עסקי ספורט

מי רוצה להיות לברון ג'יימס? עברייני הרשת מגלים את ה-NBA

בשיא עונת הפלייאוף של ה-NBA: חברת הסייבר הישראלית ברנדשילד מדווחת על התפשטות תופעת ההונאות והתחזויות סביב מותגי ה-NBA האהובים; מותג קבוצת ה-

Lakers מוביל את הטבלה עם כמעט 100 אתרי הונאה

מערכת ice | 
לברון גיימס (צילום אינסטגרם)
פלייאוף ה-NBA מגיע לרגעי ההכרעה והשיא, ואיתם גם שיאי אהדה ורייטינג. מותגי ה-NBA הגדולים כמו שמות של קבוצות ושחקנים, הפכו מזמן לאייקוני אופנה וספורט ולגיבורי תרבות. למרבה הצער, גם כאן, היכן שגוברת האהדה ועולה העניין, גוברים גם הסיכונים לרמאיות, הונאות וזיופי ברשת.
חברת הסייבר הישראלית BrandShield, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות, רמאויות וזיופים ברשת, גילתה מאות חיקויים והונאות של מכירות ואתרים המתחזים לאתרי מכירות מותגי הכדורסל האהובים. חלק מהאתרים יתחזו לאתרים המוכרים מרצ'נדייז של הקבוצות והשחקנים האהובים – כשלמעשה הם רק יגבו מכם כסף. במקרה הטוב אולי תקבלו גם מוצר מזויף, אך במקרה הקלאסי – כספכם יילקח ללא תמורה. חלק מההונאות יופיעו בדמות מכירות באתרי איקומרס מוכרים (כמו אמזון או עלי אקספרס), אך המכירה אינה מהימנה ומי שעומד מאחוריה אינו מפיץ מורשה אלא עבריין רשת המוכר חיקוי בינוני במקרה הטוב.
בברנדשילד בדקו את המכירות החשודות כמזויפות מתחילת 2023 ועד היום והנתונים העולים מעניינים מאוד: הקבוצה עם כמות ההונאות הגדולה ביותר סביבה היא Los Angeles Lakers, אחד ממותגי הספורט הגדולים בעולם, סביבה נוטרו לא פחות מ-93 אתרי הונאה בתקופה של פחות מחצי שנה, ובכך שומרת על מעמדה כמותג מאוד מבוקש. קבוצות נוספות בפלייאוף ה-NBA כגון Philadelphia 76ers עם 8 אתרי הונאה וה-Golden Gate Warriors עם 2 בלבד, נותרו הרחק מאחור.
גם בגזרת השחקנים, לברון ג'יימס, הכוכב של הלייקרס והפנים של ה-NBA כבר מעל ל- 20 שנה, קוטף את המקום הראשון והמפוקפק במדד ההונאות 26 כאלה זוהו בתקופה זו, לעומת סטף קארי מהווריורס עם 4 הונאות וג'ייסון טייטום מהסלטיקס שרושם ניסיון הונאה אחד בלבד.
עבור הקורא הפשוט, ב-BrandShield מציעים כמה דרכים לבחינת אמינות האתרים:
- ראשית, בדקו את שם האתר - אם הוא כולל טעות כתיב, כנראה שמדובר בהונאה (אותיות כפולות, שגיאות כתיב וכדומה). חברה אמיתית שמעוניינת למכור לכם שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.
- חפשו את אייקון המנעול לצד כתובת האתר בשורת החיפוש - אם אין מנעול, אז האתר לא מאובטח ויש להימנע מלעשות בו פעולה, ואם יש מנעול – זה לא מספיק. העובדה שיש מנעול לא מעידה על אתר לגיטימי, אבל אם אין - אז הוא בוודאות בעייתי. כמו גם האות S לאחר ה-HTTP מעידה על כך שלאתר יש תעודת אבטחה. שימו לב: יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודת אבטחה, ולכן הימצאות התעודה אינו מבטיח כי אין זו הונאה, אולם אתרים ללא תעודת אבטחה חשודים בהכרח בהונאה.
- הונאות רבות מתחילות ברשתות החברתיות, לעיתים כדי להוביל צרכנים לפלטפורמה חיצונית שם מתרחשת ההונאה ולעיתים מתרחשות ברשת החברתית עצמה. המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות שליחת קישור בהודעה פרטית בוואטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר, טלגרם וכו'. חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות – סבירות גבוהה שמדובר בהונאה.
יואב קרן, מנכ"ל BrandShield המתמחה במניעת הונאות וזיופים ברשת: "הונאות הרשת הופכות מתוחכמות מדי שנה, ולצערנו ככל שהמותג או המוצר פופולרי יותר או במרכז הכותרות – מגוון ההונאות והזיופים רק גדל. בתור אוהד כדורסל מושבע, אני עוקב אחרי ה-NBA בעניין רב, אך גם בדאגה. מובן שהציבור צריך להיות פיקח ולשים לב מאילו פלטפורמות הוא רוכש, ובידי מי הוא מפקיד את פרטיו האישיים ונתונים, לרבות נתוני אשראי. אך מעל לכל, יש לפלטפורמות המשווקות את המוצרים המקוריים חובה מוסרית ועסקית לטפל באלו המתחזים אליהם ומבצעים הונאות כואבות לציבור הרחב. עוגמת הנפש והפגיעה הכספית הכבדה יכולות להימנע עם טיפול נכון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה