מדדים ומחקרים

המשבר הגיע להייטק הישראלי – אז למה יש מקום לאופטימיות?

חברות ההייטק בישראל גייסו בשלושת החודשים האחרונים פחות כסף בפחות עסקאות מאשר ברבעון הקודם, וחזרו לרמות שלא נראו מאז תחילת חיסוני הקורונה בישראל. עם זאת, מבט מקרוב מראה שייתכן כי נקודת השפל כבר חלפה
יאיר מור | 
הייטק (צילום unsplash, pixabay)
ההשקעות בהייטק הישראלי ירדו ברבעון השני של השנה באופן משמעותי, כך חושף דו"ח שפרסמה היום (ראשון) קרן ההון סיכון Greenfield Partners.
במהלך החודשים אפריל עד יוני גייסו 104 חברות ישראליות סכום כולל של 4.45 מיליארד דולר – ירידה של 23% במספר הגיוסים ו-36% בסך הכסף שגויס לעומת הרבעון המקביל אשתקד. וכאילו זה לא מספיק, המספרים הללו מהווים גם ירידות של 21% במספר הגיוסים ו-28% בסכום שגויס לעומת הרבעון הקודם, שגם בו כבר נראתה ירידה בגיוסים בעקבות המצב הכלכלי העולמי. סה"כ, תוך שני רבעונים נרשמה ירידה של 50% בסך ההשקעות, וחזרה לרמה הנמוכה ביותר מאז סוף 2020.
רוב הירידה היתה במספר העסקאות בסכומים גבוהים של מאות מיליוני דולרים – מ-29 ברבעון הרביעי של 2021 ו-19 ברבעון הראשון של 2022 ל-14 בלבד ברבעון שהסתיים בשבוע שעבר. גם החברות שגייסו סכומים כאלו לרוב גייסו לפי הערכות שווי נמוכות מכפי שהיו מגייסות סכומים כאלו בעבר. כתוצאה מכך, רק 7 חברות ישראליות הצטרפו ברבעון הזה למועדון חדי-הקרן (חברות ששוויין המוערך מעל מיליאר דולר):  Monte Carlo, Optibus, Perimeter 81, StarkWare, Unit, Vayyar ו-Viz.ai.
עם זאת, הדו"ח כולל גם נתונים חיוביים: חודש יוני התאפיין בעלייה חדה בגיוסים הגדולים של מאות מיליוני דולרים – אמנם, מספר הגיוסים הללו נותר דומה למאי (6 ביוני לעומת 7 במאי), אך סך הגיוסים זינק מ-855 מיליון דולר ל-1.2 מיליארד. סה"כ, גויסו באפריל 751 מיליון דולר ב-27 עסקאות; במאי 1.8 מיליארד דולר ב-46 עסקאות; וביוני 1.9 מיליארד דולר ב-31 עסקאות.
הנתח הגדול ביותר של ההשקעות - 23.3% – התמקדו בתחום הבריאות הדיגיטלית, 17.9% בסייבר, 12.2% בבינה מלאכותית, 12.1% בתוכנות עסקיות אחרות ו-10.7% בענן.
"נתוני הרבעון השני של שנת 2022 משקפים את המשך המגמה של ירידה בהיקף ההשקעות בסטארטאפים, לאור סביבת המאקרו והירידות בשווקים הציבוריים", אמר שי גרינפלד, שותף מייסד בקרן גרינפילד. "הירידה בהיקף גיוסי ההון מלווה בהתפתחות של ערוצי גיוס חלופיים, כמו שטרות להמרה (convertible note) או SAFE והרחבת סבבי השקעה על ידי משקיעים פנימיים. יש להניח שהימשכות התקופה תביא לפתרונות מימון יצירתיים נוספים, על רקע חוסר הוודאות בשווקים. אנחנו רואים חברות אשר פועלות ביתר שאת בתקופה זו להבטיח תזרים מזומנים המספיק לתקופה של 18-24 חודשים, ופועלות לגייס משאבים נוספים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה