נדל"ן ותשתיות

תיקון חדש לחוק המכר: מתי בניית דירה הסתיימה וניתנת לאכלוס?

במסגרת התיקון לחוק נוצרו 2 סעיפים הקובעים את מועד השלמת בניית הדירה, לצד 4 סעיפים הקובעים את מועד מסירת הדירה. האם כעת כל הכאוס סביב הנושא יעלם אחת ולתמיד?
מערכת ice | 
רכישת דירה (צילום unsplash)
עד היום, כל נושא מועד השלמת בניית דירה ומועד המסירה שלה לא היה מוגדר בחוק בצורה חד-משמעית. במקרים בהם חלו עיכובים כאלו ואחרים במסירת הדירה, הדיירים שהמתינו בקוצר רוח לא זכו לפיצוי כספי הוגן על כך, אם בכלל.
במצב שכזה יכולים להיווצר קונפליקטים בין הצד המוכר לצד הקונה שנגררים בחלק מן המקרים גם להליכים משפטיים. על כן, משרד השיכון והבינוי מצא זאת לנכון לשנות את פני הדברים, ולהנפיק את תזכיר החוק החדש שיקבע תקנות ברורות באשר למועד השלמת בניית הדירה ואופן מסירתה. 
המתווה לעמק השווה
כאמור, אין בתקנות הנוכחיות של חוק המכר סטנדרט מוגדר בדין. הן מהוות לא יותר מאמירה כללית מעומעמת, כזו שניתן לפרש אותה בכמה דרכים וקשה ליישם אותה בשטח באופן שאינו מוטל בספק. תזכיר החוק החדש מבקש לחדד את תקנות חוק המכר באמצעות 2 סעיפים הקובעים מתי הושלמה בניית דירה: כאשר לדירה ניתנת תעודת גמר בנייה וכאשר הדירה חוברה לתשתיות חשמל ומים. 
בהתקיים שני הסעיפים הללו, משמע הדבר הוא שבניית הדירה הושלמה וכעת הגיעה שלב מסירת הדירה. עבור השלב הזה, תזכיר החוק מגדיר 4 סעיפים הקובעים מתי ניתן למסור את הדירה לדיירים: במידה ומתקיימים 2 הסעיפים הקודמים. ; כאשר הרוכש מקבל לידיו את המפתחות לדירה; כאשר הרוכש מקבל לידיו את כל המסמכים הרלוונטיים מהמוכר; כאשר הרוכש מקבל לידיו העתק של תעודת גמר הבנייה של הדירה וכן מונה המים ומונה החשמל מותקנים. 
מדי שנה בישראל נבנות ונמסרות כ-35 אלף דירות חדשות. מטרת תזכיר החוק החדש היא לעגן את מועד מסירת הדירה החל מרגע ההוכחה של השלמת הבנייה, וכן את אופן מסירת הדירה לרוכש. בכך, מקווים במשרד השיכון והבינוי ליצור נורמה ברורה ופשוטה עבור הצד המוכר והצד הקונה, וכן לצמצמם באופן משמעותי את הקונפליקטים שעולים סביב הנושא.
תגיות דירה | מכר | תקנות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה