מדדים ומחקרים

תיראו מופתעים: 85% מהתלמידים במזרח העיר משובצים בתכנית הלימודים הפלסטינית

רוב מכריע מקרב התלמידים במזרח העיר משובצים בתכנית הלימודים הפלסטינית שתכניה רווי שטנה והסתה לרצח יהודים. יו"ר ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים ח"כ אביחי בוארון: "חייבים להנחיל לכל בתי הספר תכנית לימודים ישראלית אחת ומי שלא רוצה לשתף פעולה - לא יקבל כסף"
דוד זולדן | 
חבר הכנסת מטעם הליכוד אביחי בוארון (צילום Noam Revkin Fenton/Flash90)
ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן בראשות ח"כ אביחי בוארון קיימה היום (רביעי) דיון מעקב על תכניות הלימוד במזרח ירושלים וחשפה את הנתונים הבאים: 85% מהתלמידים במזרח העיר לומדים בתכנית הלימודים הפלסטינית שתכניה רווי שטנה והסתה לרצח יהודים. יו"ר ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים ח"כ אביחי בוארון: "חייבים להנחיל לכל בתי הספר תכנית לימודים ישראלית אחת ומי שלא רוצה לשתף פעולה - לא יקבל כסף"
ממונה אכיפה במשרד החינוך: "אצל 40 מורים התגלו תארים מזויפים מהרשות הפלסטינית וחלקם עדיין מועסקים במערכת".
חוקרי מרכז המחקר והמידע של הכנסת סקרו את תמונת המצב בחינוך במזרח ירושלים: בשנת הלימודים תשפ"ד למדו 106,000 תלמידים ב-200 בתי ספר מזרח י-ם. 84,000 מהם למדו בבתי ספר ממלכתיים רשמים בבעלות העירייה ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמים. 20,000 לומדים במסגרות פרטיות שאינם בפיקוח המדינה. באשר להשכלה של המורים במזרח ירושלים, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מתוך 3,500 המורים החדשים בכלל החינוך הערבי ברחבי הארץ בעשור האחרון, 11.5% הם בעלי תואר ממוסדות ברשות הפלסטינית (אונ' ג'נין, חברון ושכם). שני שליש מהם מלמדים במזרח ירושלים והיתר בעיקר במוסדות חינוך בדואים בנגב. 
מפקחת מחוז במנהל החינוך בירושלים רונית חן: "סך עובדי ההוראה במזרח ירושלים עומד על 6,700 מורים, כש-90% מהם, כ-6,000 מורים, למדו ברשות הפלסטינית. יו"ר הוועדה ח"כ אביחי בוארון: "בעיניים שלי 90% מהמורים האלה הם מחבלים שמחנכים ילדים. זה הרבה יותר גרוע ממחבל שבא לאוטובוס עם מטען חבלה. מורה שמגיע מג'נין לא צריך דמיון מפותח לחשוב עם איזה מטען תרבותי וחברתי הוא מגיע." עוד הוסיפה חן: "כשמורים מגיעים אלינו עם תואר ותעודת הוראה ממוסדות חינוך ברשות הפלסטינית הם נדרשים רק להשתלמות בעברית. בתשפ"ג סיימנו עם 15,000 תלמידים שלמדו בתכנית ישראלית במערכת הרשמית. משרד החינוך נכנס לעבודה במזרח י-ם לא מזמן ובתחילת תכנית החומש הראשונה היו לנו רק 2 מפקחים שם. עתה אנחנו צופים גידול במס' התלמידים שילמדו במזרח י-ם, אבל זה לא יקרה ביום אחד." מהנתונים שהציגה חן עולה כי 85% מתלמידי מזרח ירושלים לומדים בתכנית התהוג'י (תכנית הלימודים הפלסטינית).
מנהל אגף אכיפה במשרד החינוך יצחק יכין חשף נתון שהדהים את כל הנוכחים: "סטודנט שלא מתקבל ללימודים בישראל הולך ללמוד בשכם או ג'נין ושם הרמה נמוכה יותר ובמדינת ישראל חייבים להכיר בתעודות שהם מגיעים איתם. באגף האכיפה גילינו 40 תארים מזויפים ברשות הפלסטינית. גם שם קשה להם ללמוד ואז מזייפים. הגשנו תלונה במשטרה ובפרקליטות החליטו לא להגיש כתבי אישום. רובם לא מועסק במערכת, אבל חלקם כן נמצאים במערכת החינוך. אם אין כתב אישום אז אותו אדם לא ביצע עבירה. לא כזה פשוט לפטר מורים." היו"ר בוארון התפלא: "מורה שהוא לא מורה. איך יתכן שהוא עדיין מועסק?"
מנהל אגף ירושלים במשרד ירושלים שמעון אש: "המשרד שלנו אחראי על תכנית החומש לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ופיתוח כלכלי במזרח י-ם, שקרוב למיליארד ש"ח מתקציבה עוסק בתלמידים ובחינוך. אין יעד שקשור להכשרת המורים והתעודות שמגיעים איתם." 
היו"ר בוארון: "נפנה לרה"מ כדי לבטל את החלטת הממשלה הזאת על תכנית החומש כי אנחנו לא יכולים לטפל במפלצת עם כפית. פוטנציאל הנזק והפגיעה של המפלצת הזאת בתלמידי ישראל הוא עצום. זאת פצצת אטום שאנחנו מנסים לפרק אותה בחשיבה אידילית ובאבולוציה של תהליכים איטיים, אבל זה לא שם. חייבים לטפל בזה באחת, ולא בתהליך. חייבים להנחיל לכל בתי הספר תכנית לימודים ישראלית אחת ומי שלא רוצה לשתף פעולה - לא יקבל כסף."
ח"כ משה טור פז: "שינוי לא קורה ברגע. כפייה בחינוך לא עובדת."
תחייה גץ מהמשרד לביטחון לאומי ביקשה להעלות סוגיה: "אם לא יהיה תקציבים למוסדות החינוך תהיה עבריינות. לאן יילך הנוער הזה?"
יועץ לענייני ערבים במחוז ירושלים סנ"צ אייל העברי: "מרבית הציבור הנורמטיבי במזרח י-ם כן רוצה להשתתף בתכנית הישראלית. יש ועדי הורים שמתנגדים לתכנית כי רואים בזה השתתפות בממסד הישראלי. שיטת המקל והגזר עוזרת למי שכן רוצה. מי שמתנגד לכך לא ייכנס גם אם תשלול ממנו תקציב. אני מעריך שכ-60% רוצים להצטרף בתכנית הישראלית." 
נציג המשטרה רנ"ג פאדי ביסאן: "אפשר לקלוט לבתי ספר במזרח י-ם מורים אמיצים ממרכז הארץ שיכולים לעמוד בפני מכות." כשנשאל, הוסיף ביסאן: "המשטרה תוכל לתת גב למהלך כזה."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה