מדדים ומחקרים

המחקר הבינלאומי הרשמי מוכיח: ישראל בהתרסקות מתמדת

ה-TIMSS, המחקר הבין-לאומי המתקיים אחת לארבע שנים ובודק את ההישגים הלימודיים בעולם, מציג ירידה דרסטית בקרב תלמידי כיתה ח' שכולל התרסקות במתמטיקה, נסיגה גדולה במדעים, ופערים הולכים וגדלים בין יהודים לבין ערבים. וזה עוד כשהמחקר לא כלל את מזרח ירושלים ואת המגזר החרדי, ובכלל נערך לפני המלחמה
מערכת ice | 
חוק חינוך חובה (צילום פלאש 90/ קובי גדעון)
נתוני מחקר TIMSS הבין לאומי לתלמידי כיתות ח' חושפים כי במדעים, ישראל יורדת 10 שלבים לעומת המחקר האחרון, שהתקיים לפני 4 שנים, מהמקום ה-15 אל המקום ה-25 בדרוג. במתמטיקה, ישראל מתרסקת אל המקום ה-23 לאחר שהיתה בטופ 10 לפני 4 שנים ודורגה אז במקום 9.
כל זאת, כשהמחקר לא בדק כלל את המגזר החרדי ואת ילדי מזרח ירושלים, זאת למרות שצמח הפער בין תלמידי המגזר היהודי לבין תלמידי המגזר הערבי, ומי יודע מה היו מראים הנתונים לו נבדקו גם האחרונים, תרתי משמע. בנוסף, המבדק נעשה לפני פרוץ מלחמת ה-7 באוקטובר, ארוע שעלול מן הסתם להעצים את ההתדרדרות.
המחקר נערך במאי 2023 ובדק את הידע והמיומנויות של תלמידי ח' במתמטיקה ובמדעים ב-44 מדינות ברחבי העולם. במחקר המדובר נבחנו כ-300,000 תלמידים מכ-9,000 בתי ספר ברחבי העולם. בישראל נערך המחקר בקרב מדגם ארצי מייצג המונה כ-5,200 תלמידים מ-195 בתי ספר. 

ה-TIMSS הוא מחקר בין-לאומי המתקיים אחת לארבע שנים, ובודק את ההישגים הלימודיים של תלמידי כיתות ד', ח', ו-י"ב, בתחומי המתמטיקה והמדעים. המחקר בודק את רמת ההוראה ואת ההישגים הלימודיים בשנתונים אלה ומשווה את התוצאות בין מדינות שונות בעולם.
על-פי הממצאים המרכזיים, בין השנים 2019 ו-2023 נרשמה ירידה של 32 נקודות בממוצעי ההישגים. בשנת 2019 עמדו הישגי התלמידים בכיתות ח' על 519 נקודות במתמטיקה, ובשנת 2023 עמדו על 487 נקודות. במדעים עמדו ההישגים בשנת 2019 על 513 נקודות, ובשנת 2023 על 481 נקודות.
עוד נתונים מדאיגים מהמחקר מספרים על כך שאחד מכל 5 תלמידים סווג לרמה שמתחת לסף לעומת אחד מכל 8 בשנת 2019. רק אחד מכל 13 תלמידים בישראל הצטיין לעומת אחד מ-7 במחזור הקודם. כמו כן, בקרב דוברי עברית נרשמה ירידה של 26 נקודות במתמטיקה ו-29 נקודות במדעים, בעוד בקרב דוברי ערבית נרשמה התדרדרות גדולה יותר, 56 נקודות במתמטיקה ו-49 נקודות במדעים.
שר החינוך יואב קיש אמר בתגובה: "אני אומר את זה בצורה הכי ברורה, מדינת ישראל בירידה מאוד משמעותית בשני המקצועות, גם בירידה עצמה וגם במיקום הבין לאומי שלה. התקציב לשנת 2025 לא נותן את המענה שרצינו, הוא משמר את המצב, אבל זה מביא בשורות למערכת החינוך. ברגע שאי הודאות הכלכלית שנובעת מהמלחמה תסתיים, נבוא בדרישה משמעותית. השקעה בדור העתיד היא הערובה הבטוחה ביותר לחיזוק החוסן הלאומי. עם סיום המלחמה נדרוש תקצוב תוספתי של מיליארד שקלים למערכת החינוך, להתמודדות עם האתגרים החדשים."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה