מדדים ומחקרים

בשורה קשה לנתניהו: רק 13% מהציבור מאמין שהביע חרטה כנה על האסון

לקראת יום כיפור, ארגון מפרסם את נתוני סקר עשרת ימי תשובה. על פי הממצאים, רק 13% מהציבור הישראלי סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע חרטה כנה ואמיתית על אסון השבעה באוקטובר

מערכת ice |  3
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ארגון גשר, הפועל למעלה מ-50 שנה לחיבור וחיזוק הקשר בין חלקי העם השונים,  מפרסם את נתוני סקר עשרת ימים תשובה. הסקר נערך על ידי מכון המחקר "לזר מחקרים" ובוצע באמצעות Panel4All.
 על פי הממצאים, רק 13% מהציבור הישראלי סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע חרטה כנה ואמיתית על אסון השבעה באוקטובר. עוד מציינים עורכי הסקר, כי מרבית הציבור הישראלי סבור כי החוסן של עם ישראל, ערב ראש השנה הנוכחי הינו חזק יותר מאשר בערב ראש השנה שעברה.
לעומת ראש הממשלה, בלטו בסקר שתי דמויות אשר נתפסות בקרב הציבור ככאלו שהביעו חרטה כנה והם הרמטכ"ל הרצי הלוי (עם 29%) וראש אמ"ן אהרון חליוה (24%), אשר אף נטל אחריות בפועל והתפטר. 
בקרב נשים, האמונה בחרטת נתניהו נמוכה אף יותר, כאשר רק 10% מהנשים סבורות כי הוא הביע חרטה כנה ואמיתית, בעוד 15% מהגברים סבורים כי הוא הביע חרטה. תמונה שונה בתכלית, עורכי הסקר מציינים כי הבחינו שבקרב הציבור החרדי והערבי, כאשר 24% מהציבור הערבי סבורים כי ראש הממשלה הביע חרטה ולמעלה מ-27% מהציבור החרדי סבורים כך גם כן.
בשאלה ממי צריכה ממשלת ישראל לבקש סליחה לקראת יום כיפור, ענו משתתפי הסקר כי ממשלת ישראל צריכה לבקש סליחה ממשפחות נרצחי השבעה באוקטובר (33%) וממשפחות החטופים (30%). 
לאחריהם, השיבו כי על הממשלה לבקש סליחה ממשפחות חללי המלחמה (10%) וממפוני הצפון (3%). כעשירית מהציבור (8%) סבורים שממשלת ישראל לא צריכה לבקש סליחה כלל.
בסוגית "הסליחה", רואים פער גדול בעמדות בין הציבור החילוני לציבור הדתי-חרדי: הציבור החילוני סבור, ברובו, כי הסליחה צריכה להיות מופנית אל משפחות החטופים (44%), בעוד רק חלק קטן מהציבור הדתי והחרדי חושב כך, עם 10% ו-14% (בהתאמה).
 על פי הציבור הדתי, בקשת הסליחה צריכה להיות כלפי המשפחות השכולות של ה-7 באוקטובר וחללי המלחמה (36% ו-19% בהתאמה). כרבע מהציבור החרדי (24%), סבור כי ממשלת ישראל לא צריכה לבקש סליחה כלל.
על פי הסקר, כמחצית מהמשיבים (44%) סבורים שנשארנו מפולגים כמו לפני המלחמה. 31% מעט אופטימיים יותר, וטוענים שבעם יש שינוי אבל הפוליטיקאים ממשיכים לפלג. 18% בלבד מאמינים שאכן למדנו לקח מאירועי ה-7 באוקטובר וכעת ישנה דאגה גדולה יותר בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית. 
בחלוקה מגדרית רואים כי גברים חושבים יותר שנותרנו מפולגים עם 50%, זאת לעומת 40% מציבור הנשים שסבור כך. לעומת זאת, חלק גדול מהנשים רואות את הפוליטיקאים כגורם מפלג עם יותר משליש אשר סבורות כך (36%). חלק גדול בציבור החרדי סבור כי למדנו את לקחי השבעה וכיום ישנה דאגה גדולה יותר בין הקבוצות השונות (32%) זאת לעומת הציבור החילוני אשר חלק גדול ממנו (48%) מאמין כי נותרנו מפולגים ו-39% ממנו סבור כי הפוליטיקאים גורמים לפילוג.
מרבית הציבור הישראלי סבור כי החוסן של עם ישראל, ערב ראש השנה הנוכחי הינו חזק יותר מאשר בערב ראש השנה שעברה (46% סבורים שחזק יותר, לעומת 28% שסבורים שנחלשנו).  15% סבורים כי הוא נותר אותו הדבר. 
בקרב דתיים וחרדים, תחושת החוסן חזקה משמעותית מבשאר האוכלוסייה, כאשר 73% מהדתיים ו-63% מהחרדים סבורים שאנו חזקים יותר בראש השנה הנוכחי. לעומת זאת, הציבור החילוני בישראל סבור שאנו חלשים יותר מאשר בראש השנה הקודם עם 39% לעומת 36% אשר סבורים שהתחזקנו. 
אילן גאל דור, מנכ"ל ארגון גשר: "בכל סקר ומחקר שאנו מבצעים לאורך השנים, אנו רואים באופן עקבי וברור עד כמה האחדות והחוסן של עם ישראל, הינם מרכיבים חיוניים לעצם קיומה של מדינת ישראל. 
גם בימים אלה, בהם אנו מצויים בלחימה במספר חזיתות, אזרחי ישראל ממשיכים ומדגישים את חשיבות האחדות והערבות ההדדית. פה גם נעוץ הקושי של אזרחי ישראל עם אי נטילת האחריות וחוסר תחושת החרטה מצד מנהיגי המדינה.  כולי תקווה שעשרת ימי תשובה, יהיו פתח לתחילתו של תהליך לבניית אמון וערבות בין העם למנהיגיו ואחדות בין הקבוצות השונות והמגזרים השונים במדינת ישראל".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כן. ממש.
    שקול 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשובה לסקרים שלכם תבוא ביום הבחירות.
    סגור
  • 2.
    לא קונה
    מוטי 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפה עשיתם את הסקר באחים למשק אא תפסיקו
    סגור
  • 1.
    חחחחחחחחחחחחחחח
    חחחחחחחחחחחחחח 10/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    13% מהציבור...חחחחחחחחחחחחחחחח........זה כולל את עובדי ice או בלעדיהם ?
    סגור