר בשל עלויות המלחמה. "החוב הציבורי צפוי להגיע לרמה של כ-68% מהתוצר", אמר ירון, והדגיש את החשיבות שבאישור תקציב אחראי ל-2025 הכולל התאמות פיסקליות קבועות.
אמיר ירון סיים את דבריו בהדגשה על הצורך בניהול מדיניות כלכלית אחראית ומאוזנת, שתתמודד עם האתגרים הכלכליים שמציבים המלחמה והמצב הגיאופוליטי העדין.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה