מדדים ומחקרים

"עלייה חסרת תקדים של אנטישמיות מהשמאל הקיצוני והאיסלאמיסטי"

בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במקרי האנטישמיות בעולם, תופעה אשר זינקה בעשרות ובמקומות מסוימים אף מאות אחוזים, מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל. מקרים רבים אירעו לאחרונה במכללות ואוניברסיטאות בארצות הברית, אלו הנתונים
מערכת ice | 
אנטישמיות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
גל אנטישמיות נרחב וקשה פוקד רבות מהקהילות היהודיות ברחבי העולם, גל שהפך להיות תופעה מסוכנת ומרידה של ממש בחלק מהמקומות, כמו באוניברסיטאות והמכללות המובילות בארצות הברית.
כזכור, בתקופה האחרונה אף התקיימו דיונים נוקבים בקונגרס על התופעה האנטישמית באוניברסיטאות המובילות והיוקרתיות ביותר, כמו הארווארד ו-MIT. בעקבות התופעה הקשה, ב- CAM, "התנועה למאבק באנטישמיות", ביצעו סקר נרחב ששופך אור על התופעה המדאיגה ומספק מספר תובנות שיכולות להצביע על הכיוון שאליו היא הולכת.
לדברי CAM, הדו"ח השנתי של מחלקת המחקר של CAM משמש את כל הארגונים היהודים בנושא, כמו גם את הבית הלבן ומוסדות האיחוד האירופאי. ביום השואה הבינלאומי החל ב27/1, נכנס דו"ח האנטישמיות IHRA לתוך הדו"ח הרשמי של ממשלת ישראל.
הגדרת העבודה של "ברית הזיכרון הבינלאומית לזכר השואה", או "הגדרת העבודה של IHRA", מקובלת בזירה הבינלאומית כ-כזו המגדירה פרמטרים ברורים של האנטישמיות כפי שחווים יהודים כיום. עם זאת, הדו"ח השנתי העוקב אחר האימוץ של הגדרת העבודה IHRA ל2023, שפורסם השבוע (23/1) על ידי התנועה למאבק באנטישמיות (CAM) בשיתוף עם המרכז לחקר יהדות אירופה בת זמננו באוניברסיטת תל אביב, חשף כי מוסדות אמריקאים להשכלה גבוהה חסרו באופן ניכר באימוץ הגדרת העבודה של IHRA.
למרות נתוני סקר עדכניים שמראים כי כמעט 73% מהסטודנטים היהודים בארה"ב חוו או היו עדים לאנטישמיות מאז תחילת שנת הלימודים 2023-2024, הדו"ח השנתי של CAM מגלה שרק אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בוסטון אימצה את הגדרת העבודה של IHRA בשנה זו. נתון זה עוזר להכניס להקשר את האווירה השוררת בקמפוסים, שהובילה לתקריות ידועות של אנטישמיות בקמפוסים של האוניברסיטאות המובילות באמריקה ובהן אוני' הרווארד, פנסילבניה, אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, קופר יוניון קולג' ואוניברסיטת קורנל. אמרו ב-CAM.
"גל האנטישמיות הנוכחי, הגואה ברחבי העולם, קורא לכלים להתמודד עמו", אומרת פרופסור דינה פורת, המייסדת של המרכז לחקר ההיסטוריה של יהדות אירופה בת זמננו באוניברסיטת תל אביב וחברה במועצה המייעצת של CAM ומוסיפה, "ההגדרה של הברית לזכר השואה הבינלאומית לאנטישמיות מציעה כלי אמין, ברור ומקובל בעולם, שאימוצו הוא הצהרה של ערכים משותפים בין הנאבקים ברוע". 
סשה רויטמן-דרטווה מנכ"ל CAM אמר: "מכללות אמריקאיות צריכות להיות פרואקטיביות בסיוע לסטודנטים יהודים להרגיש בטוחים ומקובלים בקמפוס, עליהן לפעול כאשר כמעט שלושה רבעים מתלמידי המכללות היהודים חוו אנטישמיות מתחילת שנת הלימודים. הדרך הטובה ביותר לפעול עם המבט קדימה, כוללת עבודה חינוכית חזקה, תכניות שמעלות מודעות לאנטישמיות, כולל שילוב הגדרת העבודה של IHRA לאנטישמיות, כך שבתי ספר כמו גם רשויות מקומיות, מדינתיות ופדרליות יוכלו לזהות, לנטר ולפעול כראוי בתקריות אנטישמיות".
בניגוד למגמות האוניברסיטאות בארה"ב, לפיהן הגדרת IHRA זכתה לאימוץ מוגבל ברמת אגודות הסטודנטים, שבע אוניברסיטאות ומכללות בינלאומיות אימצו את הגדרת העבודה בשנה החולפת, מה שהביא את המספר העולמי ל-345, כולל כמעט כל האוניברסיטאות בבריטניה, שמנהליהן כללו את ההגדרה בקוד ההתנהגות שלהם.
בעקבות ה-7 באוקטובר, בתנועה למאבק באנטישמיות זיהו עלייה של 1753% בתקריות אנטישמיות מהשמאל הקיצוני ועלייה של 268% בתקריות אנטישמיות אסלאמיסטיות - מהרבעון השלישי לרבעון הרביעי של 2023, כמעט כולם קשורים לצורות אנטי-ציוניות של אנטישמיות ולערבוב בין יהדות התפוצות עם מדינת ישראל. התקריות הללו כוללות הפגנות אלימות בהדלקת עץ חג המולד במרכז רוקפלר, מפגינים הקוראים קריאות "ג'יהאד" בהפגנות בלונדון, ומספר רב של דיווחים על מפגיני שמאל קיצוני שהורסים כרזות הקוראות להחזרת החטופים, כולל תינוקות, משבי החמאס.

"בעקבות המלחמה, עלו המקרים של אפליה, הטרדה ואלימות כלפי קהילות יהודיות ברחבי העולם והגיעו לנקודת דחיפות קריטית", מסביר רויטמן-דרטווה ומוסיף, "העולם חייב להתמודד עם האיום המתגבר הזה עם מודעות עמוקה להשלכותיו, מתוך הכרה שכל רגע שעובר ללא פעולה נחרצת מאפשר לשורשי האנטישמיות להטמיע את עצמם עמוק יותר בחברה. שעות ספורות לאחר שחמאס פתח במתקפה, יצאו עשרות אלפי מפגינים לרחובות ברחבי המזרח התיכון, צפון אמריקה, אירופה ואוסטרליה, כדי לחגוג את המתקפה הגדולה ביותר על העם היהודי מאז השואה. ההסתה הזו רק התעצמה במהלך המערכה הצבאית", הוא מחדד.
לסיום, אמר: "יהדות התפוצות עומדת בפני מציאות מטרידה, הניכרת בתקריות ברחבי צרפת, ארגנטינה, רוסיה וגרמניה, שבהן בתי יהודים תויגו במגני דוד, המעוררים זיכרונות לאחד הפרקים האפלים ביותר בהיסטוריה האנושית. בארצות הברית, מפגינים פרו-ישראליים סובלים מאיומים אלימים. העלייה הציבורית חסרת התקדים של צורות אנטישמיות מהשמאל הקיצוני והאיסלאמיסטי מדגימה את טבעה הרב-גוני של השנאה האנטי-יהודית ומדגישה את הצורך בהגדרה שתכלול את אופייה הרב-ממדי. הגדרת העבודה של IHRA לאנטישמיות מספקת מסגרת מקיפה ומוכרת בינלאומית כדי לשרטט ולטפל בביטויים עכשוויים של אנטישמיות, תוך טיפוח הבנה משותפת החיונית ליישום מדיניות יעילה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה