מדדים ומחקרים
תקועים בפקקים: האם הציבור בעד או נגד אגרת גודש על נוסעי הרכב הפרטי?
היקף הרכבים החדשים שעולים על הכביש בישראל עולה משנה לשנה, וכך גם הצפיפות בכבישים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף שנת 2019 היו כ-3 מיליון רכבים פרטיים בישראל, גידול של 3.66% לעומת 2018. מדובר אמנם במגמת ירידה בקצב הגידול (4.3% בשנת 2018, 4.8% בשנת 2017, 5.6% בשנת 2016, 5.1% בשנת 2015), אך עדיין גידול משמעותי בהיקף הרכבים הפרטיים שניזונים מאותן התשתיות. כך, המילה "פקק" כבר הפכה למציאות עבור כל מי שמגיע לאיזור תל אביב בשעות יום העבודה, כשהתוצר הינו עומס על תשתיות, זיהום אוויר, תאונות דרכים והמון זמן וכסף שיורד לטמיון בשל העומס בכבישים.
ממצאי הסקר העלו כי כשני שלישים (66%) מוכנים לשלם יותר בעבור רכב פחות מזהם, ויותר ממחצית (53%) מסכימים כי יש להטיל מס על מוצרים שאינם עומדים בתקן ירוק. שיעור דומה (52%) מוכנים להוציא יותר על דיור (שכ"ד או מחיר הדירה), כדי לגור בבית שנבנה לפי תקן בניה ירוקה וחסכוני בהוצאות חשמל ומים.
רוב גדול בציבור (81%) רואה בחברות הגז והנפט ותחנות הכוח כאחראיות המרכזיות לפעול לצמצום זיהום האוויר בישראל, כמו גם התעשייה הישראלית כולה (76%) כאחראית לכך. אחריהן, נתפסת הממשלה כאחראית במידה רבה עד רבה מאוד לפעול לצמצום זיהום האוויר בישראל, בדגש על משרדי האנרגיה, התחבורה והמשרד להגנת הסביבה (73% מהציבור ייחסו להם אחריות רבה עד רבה מאוד). הציבור מודע גם לאחריותו האישית לפעול להפחתת זיהום האוויר: כ-60% מטילים את האחריות על הנוסעים ברכב פרטי וכ- 58% על הציבור עצמו.
הכתבות החמות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה