נדל"ן ותשתיות

הפתעה: מה קרה למחירי המשרדים בהייטק בדרום?

דוח נת"מ למחצית הראשונה של 2024 מצביע על המשך ירידה בענף המשרדים; יציבות בתעשייה ולוגיסטיקה: "פער גדול בין ההיצע לביקושים הגדולים וגידול בביקושים מצד תעשיות בטחוניות בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל"
מערכת ice | 
אור בן צבי קליין (צילום אור בן צבי קליין)
דוח נתוני שוק הנדל"ן של חברת NEWMARK NATAM למחצית הראשונה של 2024 מציע תמונה מעודכנת של שוק המשרדים והלוגיסטיקה בישראל. לפי הדוח, המחירים בשטחי התעסוקה בתל אביב ירדו, אך במקביל נרשמה יציבות במחירים במעגל השני של גוש דן. 
מגמת הצינון בהייטק ממשיכה גם בחציון הזה. בעבר מה שאפיין את הענף הוא ביקושים לשטחי משרדים גדולים, מעבר לצרכים האמיתיים של החברות. בגלל השוק המתפתח של שכירות המשנה נרשמו בחציון הראשון ירידות מחירים ברוב האזורים בתל אביב, לב תעשיית ההייטק.  למשל,  מחירי השכירות הממוצעים למשרדים בקלאס A בציר בגין ירדו לכ-137.69 שקל למ"ר, בהשוואה ל 145 שקל למ"ר בחציון השני של 2023. אורך החוזים התקצר לשלוש שנים בממוצע, בהשוואה לחמש שנים ויותר בעבר. 
בחציון הראשון של 2024, ההשפעה על המחירים פחותה יותר באזורי התעסוקה מחוץ לתל אביב. הביקושים עולים עקב התפתחות וחידוש של אזורי תעסוקה רבים בערים כמו רעננה, הוד השרון, חיפה, פתח תקווה ובני ברק. ניתן לראות מגמה של חברות הייטק וחברות אחרות שרוצות להישאר באזור או עוברות לפארקי תעסוקה חדשים בקרבת המשרד הישן.

לדברי אור בן צבי, סמנכ"ל שירותי נדל"ן בקבוצת NEWMARK NATAM, למרות הירידות בתל אביב, מגמת האכלוס נותרה יציבה בזכות השוק המתפתח של שכירות המשנה. התרחבות הרכבת הקלה צפויה לאזן את היצע המשרדים לאורך התחנות, במיוחד באזור מתחם האלף בראשון לציון וציר ז'בוטינסקי בבני ברק. לדברי חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים אשר הקימה יחד עם חברת מגדל את  פרויקט MILLENNIA בשער הכניסה למתחם ה-1000, לא מעט חברות, ביניהן חברות מהגדולות במשק, בחרו בשנים האחרונות לעזוב את תל אביב ולעבור לאזורי התעסוקה חדשים במעגל התעסוקה השני, בעיקר בסמוך למרכזי תעבורה רבת נוסעים, כמו רכבת ישראל או תוואי הרכבת הקלה.
בעוד שמשרדים בשטח קטן נתפסים כפחות אטרקטיביים לחברות הייטק, חלק מהאזורים במרכז, בהם שטחי משרדים שנרכשו על ידי קבוצות רכישה, סובלים מביקוש נמוך. 
עוד עולה מהדוח כי אזורי התעסוקה בדרום שמרו על יציבות הן במחירי השכירות והן ברמות האכלוס, דבר המראה באופן חיובי כי שוק התעסוקה באזורים שהושפעו בעיקר מהלחימה הקשה בעזה, נמצא בשלבי התאוששות.
תחום התעשייה והלוגיסטיקה מציג יציבות ועמידות גם בתקופות של חוסר יציבות. המלחמה תרמה לעלייה בביקושים, במיוחד עבור תעשיות ביטחוניות ומזון. במחצית הראשונה של 2024, נרשם גידול משמעותי בביקושים לשטחי תעשייה ואחסנה, בעיקר בין קריית גת למפרץ חיפה. על פי הדוח,  אחת הסיבות הבולטות להמשך גידול במגמת הביקושים בחציון הזה נעוץ בהשפעת המלחמה והמשך הלחימה בעזה ובצפון שיוצרת ביקושים גבוהים למוצרים בתחומי הביטחון, הרפואה, המזון ותעשיות נלוות, בעיקר באזורים שבין קריית גת למפרץ חיפה  וכתוצאה מכך נוצר גידול משמעותי בביקושים לשטחי תעשיה ואחסנה מצד חברות אלו. בנוסף, תעשיות שהמפעל או מרכזי האחסנה ולוגיסטיקה שלהן נמצאים באזורי הלחימה ונפגעו, מחפשות שטחי תעשייה ואחסנה זמניים למעבר מיידי באזורים קרובים אך שאינם באזור לחימה. לדברי אור בן צבי קליין, מ-Newmark  Natam  קיים פער גדול בין ההיצע לביקושים הגדולים בתחום זה.
אור בן צבי קליין, סמנכ"ל שירותי הנדל"ן  Newmark  Natam: "במבט צופה פני עתיד, מתחזיות שונות של כלכלנית או בכירי הבנקים וחברות ההייטק, האמונה הרווחת היא שאחרי המלחמה, המשק הישראלי עשוי להוכיח שוב את החוסן שלו ולחזור לפעילות חיובית, כפי שהיה בעבר.  במידה והתוצאות הללו יהיו חיוביות, ענף ההיי טק צפוי לחזור לגייס יותר כסף והשוק יחזור לצעוד בכיוון חיובי. לכך תורמת ההתפתחות של הרכבת הקלה, בעיקר הקו הירוק שאמור להתחיל לפעול בעוד שנתיים ולהביא לשינוי בחלק מאזורי התעסוקה שהיות מתקשים באכלוס ופיתוח שכן הם לא נמצאים על מערכת תעבורת נוסעים פעילה".
חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים אשר הקימה יחד עם חברת מגדל את  פרויקט MILLENNIA בשער הכניסה למתחם ה 1000. מציין : "יציבות המחירים של שטחי תעסוקה מחוץ לתל אביב נמשכת כבר מספר חודשים מחוץ לתל אביב נעוצה בשינויים שעובר שוק העבודה בישראל וענף ההיי טק בפרט.  לא מעט חברות, ביניהן חברות מהגדולות במשק, בחרו בשנים האחרונות לעזוב את תל אביב ולעבור לאזורי התעסוקה חדשים במעגל התעסוקה השני, בעיקר בסמוך למרכזי תעבורה רבת נוסעים, כמו רכבת ישראל או תוואי הרכבת הקלה. ניתן לראות למשל חברות הייטק כמו wix או  Microsoft  שבנו קמפוסים בהרצליה או הבנקים הגדולים וחברות האשראי שעזבו את מרכז תל אביב לטובת בני ברק או ראשון לציון, כמו במקרה של בנק דיסקונט שעבר למתחם ה 1000 . המגמה הזו קשורה בין היתר לרצון להוזיל את מחירי השכירות ובאותו הזמן להמשיך ולעבוד במגדלי תעסוקה קלאס A כמו גם לקרב את מקום העבודה לעיקר כוח האדם שלא גר היום בהכרח בתוך מעגל הקורקינט התל אביבי, אלא בשכונות מגורים משפחתיות בערים הגדולות בגוש דן השפלה והשרון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה