השוק

הבנק האירופי המרכזי מצטרף לפד ומעלה את הריבית ל-3.75%

ה-ECB מצטרף לפדרל ריזרב במאמצים לדכא את האינפלציה בעולם המערבי ומעלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.75%; בניגוד לפדרל ריזרב ה-ECB לא לקח הפסקה בהעלאות הריבית ולמעשה מאז השנה שעברה הריבית עלתה ללא הפסקה
ניצן כהן | 
מניות (צילום vecteezy)
ה-ECB (הבנק האירופאי המרכזי) העלה היום את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.75%. בכך למעשה משלים ה-ECB רצף של העלאות ריבית שנמשך כשנה. בכך למעשה מצטרף ה-ECB לפדרל ריזרב עם העלאת הריבית כדי להכניס את האינפלציה לשליטה.
נזכיר כי בניגוד לכלכלת ארה"ב הרי שכלכלת גוש האירו סובלת מאינפלציה דביקה יותר כשבחודש יוני האחרון קצב האינפלציה השנתי עמד על 5.5% (לעומת 3% בארה"ב). גם כאן מדובר על התמתנות בקצב האינפלציה השנתי (בחודש מאי הקצב היה גבוה מ-6%) אבל עדיין מדובר ברמה גבוהה מאוד.
נזכיר כי בשונה מארה"ב הרי שאירופה סובלת ממשבר אנרגיה שהחל עוד לפני הפלישה של רוסיה לאוקראינה אבל החריף עם תחילת המלחמה. אירופה שרדה את הקור של החורף והצליחה למתן את העלאת מחיר החשמל אבל גל החום שפוקד את היבשת בשבועות האחרונים מביא למסקנה שאירופה צריכה לדאוג ומהר לפתרון למשבר האנרגיה שלה הן כדי לעשות שימוש במזגנים והן לקראת החורף הבא.
עליית מחירי האנרגיה באירופה הייתה קריטית בשנה האחרונה ולמרות שנהוג לנטרל את עליית מחירי אנרגיה מהמדד הכולל הרי שבמקרה כזה של עליית מחירים חריגה כל-כך אין משמעות לאינפלציית הליבה אלא מסתכלים על האינפלציה באופן כולל ומנסים במקביל לדיכוי הצריכה באמצעות העלאת ריבית להשתלט על מחירי הנפט ואז זה עשתה אירופה בחורף באמצעות ארה"ב שפתחה את מאגרי החירום שלה, סיפקה נפט לאירופה ובמקביל גם לא נכנסה לשוק כרוכשת.
התוכנית של הבית הלבן  שכללה שימוש במאגרי החירום הסתיימה לא מכבר וההערכות הן שארה"ב חוזרת לרכוש נפט בשוק החופשי כדי למלא בחזרה את המאגרים אבל כאן צריך להיות זהירים כי לא בטוח שזה המצב ולא בטוח שארה"ב יכולה להיכנס לשוק כרוכשת למאגרי החירום מבלי לזעזע את השוק כולו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה