נדל"ן ותשתיות
מרחובות עד רעננה: תכנון המטרו הושלם ואלו כל הערים שירוויחו
הושלם תכנון המטרו בגוש דן - פרויקט התשתית הגדול והמורכב ביותר בישראל: הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום פה אחד את המקטע האחרון M1 צפון ברשת המטרו, לאחר האישור היום, חברת נת"ע תתחיל תיאום עם רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון לטובת הוצאת היתרים עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות והעתקת תשתיות
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה היום (שני), פה אחד, את המקטע האחרון בפרויקט המטרו של גוש דן - M1 צפון. בכך הושלם התכנון של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות.
מערכת המטרו צפויה לייצר כ- 450 מיליון נסיעות בשנה (כ-2 מיליון נוסעים ביום). כעת, עם אישור המקטע האחרון, יחל שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו. לאחר האישור היום, חברת נת"ע תתחיל תיאום עם רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון לטובת הוצאת היתרים הן עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות והן לטובת העתקת תשתיות.
אורך מקטע M1 צפון כ-28 ק"מ, והוא יחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות, והוא יאפשר גישה מהירה ונוחה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן, ובכך להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור.
מערכת המטרו תצטרף למערכת הרכבת הקלה בגוש דן, הכוללת את הקו האדום שכבר פועל בהצלחה, ואת קווי הרכבת הקלה הנוספים הנמצאים כעת בשלבי ביצוע. מדובר בנדבך חשוב בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, שיאפשר למדינה להיות בשורה אחת עם שאר מדינות המערב בהן קיימות מערכות מטרו מתקדמות.
הוועדה, שבחנה את התוכנית ואת ההשגות שהוגשו לה, קיבלה החלטה לאשר את התוואי המוצע, תוך ביצוע מספר עדכונים, לרבות צמצום הריסת מבנים, צמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בקניין.
הסוגיות המרכזיות שבהן הכריעה הוועדה: מיקום תחנת "רעננה מערב": לאחר שהוועדה בחנה חלופות שונות למיקום התחנה, תוך התייחסות להשגות שהוגשו על ידי עיריית רעננה ותושבים, החליטה הוועדה כי היא תוסט במעט, כדי לתת מענה הן לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה הקיימת וכן לבית החולים "לוינשטיין".
מיקום הדפו: בדיון בדצמבר 2023 הכריעה הות"ל בסוגיית הדפו, וקבעה כי יש להשאירו במיקום הנוכחי בסמוך לכפר סבא, ולא למקמו בסמוך לטירה, וזאת כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוני של המטרו. חיבור למסילה המזרחית: לאחר ששמעה מנציגת שר התחבורה את תוכנית העבודה לבחינת קידום התוכנית ביחס להארכת הקו המטרו לכיוון מזרח עד למסילה המזרחית כולל החיבור בין רעננה לכפר סבא. הוועדה רשמה בפניה כי הצפי להצגת תכנון ראשוני של התוואי הינו לחודש דצמבר 2025.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, הרב נתן אלנתן: "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות עם מערכת הסעת המונים איכותית. מערכת המטרו של גוש דן תשנה את פני המטרופולין ותשפר משמעותית את חיי מיליוני תושבים. תכניות המטרו מהוות את הבסיס לפיתוח אורבני במטרופולין תל אביב".
עוד ב-
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון פועל כדי לקדם מערכת תחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל. אחרי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה, אנו מאשרים היום נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים - המטרו. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב, תשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.הכל תלויאזרח 12/2024/31הגב לתגובה זו2 1אם סיבוני תמשיך להיות צרת התחבורה אס אני לא אזכרה לסוע ברכבת הזוסגור
-
3.מטרויוני 12/2024/31הגב לתגובה זו2 0למה לא עושים מטרו מראש העין לפתח תקווה?סגור
-
2.ולמה לא מתכננים מטרו בין נהריה לחיפה?ישראל 12/2024/31הגב לתגובה זו0 0בעצם למה שמישהו ישקיע בצפון, גם ככה הם מצביעים ליכוד.סגור
-
1.בכל העולם יש מטרו מלפני מלחת העולם השנייהורה 12/2024/31הגב לתגובה זו1 0בארץ אולי עוד חמישים שנה עובדים כמו צב תכנונים משתנים מחליפים חברות כרגע אין פועלים וכמובן לא עובדים בשבת חכו למשיח אולי יעזור עם החמור הלבןסגור