נדל"ן ותשתיות

כיכר ציבורית או חניון? זו המכה שספגה עיריית ת"א

התוכנית המקורית הייתה לשפץ את החניון בבית הכנסת הגדול באלנבי ולהפוך אותו לכיכר ציבורית לצד שטחי מסחר. אלא שהתנגדות בעלי העסקים במקום התקבלה, והחניון יישאר
מערכת ice | 
כיכר אתרים ובריכת גורדון (צילום עיריית תל אביב)
בעיריית תל אביב כבר ראו בחזונם כיצד חניון בית הכנסת הגדול באלנבי עובר שיפוץ מקיף והופך לכיכר ציבורית עם חזית מסחרית ומשנה לחלוטין את פני הרחוב, אבל לבעלי העסקים במתחם היו תוכניות אחרות וכעת כלל לא בטוח שהחזון העירוני ייצא אל הפועל.
הסיבה: ועדת הערר המחוזית קיבלה את העררים שהוגשו כנגד התוכנית, וביטלה אותה. כעת יהיה על העירייה לקדם את התוכנית מחדש, תוך פירוט השימושים הן בבית הכנסת והן בכיכר והתייחסות להסדרי החניה והתנועה במקום.
כפועל יוצא, ביטול התוכנית ישפיע ישירות גם על ההחלטה לשפץ באופן מקיף את בית הכנסת. כזכור, בתחילת שנת 2021 נחתם הסכם בין העירייה לבית הכנסת, שתלה את השיפוץ ומימונו בתוכנית להפיכת החניון לכיכר ציבורית. יש לציין כי בין התורמים המשמעותיים לשיפוץ בית הכנסת, היה גם המיליארדר פטריק דרהי.

בית הכנסת הגדול נמצא על חטיבת קרקע של 4 דונם וממוקם באלנבי 110, פינת אחד העם. יצוין כי הקרקע נמצאת בבעלות הקדש בית הכנסת הגדול, ובית הכנסת נמצא על אחת החלקות. חלקה נוספת מושכרת לחברות רסקו וישרש, שמפעילות בו חניון בתשלום למנויים. החניון משרת הן את אנשי בית הכנסת והן את בנייני המשרדים הסמוכים, המצויים גם הם בבעלות החברות ומושכרים למשרדים ולעסקים שונים.
כבר בשנת 2018 קידמה העירייה תוכנית להפקעת שטח החניון והפיכתו לכיכר ציבורית. אלא שכאמור לתוכנית הוגשו התנגדויות, בין השאר על ידי ישרש ורסקו, ההקדש ומתפללי בית הכנסת. הוועדה המקומית דחתה אז את ההתנגדויות ואישרה את התוכנית.
המתנגדים לא הרימו ידיים, והגישו עררים לוועדת הערר המחוזית בדרישה להפוך את החלטת הוועדה המקומית. בערר טענו בין השאר ישרש ורסקו, כי התוכנית פוגעת בהם משום שהיא מבטלת את גישת כלי הרכב לחניה בתחומי המגרש, ובכך מונעת מימוש של זכויות בנייה בלתי מנוצלות.
 
לטענתם, התוכנית מותירה את הבניין ואת העסקים הפועלים בו ללא פתרון חנייה ראוי, ורחבת בית הכנסת משמשת חניון מזה עשרות שנים. עוד נטען בערר כי ביטול החניון הקיים יגרום לחברות נזקים חמורים בסך עשרות מיליוני שקלים.
בנוסף, ההקדש ומתפללי בית הכנסת טענו כי השימושים המוצעים בכיכר העירונית, כמו הצבת ריהוט רחוב ושימושים זמניים כמו אירועי רחוב וירידים, אינם הולמים ומכבדים את אופי המקום ועומדים בניגוד גמור לכתב ההקדש.
כעת, עם קבלת הטענות, לא ברור מה יעלה בגורל התוכנית והאם תרומתו של דרהי לשיפוץ בית הכנסת אכן תגיע ליעדה המקורי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה