מדדים ומחקרים

דויטשה בנק חושף: אלו המקומות בהם כדאי להשקיע עכשיו

אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בעולם פרסם את הסקירה הכלכלית שלו לשבוע ובה התייחס למצב בסין ובאסיה ככלל, המצב בארצות הברית ונושא חומרים המרכיבים סוללות חשמליות
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ נתי שוחט)
הדויטשה בנק פרסם את סקירת מאקרו הכלכלית שלו להשבוע. להלן הדברים: הנרטיב בשווקים בימים האחרונים כנראה הלך רחוק מידי בכל הנוגע לחוזקה של הכלכלה. מדדי הפתעה הכלכלית ממשיכים להיות בטריטוריה חיובית, ולכן באופן לא מפתיע שווקי המניות נסחרו בירידות שערים בשבוע שעבר (מדד האס אנד פי 500 רשם ירידה של 2.94%), עם התמקדות השווקים בצמצום המוניטרי ומה תהיה השפעתו על הכלכלה בהמשך הדרך.
הפד עשוי להיות לא מרוצה מהתממשותו של תרחיש "אין נחיתה", לאור העובדה שזה מסמן את האפשרות שלחצי המחירים יישארו עמנו לתקופה ארוכה יותר מכפי שציפו. שוק אגרות החוב מרגיש שוב את ה"חום" עם העלייה לאחרונה בסנטימנט הכלכלי באירופה ובארצות הברית. החוזק לאחרונה שמובל על ידי סקטור השירותים, הוביל לעלייה באגרות החוב לטווחים הקצרים (תשואת אגרות החוב לשנתיים קרובה כעת לרמת השיא שלה מנובמבר האחרון ברמה של 4.7%).
בהתאם, התמחור בשווקים עבור ריבית השיא בסייקל הצמצום הנוכחי הוא בהחלט מרשים, ועומד על 5.35% ו-3.67% עבור ריבית הפד והבנק המרכזי האירופאי בהתאמה. לעת עתה אגרות החוב לטווח הארוך עולות גם הן, כאשר אגרת החוב הממשלתית של ארצות הברית לעשר שנים מתקרבת לרמה של 4% ואגרת החוב הגרמנית המקבילה נחסרת בתשואה של מעל 2.5%. מצב זה עשוי להשתנות במהירות כאשר הריבית הגבוהה שמתומחרת מצד הפד בשווקים, תוביל להסתברות גבוהה יותר למיתון בסוף השנה הזאת ולקראת תחילת השנה. גם אם הדיבור מצד הפד על כך שהם יחליטו החלטות על בסיס הנתונים הנכנסים לא יעזור להרגיע את המשקיעים, הבנקים המרכזיים בהחלט מאמינים שהמצב הנוכחי דורש צעדים נוספים מצד הפד והבנק המרכזי האירופאי.
תחזית: ממלאים את הריק בכל הנוגע למידע על סין
בהסתכלות על שווקי המניות, הטרייד על הפתיחה מחדש של הכלכלה בסין איבד מומנטום. בגלל חג השנה החדשה בסין, יש לנו מידע מועט על ההשפעה עד כה של פתיחת הכלכלה בסין. כל זה צפוי להשתנות עם נתון אקלים בסוף השבוע הזה ונתונים נוספים רבים שצפויים להשתחרר במרץ עבור חודשי ינואר ופברואר. בעוד שהריבאונד לא צפוי להיות מחולק באופן שווה, אנחנו בטוחים כי התאוששותם של הצרכנים בסין ייצב הן את הכלכלה בסין ואת האזור. ייבוא של שירותים (תיירות לדוגמה) צפוי להיות ההבדל הגדול בהשוואה לשלוש השנים האחרונות. יצרניות מותגי היוקרה האירופאיות גם כן נמצאות על הכוונת שלנו. בנוסף, גם הנפט עשוי להיות נהנה ישיר עם התאוששות התיירות לרוחב יבשת אסיה. לסיכום, גם ביבשת אסיה אנחנו נסתמך על המידע המתקבל בזמן אמת.
נתונים כלכליים: מידע חיובי נוסף צפוי בהמשך
בארצות הברית תשומת הלב תהיה על מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים של ISM. עבור הייצור הצפי הוא לקריאה ברמה של 47.7, מעט מעל הנתון של חודש ינואר, אבל עדיין רחוק מטריטוריה שמצביעה על התרחבות. עבור השירותים, קונצנזוס התחזיות מצביע על ירידה, אבל עדיין המדד צפוי להישאר ברמה אבסולוטית גבוהה. לאור מה שקרה בשבוע שעבר עם מדד מנהלי הרכש PMI, ייתכנו הפתעות כלפי מעלה בנתונים השבוע. תשומת לב מיוחדת תהיה על סעיפי המחירים בשני המדדים. באירופה, הדגש יהיה על מדדי ביטחון עבור הצרכנים, הכלכלה והתעשייה. ביפן, נתונים בנוגע להיקף הפעילות כגון ייצור תעשייתי, אישורי בנייה ומכירות קמעונאיות יכתיבו את הטון. ירידה חדה צפויה עבור הראשון בסדר, התאוששות עבור השני וקיפאון עבור השלישי. בסין נקבל את מדד מנהלי הרכש המשולב, שעשוי להיות מעל 53, אם המדד עבור סקטור השירותים ייצא מעל 55. התחזיות עבור מדד מנהלי הרכש של Caixin, צנועים יותר אבל צפויים גם הם להיות בטריטוריה המצביעה על התרחבות. שורה תחתונה: נתוני מפתח בכל הנוגע לסנטימנט במגוון תחומים, צפויים להכתיב את הטון כחלק משבוע חשוב של נתונים כלכליים מסביב לעולם.
עונת הדוחות בארצות הברית: ירידה ברורה
בארצות הברית, עונת הדוחות לרבעון הרביעי כמעט הגיעה לסיומה עם יותר מ-80% מן החברות שכבר דיווחו על תוצאותיהם. ההכנסות צמחו בשיעור של קרוב ל-6% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, בעוד שהרווח ירד בשיעור של כ-3%. כ-2/3 מן החברות הכו את תחזיות הרווח וההכנסות. הסקטורים שרשמו את שיעור ההפתעה הגבוה ביותר היו צריכה מחזורית, בריאות וחומרים, בעוד שתשתיות ושירותי תקשורת אכזבו. באופן כללי כל הסקטורים רשמו שיעור צמיחה שלילי ברווח למניה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, בעוד שרק סקטורים מתחום האנרגיה, תעשייה ונדלן היו יוצאי דופן. סך הכל הרווח למניה החזוי עבור שנת 2023, תוקן כלפי מטה לגידול של 0.3%, בהשוואה לצפי של 3% עם תחילת עונת הדוחות לרבעון הרביעי. האנליסטים חתכו את תחזית הרווח קדימה במהלך הרבעון הרביעי, בשיעור כפול מן הממוצע מאז שנת 1995. בנוסף, החברות הגדילו את היקף ההשקעה שלהם על CAPEX בשיעור של 17% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, בעוד שהיקף הרכישות העצמיות רשם ירידה של 12%. שורה תחתונה: הדוחות הכספיים מצביעים על מגמת ירידה ברורה כפי שבא לידי ביטוי במרבית הסקטורים בארצות הברית.
חומרים המרכיבים סוללות חשמליות: עלייה וחזרה
ניקל וליתיום היו הסחורות היחידות שרשמו שיאים בשנת 2022 לאור שימושם בסוללות חשמליות. מכירות רכבים חשמליים בסין עזרו לדחוף את מחיריהן לשיא כל הזמנים, אבל מידע אחרון שיצא מצביע על ירידה בביקוש לרכבים חשמליים בסין, כתוצאה מפקיעה של סובסידיות ועלייה בהיקף הייצור. אלו מביאים לאיזון הולם יותר בין הביקוש להיצע השנה. ניקל נתקל באתגרים לאור העלייה בהיקף הייצור מאינדונזיה. עם זאת המחסור בניקל המיועד לרכבים חשמליים והאספקה שלהם בבורסת לונדון, צפויים לספק תמיכה מסוימת למחיר הניקל. במתכת השלישית קובלט, נעשה פחות שימוש על ידי יצרני סוללות, והביקוש למתכת מצד יצרני מוצרי אלקטרוניקה ירד גם כן ביותר מ-30%. שילוב שני הגורמים הללו, משפיע לרעה על מחירו של הקובלט. שורה תחתונה: ההאטה בהיקף המכירות של רכבים חשמליים בסין משפיע לרעה על הביקוש למתכות שנעשה בהם שימוש לייצור סוללות חשמליות. בנוסף שיפור בצד ההיצע לא עוזר לתמוך במחיריהן גם כן.
תשתיות: תחזית מהירה
למרות אתגרים כגון אינפלציה גבוהה וגידול בעלויות, השקעות בתשתיות עשויות לספק גידור כנגד אינפלציה ולספק ערך בסביבה מאקרו כלכלית מאתגרת. ממשלות ברחבי העולם מתמרצות השקעות בתשתיות, במיוחד בכל הנוגע לאנרגיה ירוקה ודיגיטליזציה. תשתיות קיימות במדינות רבות נמצאות במצב של הזנחה, ונדרשות השקעות משמעותיות על מנת לשדרג ולהרחיב אותן. התחזית הגלובלית עבור היקף שוק התשתיות צופה, כי סך היקף ההשקעות בין השנים 2016-2040 יעמוד על כ-80 טריליון דולר, כאשר היקף ההשקעות השנתי לקראת סוף הטווח יעמוד על כ-4 טריליון דולר בשנה. היקף ההשקעות בתשתיות כשיעור מן התוצר הגלובלי, עשוי לעלות בחצי נקודה מרמה של כ-3% מן התוצר הגלובלי כיום, פער של כ-15 טריליון דולר עד לשנת 2040. שורה תחתונה: השקעה בתשתיות, בעיקר בתחומים של אנרגיה ירוקה ודיגיטליזציה צפויים להנות מהמשך צמיחה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה