מדדים ומחקרים
מהפכת הרכבים החשמליים בישראל עובדת? הנתונים נחשפים
?המשרד להגנת הסביבה מפרסם ממוצע פליטות פחמן דו חמצני עבור כלי רכב פרטיים חדשים לשנים 2022-2023: על אף גידול בכניסת כלי רכב חשמליים, ממוצע הפליטות בישראל גבוה מאירופה, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "איכות האוויר בערים שלנו תלויה במידה רבה באופן בו נבחר לנוע בהן"
כלי רכב פרטיים מהווים כ-48% מפליטות מזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה כבישית ו-65% מפליטות גזי החממה מכלי רכב בישראל. העלות החיצונית של מזהמי אוויר וגזי חממה מכלי רכב פרטיים מוערכת בכ-3 מיליארד שקל בשנה.
מדינת ישראל קבעה בהחלטת ממשלה "מעבר לכלכה דלת פחמן" (מספר 171), כי "הגבלת כמות פליטות גזי החממה מרכב חדש, שמשקלו הכולל עד 3.5 טון, הנרשם החל משנת 2030, לכמות השווה לעד 5% מכמות פליטות גזי החממה הממוצעת לרכב חדש", כך שבשנת 2030 כל כלי הרכב הפרטיים החדשים יהיו כלי רכב שאינם פולטים מזהמי אוויר באופן ישיר.
הדוח שמפרסם המשרד מנגיש מידע סביבתי לציבור ומייצר תמונת מצב ברורה של התפלגות דרגות זיהום האוויר של כלי הרכב החדשים לכל יבואן וכן את הממוצע פליטות גזי חממה מכלי רכב אלה. המידע מסייע לצרכנים גדולים וקטנים לבצע את הבחירה המתאימה להם בהתייחס לפרמטר הסביבתי של כלי הרכב המיובאים על ידי החברות השונות. בנוסף, המידע מאפשר לכל בעלי העניין להבין את תמונת המצב כבסיס לקבלת החלטות על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים.
הפרסום כולל מידע המשקף את פוטנציאל פליטות גזי חממה מכלי רכב פרטיים חדשים - "ממוצע פליטת פחמן דו חמצני". "ממוצע הפליטה" מאפשר לבחון את קצב הפחתת פליטות גזי חממה מכלי רכב חדשים. בהשוואת הפליטה הממוצעת בישראל אל מול האיחוד האירופי ניתן לראות שבשנת 2022 ממוצע הפליטה בישראל עמד על 128.3 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת באירופה בה הממוצע עמד על 108.1, הבדל של כ-20%. זאת, למרות שקצב חדירת כלי רכב חשמליים היה דומה: 10% בישראל מול 12% באירופה.
בשנת 2023 הפער בין הממוצעים הצטמצם אך עדיין ממוצע הפליטה בישראל היה גובה יותר מאשר באירופה – 115.5 (גרם לק"מ נסיעה) לעומת אירופה בה הממוצע עמד על 106.6. זאת, למרות שקצב חדירת כלי הרכב החשמליים המלאים היה גבוה יותר בישראל – 18% לעומת 14% באירופה.
באירופה "ממוצע הפליטות" מוסדר ומוגדר בחקיקה ומאפשר להבטיח כי השוק נע בכיוון הנכון. המשרד להגנת הסביבה סבור כי יש לפעול על מנת להקים בישראל מנגנון יעדי פליטות לכלי רכב חדשים אשר יבטיחו עמידה ביעדים. המשרד מקדם הקמת מנגנון זה יחד עם המשרדים השותפים – משרדי האוצר, התחבורה ואנרגיה.
עוד ב-
בהתייחס להתפלגות דרגות זיהום אוויר, בשנים 2022-23 כ-27% מתוך כלי רכב הם מדרגות זיהום אוויר 1-2 (כלי רכב מופחתי זיהום). עם זאת בשנת 2023 ישנה עליה באחוז כלי הרכב בדרגות זיהום אוויר 14-15 (כלי הרכב המזהמים ביותר) 26% ביחס לשנת 2022 שעמד על 17%.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה