מדדים ומחקרים

הכלכלן הראשי: לצמצם את הטבת המס על חיסכון לפנסיה לעשירונים העליונים

מסקירה בנושא פנסיה שפרסם אגף הכלכלן הראשי עולה כי בשלב ההפקדה לפנסיה, ההטבה החודשית הממוצעת שניתנת לעשירון העליון מוערכת ביותר מפי מאה מהעשירון התחתון. ההטבה הגבוהה לחוסכים בעשירונים העליונים אינה חיונית להבטחת חיסכון פנסיוני מספק, וצמצומה יביא לחיסכון של כחמישה מיליארד שקל
מערכת ice | 
פנסיה (צילום freepik)
אגף הכלכלן הראשי פרסם היום (שני) מסמך ניתוח מדיניות העוסק בהטבת המס לחיסכון פנסיוני בישראל. במרכז הניתוח ניצבת שאלת הנחיצות והיעילות של ההטבות. זאת, במיוחד לנוכח העלות הגבוהה של המערכת והשפעתה על פרוגרסיביות מס ההכנסה.
מערכת הפנסיה בישראל מורכבת משני רבדים: רובד בסיסי אוניברסלי (קצבת זקנה) ורובד תעסוקתי שבו עובדים ומעסיקים מפרישים לקרנות פנסיה. גובה הקצבה מהרובד התעסוקתי תלוי בעיקר בהיקף ההפרשות, כמו גם בתשואות, דמי ניהול ורציפות תעסוקתית. הטבות המס לחיסכון פנסיוני ניתנות בשלוש נקודות במהלך חיי הפנסיה: שלב ההפקדה עם פטור חלקי ממס על הפקדות מעסיקים ועובדים, שלב הצבירה עם פטור מלא על רווחי ההון ושלב המשיכה עם פטור חלקי ממס הכנסה ופטור מלא על תשלומי ביטוח לאומי.

ההטבה המוענקת לחיסכון פנסיוני בישראל היא הגבוהה ביותר במדינה, כ-34 מיליארד שקל בשנה (מתוך סכום זה, כתשעה מיליארד שקל מגיעים מהטבות המוענקות בביטוח הלאומי). שיעור ההטבה ביחס להפקדות לפנסיה בישראל גבוה בהשוואה למדינות ה-OECD. ישראל ממוקמת במקום הראשון עבור בעלי שכר ממוצע ובמקום העשירי עבור משתכרים בגובה ארבע פעמים השכר הממוצע.
ממצאים מובהקים מראים כי ההטבה המוענקת לעשירון העליון מגיעה לכ-740 אלף שקל לאורך חיי החוסך, לעומת העשירון החמישי שמקבל בממוצע כ-190 אלף שקל; העשירון התחתון מקבל רק כ-18 אלף שקל. ההטבה לעשירון העליון מהווה 28% מסך ההטבות לחוסכים; כלל ההטבות בעשירון העליון גבוהות פי ארבעה ביחס לעשירון החמישי ופי יותר מארבעים ביחס לעשירון התחתון. העשירון העליון נהנה מהטבה חודשית ממוצעת של כ-2,370 שקל, בעוד העשירון החמישי מקבל רק 420 שקל; העשירון התחתון מקבל בממוצע 18 שקל בחודש.
עמדת אגף הכלכלן הראשי היא כי ההטבה הגבוהה המוענקת לחוסכים בעשירונים העליונים אינה חיונית להבטחת חיסכון פנסיוני מספק, כלומר לרמת החיים הבסיסית שהמדינה רואה בה הולמת או כדי לשמור על רמת החיים שלפני הפרישה. בישראל קיימת חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני עד לגובה השכר הממוצע, וברירת המחדל בהפרשות שמעל לשכר הממוצע משפיעה רבות על החלטת החוסכים לחסוך גם לזה. מחקרים מראים כי בעלי הכנסה גבוהה נוטים להקצות מחדש את חסכונותיהם בעקבות הטבות המס ולא להגדיל את סך החיסכון שלהם. באגף מעריכים כי צמצום ההטבה לעשירונים הגבוהים לא יפגע משמעותית בסך החיסכון שלהם או ברמת החיים שלהם בגמלאות. 
לאור האתגרים הפיסקליים שצפויים למשק בשנים הקרובות, צמצום ההטבה לעשירונים הגבוהים יכול להקטין את חבות המס המוטלת על המדינה. כאמור, צמצום ההטבה, במיוחד עבור העשירונים העליונים שמקבלים את חלקה הגדול, עשוי למתן את אי השוויון ולהשפיע פיסקאלית בצורה משמעותית. באגף מציעים דרכים לצמצום ההטבה בהפקדה, כמו הפחתת תקרת הפרשות המוטבות של המעסיק או מעבר מהטבת ניכוי להטבת זיכוי עבור ההפרשות.  על פי הערכות, הפחתת תקרת ההפקדות המוטבות עשויה להביא לחיסכון של עד כחמישה מיליארד שקל בשנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה