מדדים ומחקרים

סקר המודעות לאלימות במשפחה חושף: לגננות אין יכולת לסייע לילדים

היום חל יום המאבק באלימות נגד נשים בארץ ולציון היום מכון ויצו פרסם את סקר המודעות לאלימות במשפחה שחושף נתונים מדאיגים. מתברר כי חלק עיקרי של צוותים במערכת החינוך לא יודע כיצד לזהות ולסייע לילדים, בעוד שבני הנוער בוחרים בשתיקה
מערכת ice | 
סקר אלימות במשפחה (צילום סוסנקו ציפריס)
היום (שישי) חל יום המאבק באלימות נגד נשים ובהתאם מכון ויצו פרסם את סקר המודעות לאלימות במשפחה, בשיתוף מכון "מדגם" ובאמצעות הפאנל האינטרנטי Ipanel. במסגרת הסקר תושאלו צוותים ממערכת החינוך בבתי הספר ובגנים, כמו גם בני נוער. התוצאות המדאיגות של הסקר מאותתות על החשיבות ביום המודעות הזה, לצד החשיבות בטיפול דחוף בסוגיה.
מבחינת צוותי החינוך עלה כי מעל למחצית מהצוותים אינם בעלי הכלים לזהות ילדים שחווים אלימות בבית ואף יותר מכך הם כלל לא עברו הכשרה בתחום. למרות שחלק גדול מהצוותים הצליח לזהות מקרי אלימות, מעטים יודעים לאן עליהם לפנות על מנת לדווח. התמונה המצטיירת היא כי לצוות בבית הספר ישנן יותר אופציות (כמו למשל פנייה להנהלה בכירה) בעוד שהגננות נותרות לבדן במערכה מבחינת הטיפול.
יתרה מכך, עולה כי מרבית צוותי החינוך חשים שמאז תקופת הקורונה היקף האלימות שהם מזהים בגנים ובבית הספר עלה - הדבר תואם גם את הנתונים בשטח. 
מצדם של בני הנוער, קרוב ל-75% טוענים שמועלם לא זיהו או נחשפו למקרים של אלימות בבית וזאת למרות שמבחינת הנתונים ישנה עלייה במקרי האלימות מאז תחילת המגפה. עם זאת, מחצית מבני הנוער שתושאלו דיווחו שהם שמעו שיחת טלפון מדאיגה של חבר או חברה עם הורה. בכללי, זיהוי של מקרי אלימות בקרב בני נוער מתבצע בעיקר משמיעה או ראייה. קרוב לחצי מאלו שזיהו מקרה אלימות לא ניסו לדבר עם החבר או החברה שסבלו מהאלימות ולא סיפרו זאת לאיש.
אלו שכן פנו לספר על המקרה פנו בדרך כלל לגורם שאינו מקצועי, כמו חברים או הורים ורובם אף מאמינים שזו הדרך הנכונה. רוב ניכר של בני הנוער לא לקחו חלק בפעילות שעוסקת בנושא אלימות במשפחה, אך רובם היו רוצים לשמוע על כך. 
רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו, הגיבה על נתוני הסקר: "כל הממצאים מדגישים את הצורך הקריטי בהכשרה של מומחיות לאלמ"ב את צוותי החינוך הן בשלב המוקדם של הלימודים במוסדות אקדמיים והן בשלב בו עובדים בבתי הספר ובגנים ונחשפים לצורך בזיהוי הילדים. לצוותי הגן יש מחסור בגורם זמין - ובליווי, מרגע הפנייה לייעוץ זמין ויומיומי במסגרת החינוכית. לגבי המתבגרות.ים: באופן מפתיע מתוך 26% שחשבו שזיהו מקרה כזה מעדות שמיעה או ראייה (לדוגמה שיחת טלפון) 63% בדקו את נכונות השערתם בעיקר בניסיון לדבר עם חבר/ה או הורה (אך לא עם גורם מקצועי) 44% מהבדיקות אישרו את הזיהוי. נתון זה מותאם לשלב ההתפתחותי בו קבוצת השווים מקבלת משקל רב יותר ומבחינה אסטרטגית מעלה את הצורך לעבוד גם עם המתבגרות.ים בתנועות הנוער/במועצות התלמידים/בכיתות ולא רק עם צוותי החינוך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה