מדדים ומחקרים

הנתונים מפתיעים: נחשף מספר החרדים שהתגייסו מה-7 באוקטובר

הנתונים של צה"ל שהוצגו בכנסת מעידים כי צה"ל גייס רק 600 מתוך  4000 בקשות לגיוס בתכנית שלב ב' המקוצרת ובעצם רק 13.5% מן המתנדבים החרדים במלחמה גויסו בפועל
דוד זולדן |  2
גיוס חרדים-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הנתונים חושפים: מאז 7 באוקטובר פנו כ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס, אך 88% מהם נדחו לאחר שנמצאו לא כשירים לשירות.
מתחילת מלחמת חרבות ברזל ועד לסוף פברואר 2024 פנו כ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לשירות צבאי. 88% מן הפונים - 3,120 חרדים שהגישו בקשות לגיוס - נדחו לאחר שנמצאו לא כשירים.
על-פי נתוני אגף תכנון כוח אדם של צה"ל, היעדר הכשירות של אלפי הפונים החרדים היה ממגוון רחב של סיבות, אך לרוב בשל אי-כשירות רפואית. מתוך 880 החרדים שנמצאו כשירים לשירות צבאי מבחינה רפואית, גויסו רק 540, המהווים 13.5% בלבד מכלל הפונים.
יש לציין כי חרדים רבים שביקשו להתגייס לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל הם מתנדבי שלב ב', שביקשו להתגייס לשירות מילואים לאחר טירונות קצרה מן הרגיל. מדובר בגברים בני 26 ומעלה - בין היתר משום שבצה"ל נמנעו מקריאה לצעירים מגיל זה להתגייס, כדי שלא לעורר התנגדות בקרב ראשי הישיבות, ובכאלה שקיבלו פטור על-רקע רפואי שהוא פעמים רבות פטור על-רקע נפשי.
הנתונים הללו אינם אומרים דבר ביחס ליכולת לגייס לשירות ביטחון מועמדים צעירים ובריאים בבני גיוס מקרב המגזר החרדי. זאת, משום שכ-66,000 חרדים בני 18 עד 26 אינם משרתים בצה"ל לאחר שקיבלו פטור 'תורתם אומנותם', שאינו קשור למצבם הבריאותי.
נתונים אלה פורסמו במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לאחר שהוצגו בפני ועדת החוץ והביטחון. ביממה האחרונה הופצו על-ידי ח"כ והשר לשעבר חיים רמון, בציוץ שפרסם ברשת X. לטענתו, הנתונים מוכיחים כי למרות הדיבור של ראשי הצבא על הצורך בגיוס המוני צעירים חרדים לשירות צבאי - צה"ל לא ערוך ולא מסוגל לגייס כמות כזאת של חרדים. הציוץ של רמון זכה לתהודה רבה ברשתות החברתיות החרדיות. כך, למשל, כתב עורך העיתון החרדי 'משפחה': "לאחינו הסרוגים, הגיע הזמן לדבר אמת", תוך ששיתף את צילום ציוצו של רמון ותוך התייחסות לדרישה של מגזר הציונות הדתית מן החרדים להתגייס לצה"ל.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רוצים להתגייס
    יהודי 06/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדתיים רוצים להתגייס לא מגייסים אותם סתם רעש של השמאל. הם צריכים ללכת לחיל האוויר לא יהיה סרבנות לעולם. נראה את השמאל דתיים לחיל האוויר!
    סגור
  • כמה שטויות
    . 06/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם לא עמדו ברף ההתאמה המינימלי הנדרש כדי להתגייס. כל מועמד לגיוס מקבל פרופיל רפואי וציון התאמה בהתאם למבחנים קוגניטיביים וראיון אישי. אי אפשר לגייס ולתת נשק לאנשים שלא עומדים ברף המינימלי, בין אם הם חילונים או חרדים. השאלה היא למה כ"כ הרבה מהחרדים לא עומדים ברף.
    סגור