מדדים ומחקרים

יוקר המחייה גומר אותנו: הסקר שמוכיח כי מצבנו הכלכלי הורע

סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי מחצית מהציבור מדווח על הרעה במצב הכלכלי בשנה האחרונה, ומאשים בעיקר את הממשלה – 76% נתנו לה ציון 'לא מספיק' או 'נכשל' בהורדת יורדת המחייה
מערכת ice | 
יוקר המחיה בישראל (צילום shutterstock)
כולנו מרגישים את עליית המחירים בכיס, אבל סקר חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה מראה כי כמחצית מהציבור מדווח על הרעה במצב הכלכלי האישי. כשני שלישים סבורים שהמצב הכלכלי במשק הורע עד הורע משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בסקר שפורסם ב"ישראל היום" נחשף כי 30% מהישראלים בגילים 18-44 נאלצו לוותר בשנה האחרונה על רכישת מצרכי מזון ומוצרי יסוד. כ-16% מבני 65 ומעלה נאלצו לוותר על הוצאות רפואיות כגון תרופות. הסקר שנערך בקרב 609 משתתפים, מתפרסם לקראת כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

כ-15% בגילים 18-44 ויתרו על נושאי חינוך כגון חוגי ילדים, שיעורים פרטיים, בעקבות המצב הכלכלי. כ-21% מקרב האוכלוסייה המבוגרת (65 ומעלה) נאלצו לחסוך באוכל. בשנה החולפת כ-75% בממוצע מהנשאלים נאלצו לוותר על הוצאה כלשהי: יותר מחצי ויתרו על בילוי, 27% ויתרו על רכישת רכב, 26% ויתרו על מצרכי מזון או מוצרי יסוד אחרים, 21% ויתרו על רכישת מוצרים בני קיימה, 14% ויתרו על רכישת דירה ו-12% ויתרו על הוצאה בתחומי חינוך או בריאות.
באילו מהתחומים יוקר המחייה הכי משמעותי? 68% השיבו מחירי מוצרי המזון. 47% השיבו מחירי הדירות, 29% את המיסים העקיפים, 15% הוצאות דלק וגז, 7% מחירי הרכבים.
ומי אשם במצב? קרוב ל-60% מהציבור סבורים שהממשלה היא האחראית ליוקר המחייה. 27% מאשימים את המונופולים הגדולים בתחומי התשתיות, ו-4%-3% סבורים שהאחריות מוטלת על היצרניות המקומיות, היבואנים או רשתות השיווק.
הממשלה הנוכחית מקבלת ציון נמוך מאוד בהורדת יוקר המחייה: 76% מהמשיבים נתנו לממשלה ציון לא מספיק עד נכשל, ורובם (56%) נתנו לה ציון נכשל. רק 8% נתנו ציון חיובי. הציון הממוצע שקיבלה הממשלה בנושא בסולם של 1 עד 5 עומד על 1.8.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה