מדדים ומחקרים

וד"ש לבוב דילן: כמה מיליונים הושקעו ברכישת הזכויות לשירים של האמנים?

כשבוב דילן נהנה מ-400 מיליון דולר עבור הזכויות לקטלוג השירים שלו וטיילור סוויפט מ-300 מיליון דולר ובכלל, רוב האומנים מקבלים סכומי עתק עבור הזכויות, מדובר בנתיב השקעה מיוחד שנפתח בשנה האחרונה

כפיר אדר | 
בוב דילן (צילום קן רגן אינסטגרם)
המוזיקאים עשו במהלך השנה האחרונה מספר עסקאות העצומות שהביאו למכירת הזכויות לאלבומים שלהם, אבל אל תדאגו להם - הם קיבלו עבור כך סכומי עתק, עסק משתלם במיוחד בעידן מגיפת הקורונה העולמית, כאשר סיבובי הופעות ומכירות אלבומים נעצרו לחלוטין.
רוכשי האלבום לוקחים על עצמם את הסיכון, אך יכולים להרוויח כסף במהרה באמצעות רישיון, קבלת תמלוגים ומכירת זכויות אחרות להשמיע שירים. הערך של האלבומים למוזיקה מרקיע שחקים בזכות שירותי הזרמת מוסיקה כמו Spotify, Pandora ו-Apple Music. בנוסף, ישנם מספר הטבות מס גדולות למכירת קטלוג מוזיקה.
שתי החברות המניעות בעיקר את גל המכירות הקטלוגי בשנים האחרונות הן Hipgnosis Songs Fund ולצידה Primary Wave והן משנות את הדרך בה פועלת תעשיית המוזיקה. באופן מסורתי, זכויות פרסום למוזיקה נשארות אצל מפרסמים וכותבי שירים, וזכויות מוקלטות שייכות למוזיקאי/פרפורמר ותווי תקליטים. אך בשנה האחרונה שתי החברות הללו קנו את הזכויות לאלבומים של אמנים ובהם ניל יאנג, סטיבי ניקס, פליטווד מק, דאייר סטרייטס, שאקירה, ג'ון לנון, ראיין טדר, בוב דילן, בוב מארלי, 50 סנט, נלי ועוד רבים.
ימים ספורים אחרי שניקס מכרה את האלבום שלה ל-Primary Wave, נחשף כי בוב דילן מכר את הקטלוג שלו לקבוצת יוניברסל מיוזיק בעסקה גדולה להפליא. בעיצומה של שנת 2021, מכר ניל יאנג מחצית מקטלוג השירים שלו ל-Hipgnosis Songs. חברה זו גם רכשה את זכויות הפרסום של לינדזי בקינגהאם ושאקירה, כמו גם את זכויות התמלוגים מג'ימי איובין תוך שבוע מהעסקה של דילן. 
במיוחד העסקה של טדר מעניינת בגלל הקונה - דבר שמצביע על שלב חדש לגמרי של רכישת קטלוג מוזיקה באופק עם חברות וול סטריט שנכנסות למשחק. לאחרונה דיווח וול סטריט ג'ורנל כי אלבומי מוזיקה נסחרים בערך פי 10 עד 18 מערכם השנתי. פירוש הדבר שקטלוג שמרוויח 50,000 דולר בשנה מסוימת יכול להימכר בקלות בכל מקום שבין 5 ל -40 מיליון דולר. זו שדה נחמד לכל אמן, ובמיוחד לבוב דילן, בן 79.
להלן רשימה של מכירות קטלוג המוזיקה הגדולות ביותר בשנה האחרונה (בערך). במקרים רבים תנאי העסקאות לא נחשפו, אך Hipgnosis הוציאה 700 מיליון דולר לרכישת 42 קטלוגים רק בין מרץ 2019 למרץ 2020 ו-670 מיליון דולר ממרץ 2020 עד ספטמבר 2020 בגין זכויות ליותר מ 44,000 שירים. ביסודו של דבר, כולם ברשימה זו הכניסו כסף רציני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה