נדל"ן ותשתיות

רעידת האדמה במרוקו: עד כמה ישראל ערוכה לתרחיש דומה?

בדק בית שנעשה לאחר רעידת האדמה במרוקו מציגים נתונים עגומים: הערכות משרד הבינוי השיכון מעידים כי ישנם יותר מ80 אלף מבנים בני שלוש קומות ומעלה דורשים חיזוק כחלק נכבד בהם הוא דירות מגורים.ישי רוט, סמכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בקבוצת שובל יוצא כנגד מדיניות הממשלה ואומר : "צריך להבין שתמ"א זו לא פריבילגיה אלא כורח המציאות וחובה מוסרית של המדינה"
מערכת ice | 
הערכות לרעידות אדמה בישראל-אילוסטרציה (צילום vecteezy, shutterstock)
ישי רוט, סמכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בקבוצת שובל, יוצא כנגד התנהלות הממשלה ישראל ואומר: "משקיעה מיליארדים בהיערכות למלחמות אבל לא מכניסה את היד לכיס בכל הנוגע לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. לפי הערכות משרד הבינוי והשיכון יש בישראל כ-80 אלף מבנים בני שלוש קומות ומעלה הטעונים חיזוק, ובהם כ-810 אלף דירות. עד היום חוזקו ומוגנו מתוקפה בפועל פחות מ 2% מהמבנים רובם המוחלט במחוזות תל אביב והמרכז".
רוט טוען כי הגיעה העת שהמדינה תיקח אחריות במקום להתנער ממנה ואומר: "אנו קוראים למדינה לתת לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לטפל בקידום ההתחדשות העירונית בישראל כי הרשויות המקומיות הן החסם הגדול להתחדשות עירונית".
רוט על הממשלה לסייע ליזמים לקדם את מתחמי הפינוי בינוי. אפשרות אחת היא מתן קרקע משלימה ליזם באזור אחר. אפשרות אחרת היא מתן הרבה יותר אחוזי בניה ליזמים על מנת שאלה יוכלו להקצות אחוז גדול יותר מהדירות למחיר מטרה/ מחיר למשתכן או כל שם תואר אחר ובלבד שזה יסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה.
אמנם בשבועות האחרונים רואים יותר ויותר רשויות שמקדמות מתחמים שלמים יחד עם משרד השיכון להתחדשות עירונית אלא שללא שהמדינה תשיט את הספינה, לא נראה שום שינוי משמעותי בתחום.
במציאות הכלכלית של היום אין ספק כי ההתחדשות העירונית היא הענף הפעיל ביותר בתחום הנדלן. חיסול התמ"א, על פי טענת רוט תגרום לפגיעה בענף ולעליית מחירים. לפני מספר חודשים הודיע יו"ר מטה הדיור שאין כוונה להאריך את התמ"א והיא תפוג באוקטובר, למעט רשויות שיגישו תוכניות עירוניות.
בדבריו, רוט מדובר בטעות וכי אסור לתת לרשויות את הסמכות לאשר פרוייקטי התחדשות עירונית היות שרובן לא מעוניינות בקידום פרויקט ולראיה דו"ח מבקר המדינה שביקר את הרשויות המקומיות בהקשר זה.
לדברי ישי רוט: "אנו כבר רואים כיצד עונת הבחירות לרשויות המקומיות משפיעה לרעה על ההתחדשות העירונית ועל פרויקטי בניה בתחומי הרשויות. ראשי רשויות עוצרים התחדשות עירונית כי הם פוחדים מבניה ומעדיפים למשוך זמן כדי שלא יהיו תלונות מצד תושבים".
לא די בכך שרשויות לא מסוגלות לתת מענה ליזמים, כעת מבקשים להוסיף עליהן את נטל ניהול המדיניות? ישראל היא מהמדינות המפגרות בעולם בכל הנוגע לבירוקרטיה. אפילו אם יזם מבקש היתר במסגרת מסלול ירוק, יעברו מינימום שנה וחצי עד שנתיים עד שיקבל היתר בניה. ההתנהלות מול הרשויות המקומיות קשה, ארוכה ומסובכת. יזמים ממש יורקים דם עבור כל בקשה ועבור כל היתר.
הבעיה היא שישראל לא משקיעה משאבים למנוע את התרחיש. בנוסף הרשויות המקומיות מעמיסות חסמים רבים שמקשים על קידום תוכניות וקבלת היתרי בניה בגלל מחסור במשאבים כספיים והעומד על תשתיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה