מדדים ומחקרים

תגליות השנה במדע: הקולות של צמחים, עובר מלאכותי וחלבון חדש

עם סיום השנה העברית, אנו מסכמים את התגליות המדעיות המרעישות של השנה תוצרת כחול לבן. בין היתר: תרנגולת שהטילה ביצים מהן בקעו נקבות בלבד, דשן מיוחד וחדשני, עובר מלאכותי והקולות שהצמחים משמיעים
מערכת ice | 
מעבדה (צילום Chokniti Khongchum from Pexels)
שנת תשפ"ג מסתיימת לה וגם בשנה הזו, המוח הישראלי הצליח לא פעם להדהים את העולם עם התגליות שלו. אספנו עבורכם את פריצות דרך מדעיות הבולטות של השנה תוצרת כחול-לבן.
ממש בתחילת החודש, מדעני מכון ויצמן למדע הצליחו לשחזר מבנה ייחודי של צבר תאים מפתחים וכך יצרו מודלים מלאכותיים של עוברי אדם. צוות החוקרים ממעבדתו של פרופ' יעקוב חנא במחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון, יצר את המודלים המלאכותיים מתאי גזע אנושיים וגידל אותם מחוץ לרחם עד יום 14.
בחודש דצמבר, חברת Poultry by Huminn דיווחה על הישג חסר תקדים לפיו לראשונה בעולם תרנגולת הטילה ביצים מהן בקעו נקבות בלבד. חשיבות הפיתוח הישראלי הוא בהצלחה להביא לפתרון מוכח לבעיית רווחת החי החמורה בתעשיית העופות - ומייתרת כל צורך במיונם והשמדתם של כ-7 מיליארד אפרוחים זכרים בני יומם בכל שנה, הנחשבים "תוצר לוואי מיותר" בתעשיית ביצי המאכל.
חברת האגרוטק גרייס ברידינג פיתחה דשן ביולוגי מיוחד בשם "מעוז". לאחר שורה של מחקרים, שערכה החברה בתנאי חממה ובתנאי שדה, תוצאות ניסוי השדה הנוכחי מנבאות חיסכון של כ-1.25 מיליון דולר בשנה לחווה חקלאית בינונית. החיסכון משקלל מספר גורמים - עלייה ביבול, חיסכון בעלויות הייצור והתפעול ורווח נוסף מאשראי פחמני.
חברת בטר פאלס הצליחה להפיק חלבון מצמחי לוביה, אשר עברו במקביל השבחה בעזרת עריכה גנטית (אולם אינם נחשבים כ GMO). החלבון החדש יהיה תחליף איכותי ואמין לחלבון במוצרי מזון אשר מכילים חלבונים מן החי, כדוגמת חלב או יוגורט ובמוצרים המכילים חלבונים צמחיים.
חוקרים באוניברסיטת תל אביב הצליחו לראשונה בעולם, להקליט ולנתח קולות ברורים המושמעים על ידי צמחים, בתדרים גבוהים שהאוזן האנושית אינה מסוגלת לקלוט. החוקרים: "מצאנו שצמחים משמיעים קולות בעיקר כשהם נמצאים במצוקה, ולכל צמח ולכל סוג של מצוקה יש צליל אופייני הניתן לזיהוי. קולות הצמחים נשמעים כמעין קליקים, כמו פופקורן, בווליום דומה לדיבור אנושי אבל בתדרים שמעל טווח השמיעה האנושי, והם עשויים להיקלט על ידי בעלי חיים שונים, כמו עטלפים, עכברים, וחרקים".
ד"ר שחר אלון מהפקולטה להנדסה וד"ר אסף בן משה מהמחלקה לכימיה זכו במענק ה- ERC Starting Grant היוקרתי על מחקריהם פורצי הדרך. ד"ר שחר אלון זכה במענק על סך כ-שני מיליון יורו על מחקרו בתחום האינטראקציה בין תאים חיסוניים לתאים סרטניים וד"ר אסף בן משה זכה במענק על סך של מיליון וחצי יורו על מחקרו בנושא הכיראליות- תכונת גיאומטרית בעלת השפעה על תחומים רחבים ביקום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה