מדדים ומחקרים

הפתעה: הצפייה במסכים עוזרת לילדים, מסייעת להיפראקטיביים להיות ערניים

מחקר חדש מגלה כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, שימוש אינטנסיבי במכשירים דיגיטליים בילדות המוקדמת לא הופכים ילדים להיפראקטיביים. אולי זה הפוך: הם נמשכים למסך כי מראש הם חסרי מנוחה, והמסך הוא שמספק להם גירוי מתמיד כדי לשמור על ערנות 
מערכת ice | 
ילדים עובדים יחד על מחשב (צילום pch.vector / freepik)
אל תאשימו טלפונים או טאבלטים אם ילדכם נראה מוסח כל הזמן. בסוג של תגלית "ביצה או תרנגולת", חוקרים בינלאומיים מצאו שילדים שמשתמשים יותר בטלפונים ניידים ובמכשירים דיגיטליים אחרים כבר היו היפראקטיביים לפני שהם משחקים עם הגאדג'טים האלה.
חוקרים מאוניברסיטת Eötvös Loránd (ELTE) בהונגריה אומרים שילדים היפראקטיביים זקוקים לגירוי מתמיד כדי לשמור על רמת הערנות שלהם. לעתים קרובות הם מקבלים את הגירוי הזה באמצעות משחקי וידאו וסרטים בקצב מהיר במכשירים ניידים.
לצורך המחקר, מעבדת דור האלפא במחלקה לאתולוגיה ב-ELTE הביאה הורים לילדים בגיל הגן בגילאי ארבע עד שש למלא שאלון על השימוש במכשיר הנייד או בטאבלט של ילדם וכן על בעיות ההתנהגות שלהם. החוקרים עקבו אחר ההורים שלוש שנים לאחר מכן עם אותו שאלון כאשר ילדיהם היו בין הגילאים שבע עד תשע.
הצוות מצא שככל שילד חסר מנוחה באופן טבעי, כך גדל הסיכוי שהוא ישתמש במכשירים דיגיטליים.
"מצאנו שרמת ההיפראקטיביות וחוסר הקשב בגיל הגן ניבאו את כמות השימוש בנייד בבית הספר, כלומר, ככל שילד יותר עצבני ומוסח את דעתו בגיל הגן, כך הוא משתמש יותר בגאדג'טים בתחילת בית הספר. ניתן להסביר זאת על ידי העובדה שהורים נוטים יותר להשתמש במכשירים דיגיטליים כדי להסיח את דעתם או להעסיק את הילדים הללו, והילדים עצמם נוטים יותר לחפש תוכן מעורר ואינטנסיבי", אומרת ורוניקה קונוק, ראש צוות המחקר באלפא Generation Lab, המחלקה לאתולוגיה, ELTE, בהודעה לתקשורת.
המחקר גם גילה כי כמות השימוש בטלפון הנייד במהלך הגן לא הצליחה לחזות את מידת ההיפראקטיביות ובעיות הקשב במהלך שנות הלימודים המוקדמות של ילדים.
"אנו יכולים להסיק ששימוש בנייד בגיל הרך אינו מוביל להיפראקטיביות/ליקוי קשב, בניגוד למשל לצפייה בטלוויזיה. אבל אנחנו צריכים לפרש את התוצאה הזו בזהירות, שכן חוסר המתאם יכול לנבוע, למשל, ממספר המשתתפים הנמוך, כשרק 100 הורים ממלאים את השאלון בפעם השנייה, או מגורמים אחרים. אנחנו לא ממליצים לאף אחד לאפשר שימוש בלתי מוגבל בטלפון נייד לילדים שלהם בגיל הרך בהתבסס על תוצאות המחקר הזה", מציינת רבקה Szőke, דוקטורנטית במעבדת דור אלפא, המחלקה לאתולוגיה, ELTE.
חוקרים מאמינים שאחת הסיבות העיקריות לחוסר המתאם היא שאפליקציות סלולריות לגיל הרך הן בדרך כלל התפתחותיות ואינן מעוררות יתר על המידה את מוחם בהשוואה לקריקטורות או משחקי וידאו אלימים לילדים גדולים יותר.
המחקר מצא גם שילדים עם בעיות חברתיות השתמשו יותר בטלפונים ניידים, אבל רק כשהיו צעירים יותר. לילדים שהיה להם שיעור שימוש גבוה במכשירים דיגיטליים היו כישורים חברתיים גרועים, שכן הבריחה לעולם הוירטואלי הגבירה את הבידוד שלהם.
מחברי המחקר מציינים שהם לא הצליחו לזהות אם שימוש מוקדם בטלפון נייד מוביל לבעיות חברתיות מאוחרות יותר או להיפך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה