מדדים ומחקרים

מדד S&P 500: יקר מדי או שמדובר עדיין בהשקעה כדאית?

העצבנות והתנודתיות בשוקי המניות בתקופה האחרונה מעצימות את הדילמה של המשקיעים במדד S&P 500: למכור או לא למכור? ומהו הפיתרון עבור משקיעים שזקוקים לכסף בטווח הזמן הקצר ולא יכולים להמתין להתאוששות המדד במקרה של ירידות?

אלי אייזן | 
null (צילום shutterstock)
הירידות החדות בשווקים (שתוקנו בהמשך) העמיקו את הדילמה שבה נמצאים בימים אלה משקיעים רבים בעולם, ובהם לא מעט ישראלים: האם מדד S&P 500, מדד המניות המוביל בעולם, פשוט הפך ליקר מדי והגיע הזמן לצאת מההשקעה בו, או שמדובר עדיין בהשקעה כדאית?
למכור או לא למכור - זו השאלה שעולה באינסוף כתבות ושיחות סלון.

אין בכלל ספק שהשקעה במדד S&P 500 היא אחת הדרכים הטובות ביותר להיחשף לשוק המניות העולמי ולכלכלה האמריקנית, שהיא הכלכלה הצומחת בעולם, ולענף הטכנולוגיה, שמוביל את צמיחה הכלכלה העולמית בשנים האחרונות וצפוי להמשיך לעשות זאת בטווח הנראה לעין. ככלל, הרכיב המנייתי שכיח ברוב תיקי ההשקעות וה-S&P 500 הוא ממדדי המניות המובילים. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שגורמי הסיכון ואי הוודאות הולכים ומתרבים בתקופה האחרונה.
גורמי הסיכון ואי הודאות מתרבים
מהם אותם גורמי הסיכון ואי הוודאות שעשויים להכות במדד S&P 500 בטווח הקצר-בינוני? אפשר להצביע על כמה בולטים:
נתוני שוק התעסוקה בארה"ב: אלו העלו את החשש להאטה במשק האמריקאי, מה שכמובן מעלה את הסיכון ואי הוודאות. בנוסף, כיום מכפיל הרווח של ה-S&P 500 נמצא ברמות היסטוריות גבוהות, וייתכן שזוהי אינדיקציה שהשוק יחסית יקר באופן יחסי. 
הבחירות בארה"ב: המרוץ הפך לצמוד יותר בעקבות פרישת ביידן והחלפתו בהאריס כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, דבר שמוסיף מרכיב של אי ודאות לשווקים. אם טראמפ יזכה, שוק המניות עשוי להגיב בחיוב בטווח הקצר, במיוחד בתעשיות הנפט והגז, הפיננסים והתעשיות הביטחוניות. טראמפ ידוע בתמיכתו בהקלות רגולטוריות ובהפחתת מיסים על חברות, מה שיכול להוביל לעלייה במחירי המניות. עם זאת, ההשפעה בטווח הארוך פחות ברורה, במיוחד אם המתחים המסחריים עם סין יחמירו והמצב הפנימי באמריקה יהיה לא יציב.
אם האריס תזכה, שוק המניות עשוי לחוות תנודתיות מסוימת בטווח הקצר, במיוחד בתעשיות הנפט והגז, כימיקלים ותחבורה, בשל מדיניות הממשל הדמוקרטי הכוללת תמיכה באנרגיה מתחדשת והפחתת פליטות גזי חממה (חשוב לסייג ולומר שאותם סקטורים חוו ביצועים לא רעים גם תחת הממשל הדמוקרטי של ביידן).
לעומת זאת, תחומים כמו אנרגיה ירוקה, טכנולוגיה ובריאות עשויים ליהנות ממומנטום חיובי (אותם סקטורים חוו נפילה לאחר העימות הנשיאותי וההפסד המסתמן של ביידן בבחירות – טרם הפרישה). האריס גם צפויה להגדיל את ההוצאות הציבוריות של הממשל וליצור מקומות עבודה חדשים, מה שעשוי להגביר את הצמיחה ולהשפיע לחיוב על שוק המניות בטווח הארוך.
החלטת הריבית של הפד: בכינוס האחרון, הבנק הפדרלי של ארה"ב רמז כי ייתכן שהריבית בספטמבר תשתנה. ככלל, סביבת ריבית נמוכה מספקת רוח גבית לשוק המניות, אך ייתכן שכעת המהלך ייתפס כתגובה מאוחרת של הפד להאטה אפשרית במשק האמריקאי. לכן, למהלך של הורדת הריבית יכולות להיות השפעות לשני הכיוונים.
רוחות המלחמה במזרח התיכון: הסיכוי להסלמה בין ישראל לחיזבאללה ולאיראן מעסיק אותנו בישראל מסיבות ברורות, אבל החשש מגלישה של הקונפליקט והתפתחות אפשרית שלו למלחמה אזורית, מדאיג משקיעים רבים גם בעולם. עימות כזה עשוי בין השאר לשבש קווי אספקה, לפגוע בתשתיות ולהביא לזינוק במחיר הנפט. 

אלי אייזן. צילום: גלובלנט
ביניים:
אז האם המסקנה היא שיש להתרחק ממדד S&P 500? ממש לא. מדובר באחד מהמדדים המובילים בעולם שההשקעה בו מניבה, היסטורית, תשואות נאות לטווח בינוני וארוך. ניתן לראות זאת דווקא בראי מספר ירידות משמעותיות שרשם המדד לאורך ההיסטוריה.
למשל, במהלך המשבר הפיננסי של 2008, המדד ירד בכ-56.8% בין אוקטובר 2007 למרץ 2009. עם זאת, המדד התאושש ובמהלך העשור הבא ועלה בכ-330%. דוגמה נוספת היא בתחילת 2020, כאשר פרוץ מגפת הקורונה הוביל לירידה של למעלה מ-15% במדד, אך  גם במקרה זה המדד חזר לעלות בצורה משמעותית בחודשים שלאחר מכן, והגיע שיאים חדשים בשנת 2021.
כמובן ​שמי שימהר למכור את האחזקות שלו במדד מחשש לירידות לא בהכרח יידע לתזמן את המועד הנכון לחזור ולהיחשף אליו ועלול לפספס את ה"ריבאונד", כשזה יגיע.
לכן, עבור משקיעים לטווח בינוני-ארוך שלא נרתעים מתנודתיות, אין סיבה להיבהל מהירידות האחרונות בשווקים. אבל אי אפשר להתעלם מכך שלא כל המשקיעים הם כאלה. יש לא מעט משקיעים שהסיבולת שלהם לסיכון ולהפסדים בטווח הקצר נמוכה יותר. בשנים האחרונות, במיוחד, לא מעט משקיעים סולידיים רצו "לעלות על עגלת ה-S&P" והעבירו כסף מפיקדונות בנקאיים וקרנות כספיות.
יש גם משקיעים שזקוקים לכסף בטווח הזמן הקצר ולא יכולים להמתין להתאוששות המדד, במקרה של ירידות. כמו כן, יש לקחת בחשבון שההצטרפות של משקיעים בשנתיים האחרונות להשקעה ב-S&P 500 הגיעה דווקא בתקופה שבא המדד היה בשיאו. כאשר מדובר במשקיעים שאינם מנוסים ואינם אנשי מקצוע הם עלולים להגיב ב"פאניקה" ו"לברוח" ברגע שהמדד יורד.
בפני משקיעים אלה עומדת כמובן האופציה לממש את ההשקעה ולהעביר את הכסף למסלולי השקעה סולידיים יותר. אלא שגם אופציה זו לא חפה מסיכון בעת הנוכחית: ההערכות בשוק הן שהריבית בארה"ב תתחיל לרדת כבר בחודש הבא, מה שעשוי להוביל לירידת ריבית באפיקים הסולידיים בחודשים הקרובים.
ייתכן שהפתרון עבור משקיעים מסוג זה הוא אופציית ביניים – גידור ההשקעה במדד. "גידור" הוא שימוש במכשירי השקעה שמאפשרים להיחשף למדד אך מפחיתים את הסיכון במקרה של ירידות (אך גם את התשואות במקרה של עליות). למשל, שטרות מובנים  (Structured notes) ופיקדונות מובנים Structured Deposits)) הם שני מכשירי גידור פופולריים להשקעה ב-S&P 500. לאור ריבוי גורמי הסיכון בשוק המניות, מצד אחד, ותוואי הריבית היורד, מצד שני – זוהי אופציה שראויה לבחינה בעת הנוכחית.
הכותב: אלי אייזן, אסטרטג ראשי ומנהל תחום שוק ההון בטראסט קפיטל מקבוצת גלובלנט
*המאמר משקף את דעת הכותב בלבד ואין מדובר בייעוץ השקעות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה