נדל"ן ותשתיות

פטור מארנונה? זו הצעת החוק שאישרה הממשלה

הפטור שאושר נוגע לנכסים שלא נמצאים בשימוש מתוך שאיפה להחזירם לשוק, אך ספק גדול אם היישום בפועל אפשרי. והיכן משתלבות הרשויות המקומיות?
מערכת ice |  1
מבנה נטוש אילוסטרציה (צילום הדס פרוש, פלאש 90)
מציאות בה ההיצע עולה בהרבה על הביקוש הוביל למאמץ גדול מצד המחוקק לפעול למען השבתם לשוק של נכסים נטושים. המאבק האמור רשם נקודת ציון משמעותית לאחרונה, עם אישור הצעת חוק בנושא לראשונה מזה שמונה שנים. הצעת החוק שאושרה בממשלה קובעת כי יש לבטל את הפטור מארנונה על נכסים נטושים, זאת מתוך אידיאולוגיה של הקשחת המדיניות מול בעלי אותם נכסים במטרה שיישנו את ייעודם.
חשוב לציין שכיום מאפשר החוק לבעלי הנכסים לזכות בפטור מארנונה למשך שלוש שנים, ובהמשך הם מחויבים בסכום מינימלי בחמש השנים הבאות. בתום שתי התקופות יזכו הבעלים לפטור מלא. במסגרת החוק החדש שאושר, נקבע שתקופת הפטור תקוצר לשנתיים בלבד, ולאחריה יחויבו הבעלים לקבוע את ייעודו של הנכס – אם לתעסוקה ואם למגורים – ולשם ארנונה בהתאם כמתחייב בחוק.
 
אלא שספק גדול אם אותו חוק בלבד יוכל להוביל לשינוי משמעותי, כאשר הבעיה ברמה הפרקטית. החוק לא נגדיר בבירור מהו מבנה נטוש, ולכן מדובר בפרצה של ממש המנוצלת על ידי בעלי הנכסים.
אחד הפתרונות האפשריים הוא למפות את המבנים הנטושים ולהגדירם ככאלה. בנוסף, ישנה אופציה להעניק לרשויות המקומיות סמכות להסב את אותם מבנים לשימושים קהילתיים. אלא שבשל השינויים המשמעותיים במחירי הארנונה בין הערים, מדובר בתחום אפור שלא ברור כיצד ניתן לבצעו הלכה למעשה ולקבוע קריטריונים אחידים ברחבי הארץ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שרלטנות בחסות החוק
    אאבב 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עירית פתח תקוה חייבה אותנו בארנונה אל אף שהדירה היתה ריקה במשך שנה מאז מות אימי וזאת רק בגלל שולחן קטן שנותר בדירה. פקידים רשעים. כך דואגים להכנסות לעיריה ולא נותנים פטור שמגיע עפי לוק.
    סגור