מדדים ומחקרים

הדו"ח חושף: המשטרה לא מפענחת תיקי רצח נשים בחברה הערבית

לקראת ציון יום המאבק באלימות נגד נשים בכנסת ובעולם, מרכז המחקר והמידע של הכנסת מציג את דו"ח הנתונים המלא לשלושת השנים האחרונות, וחושף את ההבדלים העצומים בטיפול באלימות ורצח בין החברה היהודית לחברה הערבית
מערכת ice | 
אלימות כלפי נשים (צילום pexels)
השבוע יצוין יום המאבק באלימות נגד נשים וכמו בכל שנה לקראת היום החשוב הזה אנו מקבלים תמונה מדויקת ועגומה בנוגע למצב האלימות בשטח והיקף המחדל שקיימים במערכת האכיפה ביחס לנושא זה. יום המאבק יצוין גם בכנסת ולכבוד זאת מרכז המחקר והמידע של הכנסת הכין דו"ח המכיל נתונים עדכניים ואף מציג את התמונה המדויקת בכל מגדר.
מהנתונים עולה כי משנה לשנה נרשמת ירידה קלה בהיקף הנרצחות אך המספרים עדיין גבוהים. בשנת 2020 נרצחו 29 נשים בארץ, שנה לאחר מכן נרצחו 27 נשים ונכון לחודש זה נרצחו בשנה זו 21 נשים. נתון מדאיג אף יותר חושף כי 93% מכלל הנשים הללו נרצחו בידי בן הזוג או אדם המקורב אליהן. 
יחד עם זאת, כשאנו בוחנים את המקרים במגזר הערבי מתגלה כי רק בשליש ממקרי הרצח צוין בתיק המשטרתי הקשר המשפחתי בין הנרצחת לרוצח ובעשירית מהמקרים מצוין שאישה נרצחה על ידי אזם זר לה. במעל לחצי מהמקרים כלל לא מצוין מה היה המניע של הרוצח. בהיעדר מניע ניתן להסיק כי ישנם גם לא מעט תיקים לא מפוענחים.
באשר לתלונות על הטרדות מין נמצא כי 82% מכלל עבירות המין שדווחו למשטרה בשנה שעברה היו תלונות של נשים ויתרה מכך כי 90% מהן היו יהודיות. יתרה מכך, ישנו הבדל בשנים הללו בהיקף הגשת התלונות במגזר היהודי לבין המגזר הערבי. בעוד שבקרב האוכלוסייה היהודית ישנה הקפדה על רישום של קרבה משפחתית בין הרוצח והנרצחת בתיק המשטרתי, בשישה מקרים לא הוגש כתב אישום.
מנגד, בשנים 2020-2021 נרצחו 33 נשים ורק עשרה כתבי אישום הוגשו במסגרת התיקים בהם הייתה קרבה משפחתית. בשאר, לא נרשם הקשר כלל בתיק ורק ארבעה כתבי אישום הוגשו.
בשבוע שעבר גם ארגון ויצו חשף את הנתונים שלו, שהראו כי תוקפים רבים של נשים מוכרים למשטרה אך אלפי תיקים נסגרים ללא ענישה מהותית או ללא ענישה כלל. יתרה מכך מתגלה היקף המחדל בתוך המערכות עקב חוסר סנכרון בינן ובעקבות הסירוב למסור לציבור את הנתונים המציגים את התמונה המלאה על האלימות שמתרחשת בבתים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה