מדדים ומחקרים

ארה"ב בדרך לצאת ממשבר האינפלציה? "הפד מסוגל להנדס נחיתה רכה"

כלכלת ארצות הברית מראה נתונים אופטימיים ברבעון השני. שרת האוצר צופה שהירידה בתעסוקה תתמתן עוד יותר. וגם בוולס פארגו מאמינים במדיניות הבנק המרכזי
מערכת ice | 
ג'רום פאוול, ג'נט ילן (צילום ויקיפדיה, unsplash, freepik)
הצמיחה הכלכלית בארה"ב והעליות ברמת השכר במשק האמריקאי, "ישמשו מקור לחוסן" להתקדמות, גם אם הכלכלה תמשיך להתקרר. כך אמרה שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, ביום שישי.
"אני עדיין מאמינה שיש דרך להמשיך ולהפחית את האינפלציה תוך שמירה על שוק עבודה בריא", אמרה, "למרות שיש סיכונים, העדויות שראינו עד כה מצביעות על כך שאנחנו בדרך כזו".
הכלכלה הגדולה בעולם לא נפלה לתחזיות להאטה. ברבעון השני של השנה, בעזרת השקעות עסקיות והוצאות צרכנים, גם שוק העבודה שלה נשאר איתן. החוזק מגיע למרות המאמצים של קובעי המדיניות להקל על הביקושים ולבלום את האינפלציה, ומעורר תקווה שהקמפיין האגרסיבי של העלאות הריבית של הבנק המרכזי יוריד את עליות המחירים מבלי לגרור עמו מיתון גדול.
ילן ציינה בדבריה כי האינפלציה השנתית נמצאת כעת בכמעט שש נקודות אחוז מתחת לשיא של 9.1 אחוזים ביוני 2022, בעוד הכלכלה ממשיכה להתרחב. "אני מצפה שהרווחים החשובים שהשגנו בשנתיים וחצי האחרונות ישמשו כמקור חוסן בשבועות ובחודשים הבאים, גם אם נראה התקררות נוספת בכלכלה שלנו", אמרה ילן.

ביולי, האינפלציה הצרכנית עלתה לראשונה מזה כשנה, והמשיכה את הלחץ על הבנק המרכזי בעוד גורמים רשמיים חושבים על העלאות ריבית נוספות. אבל נתון האינפלציה נותר מתון בהשוואה למספרים של השנה שעברה.
נתונים קודמים הראו כי צמיחת התעסוקה בארה"ב האטה ככל הנראה עוד ביולי, אך שמרה על תנופה מספקת כדי להגן על הכלכלה מפני מיתון כאשר העלאות ריבית כבדות מהפדרל ריזרב ציננו את הביקוש. דו"ח התעסוקה הצפוי של משרד העבודה כנראה עדיין יעיד על שוק עבודה הדוק, עם שיעור אבטלה יציב שקרוב לשפל של עשרות שנים, אם כי גידול השכר כנראה התמתן. זה יבוא בעקבות נתונים בחודש שעבר המראים את יציבות ההוצאות הצרכניות ואת העלייה באינפלציה השנתית שהאטה בחדות ביוני.
כלכלנים שחזו זה מכבר ירידה עד הרבעון הרביעי של השנה משתכנעים יותר ויותר כי תרחיש "הנחיתה הרכה" עבור הכלכלה שחזה הפד הוא כעת אפשרי. "יש סימנים לכך שהביקוש לעבודה מואט, אבל זה לא שהוא נפל מהצוק", אומר סם בולארד, כלכלן בכיר בבנק וולס פארגו. "בוודאי, אם נקבל עוד נתון שכר באזור 200,000, זה יוסיף להוכחה לכך שהפד יכול להנדס נחיתה רכה".
תשלומי השכר של יולי יכולים להפתיע לכל כיוון. דוח התעסוקה הלאומי של ה-ADP ביום רביעי הצביע על גיוס עובדים פרטיים חזק בחודש שעבר. בקשות בפעם הראשונה לקבלת דמי אבטלה מהמדינה, היו נמוכים בהרבה ביולי ביחס ליוני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה