מדדים ומחקרים

תפתחו יומן: נחשף התאריך בו בג"ץ יפסוק בסוגיית גיוס החרדים

סוגיית הגיוס הנפיצה מחוללת שוב סערה ציבורית אבל מי שדוחק בבג"ץ למהר עם החלטותיו בנושא כדאי שייקח בחשבון גם את זמן התארגנות המשיבים לעתירה 
דוד זולדן | 
גיוס חרדים-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, עמית שאבי/POOL)
בג״ץ שעוסק בסוגיית הגיוס צפוי לפרסם את פסק הדין בבג״ץ הגיוס לא לפני ה-10.6. הסיבה המרכזית לכך היא בגלל שבית המשפט העליון מאפשר לאיגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים להגיש את עמדתם עד ה-10.6.
ובתוך כך, מנתוני אכ"א בצה"ל עולה כי מתחילת מלחמת חרבות ברזל ועד לסוף פברואר 2024 פנו כ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לשירות צבאי. 88% מן הפונים - 3,120 חרדים שהגישו בקשות לגיוס - נדחו לאחר שנמצאו לא כשירים.
על-פי נתוני אגף תכנון כוח אדם של צה"ל, היעדר הכשירות של אלפי הפונים החרדים היה ממגוון רחב של סיבות, אך לרוב בשל אי-כשירות רפואית. מתוך 880 החרדים שנמצאו כשירים לשירות צבאי מבחינה רפואית, גויסו רק 540, המהווים 13.5% בלבד מכלל הפונים.
יש לציין כי חרדים רבים שביקשו להתגייס לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל הם מתנדבי שלב ב', שביקשו להתגייס לשירות מילואים לאחר טירונות קצרה מן הרגיל. מדובר בגברים בני 26 ומעלה - בין היתר משום שבצה"ל נמנעו מקריאה לצעירים מגיל זה להתגייס, כדי שלא לעורר התנגדות בקרב ראשי הישיבות, ובכאלה שקיבלו פטור על-רקע רפואי שהוא פעמים רבות פטור על-רקע נפשי.
הנתונים הללו אינם אומרים דבר ביחס ליכולת לגייס לשירות ביטחון מועמדים צעירים ובריאים בבני גיוס מקרב המגזר החרדי. זאת, משום שכ-66,000 חרדים בני 18 עד 26 אינם משרתים בצה"ל לאחר שקיבלו פטור 'תורתם אומנותם', שאינו קשור למצבם הבריאותי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה